ÁSZ: több feladatát nem oldotta meg a Pénzügyminisztérium

A pénzügyminiszter fordítson kiemelt figyelmet az államháztartás működésére kiható jogszabályok előkészítésénél a szükséges hatástanulmányok, elemzések elkészítésére, az alulbecsült bevezetési költségek korrekciójára - javasolja az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tárcánál és intézményeinél végzett helyszíni ellenőrzés nyomán készült jelentésében. Az ÁSZ a PM több feladatkörében is elmarasztaló véleményt hozott.

MNO
2008. 03. 27. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelentés egyebek mellett megállapítja: a kormány 2000-ben és 2004-ben is célul tűzte ki az államháztartási reform átfogó előkészítését, a kijelölt feladatok azonban nem teljesültek, és a helyszíni ellenőrzés lezárásáig is aktuálisak maradtak. A PM ezzel szemben a jelentéshez fűzött észrevételében úgy vélekedik: az államháztartás területén több reform értékű lépés is történt az elmúlt időszakban, ilyennek tekinthető a vagyontörvény megalkotása.

A javaslatok közül az előirányzat-maradványok „rendszerszerű” áttekintését a pénzügyminiszter nem tartja szükségesnek. Érvelése szerint a maradványokkal kapcsolatban a hatályos jogszabályok meghatározzák és egyben behatárolják a pénzügyminiszter jogait és kötelezettségeit. Másrészt az intézményi maradványok aránya a vizsgált időszakban alacsony volt – ezt a miniszter levelében számokkal is alátámasztja -, ami szerinte az intézmények felelős kötelezettségvállalásait mutatja. Az ÁSZ a pénzügyminiszter észrevételeinek megismerése után is fenntartotta az előirányzat-maradványokkal kapcsolatos javaslatát.

A számvevőszéki jelentés felrója a PM-nek, hogy a minisztérium az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzésének (ápbe) fejlesztésével kapcsolatos feladatait érdemben nem oldotta meg, elmaradt a belső pénzügyi ellenőrzési rendszer rendszerszemléletű újragondolása, a nemzetközi tapasztalatok adaptálása, a pénzügyi belső kontrollrendszerek és a belső ellenőrzés viszonyának tisztázása és szabályozása. A PM észrevételeiben ezzel szemben úgy véli, hogy az elmúlt években a rendszer számos összetevőjének továbbfejlesztése, korrigálása, felülvizsgálata megvalósult, megtörtént a belső kontrollrendszerek újragondolása, az ezzel kapcsolatos áht-módosítási javaslatot a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló törvénytervezet tartalmazza.

A jelentés kritikákat fogalmaz meg az informatikai területen is. Megállapítja egyebek között: míg az informatikai terület irányítását, koordinációját korábban a PM közigazgatási államtitkárához tartozó, 2004-től működő iroda hatékonyan látta el, az irányítási funkció 2006-ban, a PMISZK-hoz való telepítése nem bizonyult sikeresnek, mert a fejezet érintett intézményei közötti feladat- és erőforrás-megosztást nem rendezték egyértelműen. A Költségvetési Gazdálkodási Rendszer (KGR) projekttel kapcsolatban a számvevők azt javasolják, hogy a miniszter még a támogatási szerződés megkötése előtt gondoskodjon a lényeges kockázati tényezők (ilyennek tekintik egyebek között a külső szakértőknek, fejlesztőknek való kiszolgáltatottságot, az érintett intézmények ellenállását) pótlólagos értékeléséről, emellett a projekt költségvetésének részletes számításokkal való alátámasztásáról, a túlbecsült management költségek, illetve az alulbecsült bevezetési költségek korrekciójáról; a projekt szakmai tartalma, illetve az államháztartási reform közötti folyamatos összhangról.

Az ÁSZ szükségesnek tartja továbbá az államháztartás pénzügyi belső ellenőrzési rendszerének rendszerszemléletű újragondolását, a PM Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) funkcióinak felülvizsgálatát, a vám- és az adóhatóság közötti adatcsere rendszerének korszerűsítését is. A számvevők javasolják továbbá, hogy a pénzügyminiszter rendszerszerűen tekintse át az előirányzat-maradványok keletkezésének okait, annak alapján kezdeményezze a szabályozásban szükséges változtatásokat.

A számvevőszéki ellenőrzés a PM intézményeinek 2004. és 2007 első féléve közötti felügyeleti, irányítási és gazdálkodási folyamataira irányult. Az ÁSZ a PM feladatai közül kiemelt figyelmet szentelt az államháztartási reformmal, az államháztartás informatikai rendszereivel, fejlesztésével, az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzésével kapcsolatos tevékenységeknek, továbbá áttekintette az intézményekre vonatkozó irányítási és felügyeleti funkciókat.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.