Kötelező érettségit javasol az OKNT egy természettudományos tárgyból

Minden középiskolás számára kötelező érettségi vizsgát javasol egy természettudományos tárgyból az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által felkért bizottság. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok.

MNO
2008. 10. 30. 14:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kötelező érettségi vizsgát javasol egy természettudományos tantárgyból minden középiskolás számára a közelmúltban elkészült szakmai anyagában az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által felkért bizottság. A dokumentumról november 5-én nyilvános szakmai fórumot rendeznek a fővárosi Fazekas Mihály Gimnáziumban – olvasható a Pedagógusok Szakszervezetének honlapján közzétett anyagban. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok.

A grémium azt is kezdeményezi, hogy módosítsák a természettudományi tantárgyak érettségi vizsgakövetelményeit: a középszintű érettségi elsősorban a természettudományos műveltség ellenőrzésére összpontosítson, míg az emelt szintű vizsga térjen ki az alapvető tényszerű ismeretek ellenőrzésére, s egészüljön ki korszerű, alkalmazásokhoz közel álló tartalmakkal. Ettől az intézkedéstől a természettudományos műveltség növekedésén túl az érintett tantárgyak, a szaktanárok tekintélyének növekedését várják a szakemberek. A természettudományos érettségit ötödik kötelező tárgyként, a kötelezően választható érettségi tárgy helyett látják bevezethetőnek.

Megjegyzik azt is, hogy jelenleg a tanulók 60 százaléka érettségizik természettudományos tárgyból, így a kötelező természettudományos érettségi ötödik tárgyként történő bevezetése csak a tanulók mindössze 20-30 százalékánál jelenti azt, hogy a továbbtanuláshoz egy hatodik tárgyból is érettségizni kellene. Nem tartják elfogadhatónak ugyanakkor azt a felmerült javaslatot, hogy a természettudományos tantárgy az érettségi vizsgán a matematika lehetséges alternatívájaként szerepeljen. Fontosnak nevezik a szakmai tervezetben azt is, hogy a felsőoktatási intézmények követeljék meg az emelt szintű érettségit a szakokhoz rendelt megfelelő tantárgyakból.

A bizottság javaslatai között szerepel a tanárok továbbképzésének alapvető megújítása is. A testület szerint a kormányzatnak a költségvetésből, illetve európai uniós forrásokból a természettudományos közoktatás fejlesztésére rövid és középtávon támogatási összeget kellene elkülönítenie. Kezdeményezik továbbá, hogy legyen Magyarországon a természettudományos tantárgyakból rendszeres és általános kompetenciamérés. Javasolják még, hogy az oktatási tárca hozzon létre az általános iskolai és középiskolai tanárok, a pedagógiai, módszertani és szaktudományi felsőoktatási szakemberek, valamint a munkaerőpiac képviselőinek részvételével természettudományos közoktatási bizottságot, amelynek feladata a természettudományos közoktatás megújításának koordinálása, ellenőrzése, a munkaerő-piaci jelzések elemzése és az esetleges korrekciók szükségességének megállapítása lenne.

Az OKNT által felkért testület kezdeményezései között szerepel, hogy a minisztérium készíttessen a középiskolák számára „humán” és „reál” képzési kerettanterveket. A reálosztályokban biológia, fizika, földrajz, kémia, matematika és informatika tantárgyakból legyen magasabb a heti óraszám a jelenlegi általános kerettantervben ajánlottnál a humán tantárgyak rovására, míg a humán osztályokban legyen fordított a helyzet. Ez álláspontjuk szerint a jelenleginél kiegyensúlyozottabb, átjárhatóbb oktatási struktúrát eredményezhet a középiskolákban. A javaslat kiegyensúlyozott bevezetés esetén nem jelent az iskoláknak, illetve a fenntartóknak többletterhet, s optimális esetben mintegy 500-500 reál-, illetve humán osztályt eredményezhet országosan – írják. Megállapították azt is, a természettudományos oktatás alapvető problémája, hogy zömében erősen ismeretközpontú, nem helyez kellő súlyt a kompetenciák fejlesztésére, és nem eléggé kapcsolódik a hétköznapi tapasztalatokhoz. A tananyag mennyisége gyakran nem illeszkedik az óraszámokhoz. Azt is javasolja a testület szakmai anyagában, hogy az általános iskolák és a középiskolák számára készítendő új kerettantervekben valósuljon meg a természettudományos tantárgyak tananyagának „integrált szemléletű” modernizációja, és készüljenek megfelelő, korszerű módszertani szemléletet tükröző tankönyvek, oktatási segédanyagok.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.