„Ne higgyük azt, hogy Magyarország kikerülhetetlen”

Meg kell tartani hazánk legnagyobb foglalkoztatóját és azt nem lehet kevesebb emberből működtetni – hangsúlyozták a Baross Gábor Társaság csütörtök esti rendezvényén a hazai vasútról szóló előadásokban a téma szakértői. Fónagy János szerint hatalmas hiba lenne, ha az állam föladná a MÁV-ot, mert az csak hazánk kiszolgáltatottságát növelné.

Kovács András
2010. 12. 03. 6:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasút évszázados léptékben méri magát és aszerint is fejlődik – kezdte előadását Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. A politikus felidézte, hogy a magyar vasúthálózat a 19. század során úgy fejlődött ki, hogy egy, a Kárpátokon kívül eső, és egy azon belül lévő gyűrű alakult ki. A trianoni határokat a belső gyűrű mentén húzták meg, természetesen hazánk számára hátrányosan – tette hozzá. 1920 után a sugárirányú vonalak megmaradtak, de a külső gyűrűvel való összeköttetések napjainkban sincsenek meg – hangsúlyozta a politikus. Fónagy elmondta, hogy jelenleg 7200-7600 kilométernyi vasúttal rendelkezik hazánk, így hálózati sűrűség szempontjából nem állunk rosszul Európában.

„A korábbi kormány vállalati ügynek tekintette a vasutat, így az »azt a részét, ami nem gazdaságos, azt be kell szüntetni« filozófiáját követte.” Fónagy szerint a fő verseny nem a vasút és az autóbuszos közlekedés között van hazánkban, hanem a közösségi közlekedés és az egyéni közlekedés között. A közösségi közlekedés nem vállalati ügy, hanem azt az államnak kell finanszíroznia – tette hozzá. Az államtitkár úgy látja, hogy a hazai közvélemény elé állított vasúti modellek (német, holland, svéd) alapvetően szolgáltatás központúak, amit nekünk is követnünk kell. Fónagy arra is felhívta a figyelmet, hogy ezekben az államokban is hazánkhoz hasonló utat járt be a vasút, de 30 évvel ezelőtt felismerték az ágazatban rejlő lehetőségeket és rendbe tették azt.

60-70 ezer ember megélhetése a tét

Az államtitkár arról is szólt, hogy a vasút az elvégzett szolgáltatásokért kap támogatást az államtól, ami Nyugat-Európában is hasonló szisztéma szerint működik. A MÁV jelenleg is az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója, 60-70 ezer családnak ad megélhetést – tette hozzá Fónagy. A jelenlegi helyzetben nem lehet több pénzt spórolni a MÁV-on, nem lehet kevesebb emberből működtetni – hangsúlyozta a politikus.

Fónagy rávilágított arra is, hogy a polgári kormány 2002-ben 28-30 milliárd forintos hiánnyal adta át az állami vasúttársaságot, amit idén 330 milliárdos adóssággal vett át. „Úgy sikerült ezt a hatalmas hiányt előállítani, hogy jelentős beruházás nem történt a társaságnál.” A politikus nagy hibának nevezte, hogy a szociálliberális kormányzás évei alatt a vasúttársaságot több apró részre szedték szét. Véleménye szerint ezen intézkedések mögött az állt, hogy így majd egymással versenyezni fognak a cég részei, ami majd a szolgáltatás minőségének a javulásához fog vezetni, de ez nem következett be.

Tévedés, hogy a MÁV úgyis megmard

„Ne higgyük azt, hogy Magyarország kikerülhetetlen.” Hazánkat északról és délről is meg lehet kerülni, így Magyarország könnyen elveszítheti azt a szerepét, hogy a térségben a jó elhelyezkedése révén tranzitszerepet töltsön be – vélte az államtitkár. Fónagy szerint a közeljövőben kialakítandó észak–déli európai folyosók sem kerülhetik el hazánkat, mert az akár évtizedes lemaradással is járhat.

Tévedés azt hinni, hogy a MÁV úgyis megmarad, mert ha ezt is feladjuk, akkor 2-3 éven belül megjelennek hazánkban a tőkeerős nyugati cégek, amelyek két-háromezer kilométernyi vasutat fognak üzemeltetni, természetesen jóval drágább áron – vázolta a jövőbeli lehetőségeket a politikus. Fónagy szerint ezt mindenképp el kell kerülni, mert akkor ugyanúgy járhatunk, mint a több hazai iparág esetén (cukoripar, kohászat).

A vasút helyzetének a javítása érdekében teendő jövőbeli intézkedésekről Fónagy elmondta, hogy 2012 elejétől bevezeti az egységes közúti díjszabályozást, amelynek révén kifizetődőbb lesz a vasúti áruszállítás, mint a közúti. Terveik között szerepel a közösségi közlekedés rendszerének az egységesítése, amelyben a kötöttpályás közlekedés kiemelkedő szerepet fog kapni.

„Ez nem egy klasszikus cég”

A hazai vasút kényszerhelyzetben van, ami nem tekinthető menedzsmentproblémának – vélte Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója. Amióta a vasút elveszítette a katonastratégia szerepét, azóta az ország nem nézett szembe azzal, hogy mit lehetne kezdeni ezzel a hálózattal. Szarvas szerint a MÁV nem tekinthető klasszikus cégnek, mivel nem a bevételeiből él. Szerinte 2020-tól kezdve nagyon súlyos problémákkal kell majd szembenéznie a vállalatnak, mivel járműparkja addigra annyira elöregedik, hogy az alapvető működés is veszélybe kerül.

Az egyik legnagyobb problémának Szarvas azt nevezte, hogy a közúti közlekedés jelentős versenyelőnyben van velük szemben, aminek ledolgozásához állami intézkedésekre is szükség van. „Ha minden pozitív irányba dőlne el a következő években, akkor a MÁV talpon fog maradni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.