„Fejlesztenék” a természettudományos oktatást

Munkacsoport jött létre, amely az év végéig teszi le javaslatait a természettudományos oktatás fejlesztéséről – közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) csütörtökön.

MNO
2008. 07. 10. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A munkacsoport felállítását Arató Gergely államtitkár kezdeményezte, a grémium a Magyar Tudományos Akadémia, a szakmai szervezetek és a felsőoktatási intézmények bevonásával alakult meg – olvasható a közleményben. Az OKM fontosnak nevezte, hogy elkülönüljön a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, illetve a természetismeret tárgy fogalma, ezekről ugyanis – mint írta – a múlt héten pontatlan és téves értelmezések jelentek meg. A tárca felhívta a figyelmet arra: a Nemzeti alaptantervben szerepel a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, ám ennek csak közvetetten van köze a természettudományos tárgyak tanításához. „Évek óta fennáll annak jogi lehetősége, hogy az iskolák nevelőtestületei saját döntésük alapján határozzák meg a tantárgyi szerkezetet. Lehetőség van tehát arra, hogy komplex módon oktassák akár a természettudományos ismereteket vagy akár például a társadalomtudományi ismereteket” – tette hozzá.

Az OKM rámutatott arra: az integrált természetismeret pedagógiai módszer oktatása nem a rendelkezésre álló, az egyes tantárgyakhoz felhasznált időkeret csökkentését célozza, bevezetéséhez és oktatásához szükség van arra a tanítási időre, amely az egyes tantárgyakhoz jelenleg rendelkezésre áll. Az intézmények pedagógiai programján, saját döntésén múlik, hogy a megszokott formák, keretek között vagy az új formában oktatják a tanulókat. A szaktárca kiemelte, hogy ezeket a változásokat komoly előkészítésnek kell megelőznie. Új, megfelelő oktatási programok szükségesek (kerettantervek, pedagógiai mérőeszközök, módszertani ajánlások kifejlesztése, kipróbálása, a változások beépítése a pedagógusképzésbe, a pedagógusok felkészítése). Ilyen horderejű újítás semmiképpen sem „kerül bevezetésre ősztől közel 1000 iskolában” – cáfolták az erről szóló lapértesüléseket.

A Magyar Nemzet hétfői számában írt arról: ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát, s ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak; élettant oktatnak helyettük.

Hiller István oktatási miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a természettudományi tárgyak nem tűnnek el a magyar oktatásból. „Az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e, vagy ugyanannyi óraszámban, de összevonva komplex természettudományos ismereteket adnak” – mondta, hozzátéve: az új rendszert 2013-nál korábban nem akarják bevezetni, de az oktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy azt már a 2008/2009-es tanévben is alkalmazzák.

Mint arról az MNO is beszámolt, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) csak akkor támogatja a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal – közölte hétfőn Kerpen Gábor, az érdekképviselet elnöke. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) napokban leköszönt elnöke, Árok Antal arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusok aggódnak az összevonás miatt, szerintük alaposabban át kell gondolni az elképzelést.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.