„Fejlesztenék” a természettudományos oktatást

Munkacsoport jött létre, amely az év végéig teszi le javaslatait a természettudományos oktatás fejlesztéséről – közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) csütörtökön.

MNO
2008. 07. 10. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A munkacsoport felállítását Arató Gergely államtitkár kezdeményezte, a grémium a Magyar Tudományos Akadémia, a szakmai szervezetek és a felsőoktatási intézmények bevonásával alakult meg – olvasható a közleményben. Az OKM fontosnak nevezte, hogy elkülönüljön a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, illetve a természetismeret tárgy fogalma, ezekről ugyanis – mint írta – a múlt héten pontatlan és téves értelmezések jelentek meg. A tárca felhívta a figyelmet arra: a Nemzeti alaptantervben szerepel a szociális, az életviteli és a környezeti kompetenciaterület, ám ennek csak közvetetten van köze a természettudományos tárgyak tanításához. „Évek óta fennáll annak jogi lehetősége, hogy az iskolák nevelőtestületei saját döntésük alapján határozzák meg a tantárgyi szerkezetet. Lehetőség van tehát arra, hogy komplex módon oktassák akár a természettudományos ismereteket vagy akár például a társadalomtudományi ismereteket” – tette hozzá.

Az OKM rámutatott arra: az integrált természetismeret pedagógiai módszer oktatása nem a rendelkezésre álló, az egyes tantárgyakhoz felhasznált időkeret csökkentését célozza, bevezetéséhez és oktatásához szükség van arra a tanítási időre, amely az egyes tantárgyakhoz jelenleg rendelkezésre áll. Az intézmények pedagógiai programján, saját döntésén múlik, hogy a megszokott formák, keretek között vagy az új formában oktatják a tanulókat. A szaktárca kiemelte, hogy ezeket a változásokat komoly előkészítésnek kell megelőznie. Új, megfelelő oktatási programok szükségesek (kerettantervek, pedagógiai mérőeszközök, módszertani ajánlások kifejlesztése, kipróbálása, a változások beépítése a pedagógusképzésbe, a pedagógusok felkészítése). Ilyen horderejű újítás semmiképpen sem „kerül bevezetésre ősztől közel 1000 iskolában” – cáfolták az erről szóló lapértesüléseket.

A Magyar Nemzet hétfői számában írt arról: ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát, s ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak; élettant oktatnak helyettük.

Hiller István oktatási miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a természettudományi tárgyak nem tűnnek el a magyar oktatásból. „Az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e, vagy ugyanannyi óraszámban, de összevonva komplex természettudományos ismereteket adnak” – mondta, hozzátéve: az új rendszert 2013-nál korábban nem akarják bevezetni, de az oktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy azt már a 2008/2009-es tanévben is alkalmazzák.

Mint arról az MNO is beszámolt, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) csak akkor támogatja a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal – közölte hétfőn Kerpen Gábor, az érdekképviselet elnöke. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) napokban leköszönt elnöke, Árok Antal arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusok aggódnak az összevonás miatt, szerintük alaposabban át kell gondolni az elképzelést.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.