Következő mérkőzések
Franciaország
18:002024. július 01.
Belgium
Portugália
21:002024. július 01.
Szlovénia

Fényipar

k ö n y v e s h á z

Molnár Csaba
2011. 09. 26. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés olyan művészeti ág van, amely a fényképezéshez hasonló hatást gyakorolt az emberi társadalomra. A fotók feltalálása előtt csak szubjektív leírások alapján, illetve a művész tehetségétől, ambícióitól és lehetőségeitől függő festmények, rajzok segítségével alkothattak képet egy eseményről azok, akik nem voltak személyesen jelen. Bár már a fényképezés hajnalán rájöttek arra, hogy az elkészült képeket módosítani lehet, a fotók (kivéve a divatmagazinokban közölt képek) még ma is bizonyító erejű dokumentumnak számítanak.
Mary Warner Marien A fotográfia nagykönyve című munkája a maga nagyalakú formátumával és majd hatszáz oldalával átfogja a fényképezés kultúrtörténetét. Ugyanúgy megtalálhatjuk benne a kissé eltolt nézőpontból fényképezett, ezért térhatású látványt keltő sztereográfia első alkotásait, mint az Edward Weston, a XX. század első felének egyik leginnovatívabbnak tartott amerikai fényképésze által 1925-ben fényképezett Excusadót. A spanyolul többek között vécét jelentő cím meglehetősen pontosan leírja a mű tárgyát, hiszen az Weston mexikói házának vécécsészéjét ábrázolja. A kép egy megszokott tárgyat szokatlan nézőpontból mutat be, gondolkodásra késztetve a nézőt.
A fényképezést valamikor a XIX. század első felében, 1825–30 táján találhatták föl. Nem azért kell ilyen bizonytalanul fogalmaznunk, mert az ismeretlen múltba vesznek a fotózás gyökerei. Sokkal inkább azért, mert nem lineáris folyamatról van szó, amelynek során a korai fotográfusok illedelmesen megvárták elődeik technikájának kiforrását. Ehelyett több technológia évtizedekig versengett egymással folyamatosan, míg az előnyös fejlesztések szintéziséből létrejött az az eljárás, amely kisebb változásokkal a digitalizációig fönnmaradt.
A fotózás mindenesetre az 1800-as évek közepére a mindennapok része lett, és a művészet szférájából kilépett a kereskedelem világába. Elizabeth Eastlake, az angol Quarterly Review folyóirat első női szerzője, aki kritikái, illetve férje, a londoni nemzeti galéria igazgatója révén nagy hatást gyakorolt a korabeli művészeti életre, így írt 1857-ben: „a fényképészet hétköznapi szóvá és hétköznapi igénnyé alakult: egyformán használja a művészet, a tudomány, a szeretet, az üzlet és az igazságszolgáltatás; megtalálható a legfényűzőbb szalonban és a legnyomorúságosabb padláson is”. A technikai fejlődés miatt drasztikusan csökkent a fényképezés költsége, így megjelentek az iparos fényképészek. Az önmagukat művésznek tartó fotográfusok ezt érzékelve mindent megtettek, hogy az árakat letörő konkurenseiktől megkülönböztessék magukat. A művészi és a populáris fényképészek szembenállása pedig legalább száz évig fennálló, de talán még ma is létező, szinte áthatolhatatlan szakadékot hozott létre a fotográfián belül.
A fényképezés azonban továbbra is a hivatásos fotósok és a gazdagok kiváltsága maradt mindaddig, amíg George Eastman 1888-ban piacra nem dobta Kodaknak nevezett fényképezőgépét. Ennek kezelése és az ára is drasztikus változást hozott a fotózás társadalmi beágyazottságában. „Ön csak megnyomja a gombot – a többi a mi dolgunk” – hirdette a cég mottója. Eastman ugyanis rájött, hogyan lehet hosszú ideig megtartani a középosztályból származó vevőket. A kamerába száz felvételre elegendő, Eastman által filmnek nevezett papírtekercset töltöttek a gyárban. Amint a vásárló elfényképezte az összeset, viszszaküldte a céghez, ahol előhívták azt, és újratöltötték a gépet.
A kötet egésze a fényképészet kultúrtörténeti vetületét vizsgálja, és kevéssé foglalkozik azokkal a technikai megoldásokkal, amelyek lehetővé tették az újabb és újabb fotós műfajok létrejöttét. Mégis szembetűnő, hogy a digitális fotózás térhódítása és ennek társadalmi hatása gyakorlatilag hiányzik a munkából. Pedig ez a hatás felér az első tömeggyártásban készített kompakt fényképezőgépek megjelenésével. Míg húsz-harminc éve az emberek beérték kétszer-háromszor huszonnégy vagy harminchat kockában megörökíteni a nyaralásukat, ma ezer kép alatt meg sem állnak. Mindez a fotók elértéktelenedéséhez, a családi emlékezetben betöltött szerepük elhalványulásához vezethet.
(Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve – A fényképezés kultúrtörténete. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. Ára: 6900 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.