Béremelés ügyében jogellenes a VDSZSZ sztrájkja

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság határozata szerint a VDSZSZ Szolidaritás által február 1-jén tartott, valamint február 4-én ismét elindított sztrájk a 10 százalékos többlet személyi alapbér megfizetésére irányuló követelés tekintetében jogellenes - közölte a bíróság hétfőn. A miniszterelnök Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési minisztert kérte fel, hogy vizsgálja meg a Magyar Vasúti Hivatal jelentését arról, hogy a vasutassztrájk ideje alatt a MÁV megfelelően gondoskodott-e a vasúton közlekedők biztonságáról.

MNO
2008. 02. 11. 18:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezet február 1-jén 0.03 órától 12 óráig tartott munkabeszüntetést, majd ismét elkezdte február 4-én 0.03 órakor, ezúttal már határozatlan időre meghirdetve. A bíróság ugyanakkor elutasította a privatizációból eredő egyszeri juttatás megfizetésére irányuló sztrájkkövetelést illetően a jogellenesség megállapítására irányuló kérelmet. A VDSZSZ Szolidaritás 2007. július 1-jétől követelt 10 százalékos béremelést és a MÁV CARGO Rt. Privatizációból származó bevételből igényelt egyszeri 2,5 havi átlagkeresetnek megfelelő juttatást. A MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. arra hivatkozva kérte a sztrájk jogellenességének a megállapítását, hogy e követelések a sztrájktörvény 3.§ (1) bekezdés d.) pontjába ütköznek, nevezetesen a sztrájkot kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatása érdekében a kollektív szerződés idejének hatálya alatt indították.

A bíróság megállapította, hogy a jogelőd MÁV Zrt. munkáltató és az öt reprezentatív szakszervezet között 2006. december 30-án megkötött négyéves Együttműködési Megállapodásnak része az éves bérmegállapodás, továbbá az a kikötés, hogy az éves bérmegállapodás kikényszerítésére a szakszervezetek nem kezdeményezhetnek sztrájkot. Ezért úgy ítélte meg, hogy a 10 százalékos bérnövekedésre vonatkozó igény a hatályos kollektív szerződéses megállapodás megváltoztatására irányul. A privatizációs bevételre alapított juttatás iránti igény ügyében másként döntött a bíróság. A hatályos kollektív szerződés ugyanis sem ilyen megnevezéssel, sem tartalmilag nem rendelkezik privatizációból származó juttatásokról, ezért a kérelmezett sztrájkkövetelése vonatkozásában nem is vizsgálható ezen megállapodás időbeli hatálya. Ebből következően a privatizációval kapcsolatos követelésre alapított sztrájk nem minősül jogellenesnek a bírói döntés szerint.

A 10 százalékos többlet személyi alapbér megfizetésére irányuló követelést viszont igen. Ez utóbbit a szakszervezet szakértői tanulmányozzák és amennyiben úgy ítélik meg, hogy a bíróság nem helyesen döntött, úgy élnek a fellebbezés lehetőségével – tájékoztatott a VDSZSZ elnöke. A MÁV-Start Zrt. közleményt adott ki a bírósági ítéletről, amelyben azonban azt nem kommentálták. Közölték: a MÁV-Start a végzés indoklását tanulmányozza. A MÁV is kezdeményezett bírósági eljárást a sztrájkkal kapcsolatban, azok menetéről egyelőre nincs tudomása a vasúttársaságnak – mondták. A MÁV azt kérte, hogy állapítsa meg a bíróság a sztrájkjoggal való visszaélést, mert a VDSZSZ vitatja azt, hogy a munkahelyre és az iskolába történő utaztatás közszolgálat lenne.

Gyurcsány: vizsgálja meg a gazdasági miniszter a Vasúti Hivatal jelentését

Gyurcsány Ferenc pénteken kérte fel Antal Zoltánt, a Vasúti Hivatal elnökét, hogy azonnal indítson vizsgálatot Gaskó Istvánnak, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnökének állításával kapcsolatban, miszerint a vasutasok munkabeszüntetésének idején a MÁV-nál megsértették az utas- és nemzetbiztonsági szabályokat. A miniszterelnök hétfőn reggel kapta meg az erről szóló jelentést, amely nem látja megalapozottnak azt az információt, miszerint a Citadella nemzetközi gyorsvonat fékpróba nélkül indult volna el a Déli Pályaudvarról a vasutassztrájk idején – tudatta a kormányszóvivői iroda közleményben hétfőn. A kormányszóvivői iroda közleményében az is szerepel, hogy a miniszterelnök – annak érdekében, hogy az utasok biztonsága ne sérüljön – arra is kérte Kákosy Csabát, hogy vizsgálja meg az elégséges vasúti szolgáltatás jogszabályokban, vagy közszolgáltatási szerződésben történő meghatározásának lehetőségét.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.