Kötelező érettségit javasol az OKNT egy természettudományos tárgyból

Minden középiskolás számára kötelező érettségi vizsgát javasol egy természettudományos tárgyból az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által felkért bizottság. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok.

MNO
2008. 10. 30. 14:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kötelező érettségi vizsgát javasol egy természettudományos tantárgyból minden középiskolás számára a közelmúltban elkészült szakmai anyagában az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által felkért bizottság. A dokumentumról november 5-én nyilvános szakmai fórumot rendeznek a fővárosi Fazekas Mihály Gimnáziumban – olvasható a Pedagógusok Szakszervezetének honlapján közzétett anyagban. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok.

A grémium azt is kezdeményezi, hogy módosítsák a természettudományi tantárgyak érettségi vizsgakövetelményeit: a középszintű érettségi elsősorban a természettudományos műveltség ellenőrzésére összpontosítson, míg az emelt szintű vizsga térjen ki az alapvető tényszerű ismeretek ellenőrzésére, s egészüljön ki korszerű, alkalmazásokhoz közel álló tartalmakkal. Ettől az intézkedéstől a természettudományos műveltség növekedésén túl az érintett tantárgyak, a szaktanárok tekintélyének növekedését várják a szakemberek. A természettudományos érettségit ötödik kötelező tárgyként, a kötelezően választható érettségi tárgy helyett látják bevezethetőnek.

Megjegyzik azt is, hogy jelenleg a tanulók 60 százaléka érettségizik természettudományos tárgyból, így a kötelező természettudományos érettségi ötödik tárgyként történő bevezetése csak a tanulók mindössze 20-30 százalékánál jelenti azt, hogy a továbbtanuláshoz egy hatodik tárgyból is érettségizni kellene. Nem tartják elfogadhatónak ugyanakkor azt a felmerült javaslatot, hogy a természettudományos tantárgy az érettségi vizsgán a matematika lehetséges alternatívájaként szerepeljen. Fontosnak nevezik a szakmai tervezetben azt is, hogy a felsőoktatási intézmények követeljék meg az emelt szintű érettségit a szakokhoz rendelt megfelelő tantárgyakból.

A bizottság javaslatai között szerepel a tanárok továbbképzésének alapvető megújítása is. A testület szerint a kormányzatnak a költségvetésből, illetve európai uniós forrásokból a természettudományos közoktatás fejlesztésére rövid és középtávon támogatási összeget kellene elkülönítenie. Kezdeményezik továbbá, hogy legyen Magyarországon a természettudományos tantárgyakból rendszeres és általános kompetenciamérés. Javasolják még, hogy az oktatási tárca hozzon létre az általános iskolai és középiskolai tanárok, a pedagógiai, módszertani és szaktudományi felsőoktatási szakemberek, valamint a munkaerőpiac képviselőinek részvételével természettudományos közoktatási bizottságot, amelynek feladata a természettudományos közoktatás megújításának koordinálása, ellenőrzése, a munkaerő-piaci jelzések elemzése és az esetleges korrekciók szükségességének megállapítása lenne.

Az OKNT által felkért testület kezdeményezései között szerepel, hogy a minisztérium készíttessen a középiskolák számára „humán” és „reál” képzési kerettanterveket. A reálosztályokban biológia, fizika, földrajz, kémia, matematika és informatika tantárgyakból legyen magasabb a heti óraszám a jelenlegi általános kerettantervben ajánlottnál a humán tantárgyak rovására, míg a humán osztályokban legyen fordított a helyzet. Ez álláspontjuk szerint a jelenleginél kiegyensúlyozottabb, átjárhatóbb oktatási struktúrát eredményezhet a középiskolákban. A javaslat kiegyensúlyozott bevezetés esetén nem jelent az iskoláknak, illetve a fenntartóknak többletterhet, s optimális esetben mintegy 500-500 reál-, illetve humán osztályt eredményezhet országosan – írják. Megállapították azt is, a természettudományos oktatás alapvető problémája, hogy zömében erősen ismeretközpontú, nem helyez kellő súlyt a kompetenciák fejlesztésére, és nem eléggé kapcsolódik a hétköznapi tapasztalatokhoz. A tananyag mennyisége gyakran nem illeszkedik az óraszámokhoz. Azt is javasolja a testület szakmai anyagában, hogy az általános iskolák és a középiskolák számára készítendő új kerettantervekben valósuljon meg a természettudományos tantárgyak tananyagának „integrált szemléletű” modernizációja, és készüljenek megfelelő, korszerű módszertani szemléletet tükröző tankönyvek, oktatási segédanyagok.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.