Óriási pazarlás jellemezte a Szegedi Közlekedési Társaságot

Bűncselekménygyanús szerződéseket kötött, beszerzéseket hajtott végre és pazarolta a közpénzt az elmúlt években a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) – állapította meg az önkormányzati cégek 2002 és 2010 közötti gazdálkodását vizsgáló gazdasági és pénzügyi átvételi bizottság.

MNO
2011. 05. 26. 16:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a cégnél feltárt ügyek felvetik a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúját, a szegedi közgyűlés ideiglenes bizottságaként működő testület feljelentést tesz az illetékes nyomozó hatóságnál – közölte Gyimesi László elnök csütörtökön az MTI-vel. A 100 százalékban önkormányzati tulajdonú SZKT mintegy 155 millió forintot költött el egy villamos építésére, és a 40 százalékos készültségű jármű befejezésére még további 145 millió forintot kellene költeni – áll a Fidesz szegedi elnöki posztját is betöltő politikus közleményében. A villamosépítés miatt jelentős hátrány érte Szegedet, mert ezt az összeget az elektromos nagyprojektben önrészként felhasználva, 85 százalékos uniós támogatással két alacsonypadlós, gyári, garanciás villamost vásárolhatott volna a város.

A villamoshoz hasonlóan az önkormányzati cég saját fejlesztésű trolibusz építésébe is belekezdett, amely végül 196 millió forintba került. Ezt a pénzt önrészként felhasználva 1,3 milliárd forint értékben vásárolhatna új, alacsonypadlós, gyári, garanciás trolibuszt Szeged – tudatta az elnök. A közlekedési társaság 2009-ben és 2010-ben az árképzési szabályzatban rögzítettnél jóval alacsonyabb rezsióradíj mellett – 3800 helyett 1000 forintért – végzett szolgáltató tevékenységet külső megrendelők részére. E szerződések eredményeként 52 millió forint vagyoni hátrány érte az önkormányzati céget – közölte Gyimesi. A vállalatnál a közbeszerzési törvény előírásait is megsértették azzal, hogy a beszerzéseket mesterségesen részekre bontották – állapították meg az SZKT tevékenységét ellenőrző szakértők.

Nagy Sándor bizottsági alelnök, aki korábban SZDSZ-es politikusként Szeged városfejlesztési alpolgármestere volt, az MTI-nek nyilatkozva ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az SZKT az elmúlt években rengeteg járművet újított fel. Esetenként csak az üléseket cserélték ki, de akadt olyan jármű is, melyet teljesen átépítettek. Ha a cég nem végezte volna el a jármű-korszerűsítést, több villamosvonalon is le kellett volna már állítani a közlekedést.

Az önkormányzati cég új vezetője nem kívánja folytatni ezt a korszerűsítési tevékenységet –mondta –, ezért „kidobott pénznek” tekinti az eddig erre fordított összeget. Ebből következik, hogy a szegedi fejlesztésű trolibusz (amelyből eredetileg ötöt akartak gyártani, de végül csak egy készült el) 40 millió forintos tervezési költségét is az egyetlen prototípusnál számolják el, ám ez így is csak annyiba kerül, mint a piacon kapható hasonló járművek – közölte. Nagy Sándor véleménye szerint megtévesztő az építési költség összevetése a vásárláshoz szükséges önrésszel.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.