Repülőtér-fejlesztés Mezőkövesden

Mezőkövesd és Mezőkeresztes megkapta a két település közigazgatási határán fekvő mezőkövesdi volt katonai reptér vagyonkezelői jogát. E jogosítvány birtokában minden akadály elhárult és tényleges lehetőség nyílt a 637 hektáros, ráadásul a magyar vidék legnagyobb légi bázisának polgári fejlesztésére, intermodális logisztikai központ és cargo repülőtérként való újrahasznosítására – áll abban a közleményben, amit a 18 ezer lelkes dél-borsodi város önkormányzata adott ki.

Tolcsvai L. László
2007. 10. 10. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mezőkövesdi önkormányzat 2003-ban kérte először tulajdonába a repülőteret. A volt szovjet katonai légi bázis több mint 600 hektáros területe két önkormányzat, Mezőkövesd és Mezőkeresztes közigazgatási területét érinti – áll a közleményben.

A tulajdonjog térítésmentes megszerzésében az elmúlt években a két település közösen próbált lépéseket tenni, de a legutóbbi tárgyalásokon már annak lehetősége is felvetődött, hogy az érintett két önkormányzat esetleg térítést is fizetne az állami tulajdon megszerzéséért.

A mezőkövesdi önkormányzat – húszmillió forint ráfordítással – 2005-ben elkészíttetett egy tanulmányt, mely a repülőtér fejlesztési lehetőségeit veszi számba, illetve alátámasztja a terület egyedülálló infrastrukturális és logisztikai adottságait. A tanulmányt az Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács is támogatta.

Szeptemberben jelentős fordulat állt be az évek óta húzódó ügyben. A két önkormányzat kérelmére a pénzügyminiszter ugyanis döntést hozott, így a települések megkaphatták az államtól az érintett terület vagyonkezelői jogát. A döntést a felek vagyonkezelői szerződésbe foglalták, majd a szerződés megkötését a múlt héten rendkívüli zárt ülésén hagyta jóvá Mezőkövesd önkormányzatának képviselő-testülete.

A közleményben leírtak szerint a vagyonkezelői jogot az önkormányzatok az államtól határozatlan időre kapták meg – a törvény értelmében – ellenérték fizetésének kötelezettsége mellett. A vagyonkezelői jog birtokában a két önkormányzatot megilleti az ingatlan használatának, a hasznából származó bevételek felhasználásának, valamint az objektum bérbeadási joga, ugyanakkor az üzemeltetéssel kapcsolatos kiadási kötelezettségek szintén Mezőkövesdet és Mezőkeresztest terhelik.

A repülőtér földrajzilag rendkívül kedvező helyen, a vasútvonaltól 300, míg az M3-as autópályától 600 méterre található. Az Észak-magyarországi reptér ideális kapu lehet Kelet-Európa és az egész keleti világ irányában – fogalmazott Tállai András, a dél-borsodi város polgármestere.

A terület újrahasznosításáról folyamatos tárgyalások folynak az esetleges befektetőkkel, fejlesztőkkel, illetve üzemeltetőkkel – közölte tegnap Dózsa György, Mezőkeresztes polgármestere –, a konkrét döntés pedig akkor hozható meg, amikor lezajlottak a szükséges adminisztratív lépések, s kiderül: ki vagy kik lehetnek alkalmasak a feladatra. Hozzátette: a vagyonkezelői jog olyan tényleges fejlesztési lehetőséggel kecsegteti a két önkormányzatot, amellyel fontos és szükséges élniük a térség, a régió nagyfokú fejlesztése érdekében.

Dózsa emlékeztetett, a repülőtér 3,6 km hosszú kifutópályája a legnagyobb a regionális repterek között, így méltán számítanak arra, hogy komoly gazdaságélénkítő hatása lesz az objektumnak, hiszen a rendkívül jó adottságok eredményeképpen nagy légi teher- és személyszállító forgalomra számítanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.