„Jó rend” – A köztársaság nem Köztársaság téri gondolat

A kettős állampolgárságról, a nemzetről, a hagyományról, a „kertkultúráról”, a baloldalról, a liberalizmusról szólnak Molnár Attila Károly legújabb könyvébe rendezett írásai. A konzervatív publicista, eszmetörténész és szociológus esszéiből mindezeken kívül megtudhatjuk többek között azt is, hogy mik a jó rend jellemzői.

Tompos Ádám
2010. 12. 26. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az értelmi rend teszi lehetővé a szabadságot. De az értelmi rend nem a szabad választás terméke, hanem a nevelésé, tekintélyé, elfogadásé.” Elég e két mondat a kezünkben tartott könyv bevezetőjéből, és máris megfogalmazzuk magunkban a jó rendről írt cikkek kapcsán azt, amit büszkén hirdet magáról mottóként a brit Salisbury Review. A tekintélyes konzervatív folyóirat fejlécén ugyanis ez áll: „uncomfortable reading for the left”, azaz „kellemetlen olvasmány baloldaliak számára”.

Valóban: az előszóval együtt tizenöt cikk ugyanis kérlelhetetlen következetességgel (és nem görcsös rögeszmével), humorral és iróniával (nem pedig tudományoskodó olvashatatlansággal) ostorozza mindazt a képtelenséget, amit az elmúlt húsz évben jobb gyűjtőfogalom híján „balliberalizmusnak” hívtunk, vagy hívunk. Ez a fajta kényszerű „időtlenség” azonban komoly szerkesztői hiba: csak a lábjegyzetekből következtethetünk a cikkek megjelenésének pontos idejére, helyére értelemszerűen még így sem. Fontos lenne pedig a dátum megjelölése, mert akkor tényleg tudnánk, hogy minek is tekintsük az adott esszét: pontos, továbbgondolásra késztető diagnózisnak, vagy utólag kézhez kapott, ám beigazolódott prognózisnak?

Szovjet repterektől a gyomlálásig

A legjobb persze az, ha ez már az első soroknál kiderül. Vegyük például a Kertkultúrát. Hazánk metaforájaként kapunk egy kicsit göröngyös gyümölcsöst, amelyet egyszer csak a haladás nevében lebetonoznak, hogy „például” szovjet repülőgépek szállhassanak rajta le és fel. A sima aszfalton pedig természetes, hogy gördülékenyen megy minden, viszont arról nem is álmodhatott senki, hogy újra gyümölcsösök, vagy veteményes lesz a betonszőnyeg helyén. Értelemszerűen ez a mozzanat a bizonyos körökben ma is „felszabadulásnak” nevezett szovjet megszállás, a rendszerváltást pedig úgy írja le Molnár, hogy az idő elteltével a gaz törte fel a leszállópályát, amely úgy elburjánzott, hogy már nem lehet megkülönböztetni a haszonnövényektől. Itt sem nehéz felismerni az önmagáért való – tehát elképesztően kártékony – liberalizmust. Írásának vége – 2010 utolsó napjaiban olvasva – a kívánatos jövőt fogalmazza meg: „aki reméli a Kertész létezését, az bízik kertünk lassú kialakulásában, és nem retten meg sem az irdatlan törmelékhalomtól, sem a gazok kihuzigálását feltételező döntésektől”.

Utóbbinak pedig igen komoly szerepet szán Molnár a címben megjelölt jó rend kialakulása kapcsán, hiszen döntés nincs konfliktus nélkül. A konfliktus (a szerző szóhasználata szerint súrlódás) mellett a jó rendhez továbbá elengedhetetlen a tökéletlenség, a tekintély és a szabadság. A többi írás így azzal foglalkozik, hogy Magyarországon a posztkommunizmus éveiben hogyan és miért kerülhetett ez a bizonyos „jó rend” a balliberális kormányok sifonérjának mélyére. Az összes példát és párhuzamot kiemelni felesleges lenne, két félremagyarázott fogalom azonban idekívánkozik.

A Harmadik Úton Utópia földjére

Az első ilyen a „harmadik köztársaság”: a baloldal szinte görcsösen kapaszkodik ebbe a fogalomba, noha – világít rá Molnár – már a számolás sem stimmel, hiszen Károlyiék 1918-ban népköztársaságot kiáltottak ki. Ennél is súlyosabb a republikánus idea kiforgatása: „a republikánus eszmény az erényes, magabíró – megfelelő magántulajdonnal bíró – katona-polgár volt”. Aligha kell ecsetelni, hogy ehhez képest mit ért a köztársaságon a Köztársaság térről a Jókai utcába költözött utódpárt. A másik szemléletes példa az, amelyből azt tudjuk meg, hogy a rend szótól azért irtózik a mindenkori baloldal, mert az bizony feltételezi a szabadságot és a tekintélyt is. Ezért az ő szívüknek a rendszer szó lesz kedves, amelyben magától működnek a dolgok, elég egy kezelő szakértő, akinek a homályos morállal mit sem kell törődnie, csak mozgásban kell tartania a fogaskerekeket, amíg a Harmadik Úton meg nem érkezünk Utópia földjére. Ettől a szótól viszont – így a szerző – már a konzervatívok kapnak kiütést.

Aligha csodálható tehát, hogy Molnár Attila Károly már az előszóban leszögezi: a posztkommunisták nem „rendes” emberek.

(Molnár Attila Károly: A jó rendről. Gondolat – Barankovics István Alapítvány, Budapest 2010. Ára: 2400 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.