Örökkévaló és a gagyi arany

Nem a trendek mestere és nem is az állandóan a szerepléskényszerrel küzdők közé tartozik Puskás Jenő festőművész, ebből következően neve kevésbé forog a köztudatban, mint amennyire érdemes lenne rá. Pedig ahogyan a Honvéd Kulturális Központ Stefánia Galériában rendezett, Tiszti ház című kiállítása mutatta, figyelemre érdemes művekben nem szűkölködik.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kortársai közül sokan a folytonos jelenlétre törekednek, szinte még le sem veszik a műveiket az egyik galéria faláról, máris keresik a helyet a másikban. Ön olyan jól áll, hogy megengedheti magának a kívülállást? Vagy van valami különös oka annak, hogy ritkán szerepel?
– Egyszerűen az, hogy nem szeretek szerepelni. Nagyon kérni sem szoktam, szervezni meg lusta vagyok, így hát legfeljebb négy-ötévenként mutatom meg a műveimet a külvilágnak. De ebből az anyagból már hosszabb ideje készültem kiállítani egy válogatást. Paizs László festőművész barátom, akinek a szavára mindig is sokat adtam, biztatott. Szó volt közös kiállításról is – de 2009-ben váratlanul itt hagyott bennünket, a tervezés is abbamaradt. Sokat tanultam Polgár Csabától is, igaz tőle még tizenhét éves koromban, amikor bejártam az Iparművészeti Főiskolára. Ennek később a többi között az lett a hozadéka, hogy megragadott az iparművészet, lámpákat, bútorokat zsűriztettem az Iparművészeti Vállalatnál. Egyébként mérnöki diplomát szereztem, festőként az idősebbek műtermeiben képeztem magam, például Vásárhelyen, ahová valamikor sokat jártam.
– A Stefánia Galériában kiállított művei távol állnak az alföldi festészettől. Hogyan vezetett az útja a tájélménytől az elvont kompozíciókig, a roncsolt-gyűrt felületekig?
– Korábban valóban nagyon vonzott a vásárhelyi művészet, tájak, impresszionisztikus benyomásokat rögzítő képek kerültek ki a kezem alól. Azután hosszú ideig pasztelleztem. Úgy két évtizede kezdtem el konstruktívabb dolgokat is csinálni. Miért? Egyszer valaki azt mondta, a legnagyszerűbb dolog a reneszánsz művészet, erre festettem róla egy portrét, amelyen saját nagyapjaként ábrázoltam. Ez a munka egy egész portrésorozatra szóló megrendelést hozott, ami anyagi helyzetemet jelentősen javította, egy újságíró azonban annyira megbírált, hogy megfogadtam, sohasem vállalok ilyen feladatot.
– Jó hallani az újságírás hatalmáról szóló mítoszt erősítő esetet, de mindez nem magyarázza az égett, törött műanyag lapok használatát, a képfelület áttörését, a „minden egész eltörött” vízióját a látogató elé vetítő műveket. Miért váltott?
– Mondhatnám, hogy kiégett egy erősítőm, annak látványa adta az első lökést… Valójában azonban már jó ideje váltani akartam, éreztem, megragadtam egy kicsit. A váltás előzményei még a nyolcvanas évek közepéig vezetnek vissza, Németországban csináltam is egy kiállítást hasonló művekből. Először Paizs László ösztönzése volt a fontos, azután az a szándék, hogy éppen az ellentétét csináljam annak, amit ő csinál. Ha ő roncsolt, én összeraktam és viszont… Az elmúlt öt év termését mutattam be, de nagyon hiányosan, mert közben sok műtől meg kellett válnom.
– Katasztrófákat, az erőszak jeleit idézi némelyik kompozíciója. Mások az arany ragyogásával az örökkévalóságot. Pesszimista vagy bizakodó a jövővel kapcsolatban?
– Az arany lehet az öröklét anyaga, de lehet nagyon gagyi is. A világ ma nagyon szélsőséges, azt hiszem, ez nyomódik rá a tépett, égetett aranyozott felületeimre.
– Hogyan fogadták a műveket?
– Érdekes módon nagyon jól, a megnyitón voltak vagy száznegyvenen, néhány képet el is adtam, mert azért az elmúlt időszakban szép csöndesen összeállt egy gyűjtői köröm. Volt korábban néhány kiállításom Münchenben, Antibes-ben, vettek tőlem képeket Svédországban, ezzel együtt saját bőrömön tapasztalom, hogy nem könnyű a kortárs művész helyzete. A galériák alig szaporodtak el, s már újra kezdenek megszűnni, több idősebb kollégám abbahagyta a munkát. A fiatalok egy része viszont rettenetesen tud pályázni, újabb és újabb lehetőségeket fedez fel a maga számára. Lehet, hogy nekik van igazuk, de én ehhez nem értek, és nem is nagyon érdekel. Azokra a lehetőségekre figyelek, amelyeket azok a képek kínálnak a továbblépéshez, amelyeket nemrégiben fejeztem be vagy éppen mostanában kezdtem el. Úgy látom, újabb képek sorozata készül megszületni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.