Béremelés ügyében jogellenes a VDSZSZ sztrájkja

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság határozata szerint a VDSZSZ Szolidaritás által február 1-jén tartott, valamint február 4-én ismét elindított sztrájk a 10 százalékos többlet személyi alapbér megfizetésére irányuló követelés tekintetében jogellenes - közölte a bíróság hétfőn. A miniszterelnök Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési minisztert kérte fel, hogy vizsgálja meg a Magyar Vasúti Hivatal jelentését arról, hogy a vasutassztrájk ideje alatt a MÁV megfelelően gondoskodott-e a vasúton közlekedők biztonságáról.

MNO
2008. 02. 11. 18:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezet február 1-jén 0.03 órától 12 óráig tartott munkabeszüntetést, majd ismét elkezdte február 4-én 0.03 órakor, ezúttal már határozatlan időre meghirdetve. A bíróság ugyanakkor elutasította a privatizációból eredő egyszeri juttatás megfizetésére irányuló sztrájkkövetelést illetően a jogellenesség megállapítására irányuló kérelmet. A VDSZSZ Szolidaritás 2007. július 1-jétől követelt 10 százalékos béremelést és a MÁV CARGO Rt. Privatizációból származó bevételből igényelt egyszeri 2,5 havi átlagkeresetnek megfelelő juttatást. A MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. arra hivatkozva kérte a sztrájk jogellenességének a megállapítását, hogy e követelések a sztrájktörvény 3.§ (1) bekezdés d.) pontjába ütköznek, nevezetesen a sztrájkot kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatása érdekében a kollektív szerződés idejének hatálya alatt indították.

A bíróság megállapította, hogy a jogelőd MÁV Zrt. munkáltató és az öt reprezentatív szakszervezet között 2006. december 30-án megkötött négyéves Együttműködési Megállapodásnak része az éves bérmegállapodás, továbbá az a kikötés, hogy az éves bérmegállapodás kikényszerítésére a szakszervezetek nem kezdeményezhetnek sztrájkot. Ezért úgy ítélte meg, hogy a 10 százalékos bérnövekedésre vonatkozó igény a hatályos kollektív szerződéses megállapodás megváltoztatására irányul. A privatizációs bevételre alapított juttatás iránti igény ügyében másként döntött a bíróság. A hatályos kollektív szerződés ugyanis sem ilyen megnevezéssel, sem tartalmilag nem rendelkezik privatizációból származó juttatásokról, ezért a kérelmezett sztrájkkövetelése vonatkozásában nem is vizsgálható ezen megállapodás időbeli hatálya. Ebből következően a privatizációval kapcsolatos követelésre alapított sztrájk nem minősül jogellenesnek a bírói döntés szerint.

A 10 százalékos többlet személyi alapbér megfizetésére irányuló követelést viszont igen. Ez utóbbit a szakszervezet szakértői tanulmányozzák és amennyiben úgy ítélik meg, hogy a bíróság nem helyesen döntött, úgy élnek a fellebbezés lehetőségével – tájékoztatott a VDSZSZ elnöke. A MÁV-Start Zrt. közleményt adott ki a bírósági ítéletről, amelyben azonban azt nem kommentálták. Közölték: a MÁV-Start a végzés indoklását tanulmányozza. A MÁV is kezdeményezett bírósági eljárást a sztrájkkal kapcsolatban, azok menetéről egyelőre nincs tudomása a vasúttársaságnak – mondták. A MÁV azt kérte, hogy állapítsa meg a bíróság a sztrájkjoggal való visszaélést, mert a VDSZSZ vitatja azt, hogy a munkahelyre és az iskolába történő utaztatás közszolgálat lenne.

Gyurcsány: vizsgálja meg a gazdasági miniszter a Vasúti Hivatal jelentését

Gyurcsány Ferenc pénteken kérte fel Antal Zoltánt, a Vasúti Hivatal elnökét, hogy azonnal indítson vizsgálatot Gaskó Istvánnak, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnökének állításával kapcsolatban, miszerint a vasutasok munkabeszüntetésének idején a MÁV-nál megsértették az utas- és nemzetbiztonsági szabályokat. A miniszterelnök hétfőn reggel kapta meg az erről szóló jelentést, amely nem látja megalapozottnak azt az információt, miszerint a Citadella nemzetközi gyorsvonat fékpróba nélkül indult volna el a Déli Pályaudvarról a vasutassztrájk idején – tudatta a kormányszóvivői iroda közleményben hétfőn. A kormányszóvivői iroda közleményében az is szerepel, hogy a miniszterelnök – annak érdekében, hogy az utasok biztonsága ne sérüljön – arra is kérte Kákosy Csabát, hogy vizsgálja meg az elégséges vasúti szolgáltatás jogszabályokban, vagy közszolgáltatási szerződésben történő meghatározásának lehetőségét.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.