Csont Csaba közölte: a Bodrogzug-Török-éri, és a Tiszakarád-ricsei belvízvédelmi szakaszokon a főcsatornák mederteltsége továbbra is magas, vannak olyan szakaszok, ahol az 1999-es és 2000-es évi szintekre jellemző vízállások alakultak ki.
A kedvezőtlen helyzetre tekintettel ezekre a belvízvédelmi szakaszokra már pénteken elsőfokú belvízvédelmi készültséget rendeltek el. Hozzátette: 3 szivattyútelepen 8 gépegység üzemel jelenleg is 12 órás műszakban, a befogadó folyókba átemelt vízmennyiség 1 nap alatt 400 ezer köbméternyi volt. Csont Csaba emlékeztetett arra, hogy 1999 márciusában az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (Ékövizig) működési területén a belvízzel borított területek nagysága 51 ezer hektárnyi volt, amelyből a bodrogközi elöntött területek nagysága 30 ezer hektárt tett ki.
Az elmúlt 24 órában végzett fölmérések szerint a Bodrogközben jelenleg az elöntött területek nagysága megközelíti a 9 ezer hektárt. A belvízvédekezés az elmúlt napon mintegy 950 ezer forintba került, a 2009. január 23-ától folytatott munkálatok becsült költsége együttesen megközelíti a 30 millió forintot. Csont Csaba elmondta, bár sok csapadék esett az észak-magyarországi folyók vízgyűjtő területein, nagyrészt ez hó formájában hullott, így a vízállásokban jelentős változás nem volt.
Az Ékövizig vízfolyásai közül a Tarna továbbra is végig apad. A Sajó és a Hernád alsó szakaszain tetőzésközeliek a vízszintek, a Hernádon Gesztelynél 20 centiméterrel közelítette meg a vízállás az elsőfokú (250 centiméter) készültségi szintet. A Sajón levonuló árhullám Muhi és Köröm községek között elöntést okozott az ártéri szakaszon, ezért a Borsod megyei közútkezelő kht. forgalomkorlátozást rendelt el a két település között. Lassan tovább árad a Bodrog is, a vízállások egyelőre 50-70 centivel maradnak el a készültségi szintektől. A Tiszán levonuló árhullám a folyó hazai felső szakaszán 2-3 méteres vízszintemelkedéseket okozott, de készültségi szintet elérő vízállások kialakulására egyelőre még nem kell számítani – fűzte hozzá.
(MTI)