A vasutasok kedd éjfélig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot – mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke kedden. A sztrájkbizottság legközelebb szerdán ülésezik, dönt a munkabeszüntetés folytatásáról. Kedden délig az 1450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok 24 százaléka, valamint 121 teherszállító vonat közlekedett. A MÁV-Start Zrt.-nél az 1838 műszakra beosztott dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466-an sztrájkoltak (25 százalék). A MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalomirányítók dolgoznak, a nappali műszakban a 2819 munkavállalóból 213-an sztrájkolnak (7,8 százalék), 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfőn még alacsonyabb, 85 százalék körüli volt. A MÁV-csoport napi vesztesége 600 millió forint körül van. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás-igazgatója, a munkáltató tárgyaló delegációjának vezetője hangsúlyozta, hogy a szakszervezeti követelés kifizetésének nincs meg a forrása, amit vagy az utazóközönségtől kellene megkérni, vagy az állami költségvetéstől. A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak. A humánerőforrás-igazgató utalt arra, hogy a VDSZSZ nem írta alá a MÁV Zrt. és a többi vasutas-szakszervezet által decemberben kötött bérmegállapodást, ami 6,9 százalékos bérfejlesztést tartalmaz, és megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának.
Bírósághoz fordult a MÁV
A vasúttársaság bírósághoz fordult: a keresetben a VDSZSZ esetében rendeltetésellenes joggyakorlás megállapítását kéri a Fővárosi Munkaügyi Bíróságtól. A MÁV a sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja a VDSZSZ álláspontját, tekintettel arra, hogy a törvény a társadalmi közszükségletet ellátó munkáltatóknál előírja a még elégséges szolgáltatás biztosítását. A vasúttársaság szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak ezt tartalmazniuk kell. Úgy vélik, a VDSZSZ sztrájkja lehetetlen helyzetbe hozza az utastájékoztatást. A MÁV a szakszervezet miatt nem tudja értesíteni kellő időben az utasokat, ezért azt kéri a bíróságtól, hogy a sztrájk alkalmazását a joggal visszaélésnek mondja ki.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a munkavállalókkal szolidáris, de a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének vezetőivel nem – mondta Simon Dezső, a VSZ elnöke. A VSZ számára a privatizált, kiszervezett MÁV-cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megőrzése fontosabb, mint a plusz 10 százalékos bérfejlesztés és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért nem vesz részt a sztrájkban, és ezt javasolja tagjainak is, akiknek túlnyomó többsége így nem vesz részt a VDSZSZ munkabeszüntetésében. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) álláspontja szerint a jelenlegi vasutassztrájk nem fér össze a hazai jogszabályok szellemével, és jogalapja sincs. Súlyosan sérti a vállalkozások, munkáltatók, munkavállalók érdekeit, lejáratja a nagy tradíciójú hazai vasutasságot, és veszélyezteti a munkahelyeiket is: zavart kelt és kárt okoz. A VOSZ szerint az Országos Érdekegyeztető Tanács bérmegállapodásának felrúgását jelenti, hogy a VDSZSZ és a Liga Szakszervezetek közös elnöke csaknem 10 százalékkal magasabb bért követel az országos bérmegállapodásban foglaltnál.
A Volán-társaságok közül a Borsod Volán közölte: kedden 15 órától a VDSZSZ által meghirdetett munkabeszüntetés befejezését követő 6. óra végéig a Volán-társaság valamennyi Borsod-Abaúj-Zemplén megyében közlekedő, menetrend szerinti járatán elfogadja a vasúti bérleteket és arcképes igazolványokat. Az Alba Volán kisegítő járatokat indított több útszakaszon kedden, arról azonban, hogy az utasok használhatják-e a vasúti utazási bérleteket, kedd délutánig nem született megállapodás a MÁV és a közlekedési cég között.
A muszlim radikalizmus nem tűri a párbeszédet
