A fővárosnak is az lenne a legjobb, ha megállapodnának

Nem döntött a versailles-i másodfokú francia bíróság a metrószerződés bankgaranciájának lehívása ügyében, az Alstom vezetője június 21-én tárgyal majd a magyar féllel – mondta Tarlós István szerdán a Magyar Televízió (MTV) Az Este című műsorában.

MNO
2011. 06. 09. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudni, hogy miért nem hozott döntést a bíróság, elképzelhető, hogy a tervezett egyeztetések miatt, de az is lehet, hogy egyéb okokból – fejtette ki a főpolgármester. Az ügyben Tarlós István szombaton egyeztet Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel, aki 17-én szintén találkozik az Alstom vezetőjével – mondta.

Úgy vélte, kettejük találkozóján az Alstom-ügy minden kínos kérdésében azonos álláspontra tudnak helyezkedni. Hozzátette: nem tudja, mi lesz a végkimenetel, de a városnak és az Alstomnak is az a legegyszerűbb, ha megállapodnak, de az eredeti szerződés pár pontját törölni kellene az új megállapodásból. Elmondta azt is, hogy a sok bizonytalan tényező miatt akkor is nehéz megbecsülni, hogy mikor érkeznek Budapestre az új szerelvények, ha sikerül megállapodni a francia gyártóval.

A BKV 2010. október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Az Alstom be is perelte a BKV-t emiatt, az ügy végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg. A francia igazságszolgálatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását. Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, a hatóság május 4-én hallgatta meg a feleket.

Az NKH tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek. A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15 + 7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A fővárosi önkormányzat tavaly június 3-i döntésével kötelezte a BKV vezérigazgatóját arra: meg kell szüntetnie az Alstom-konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó az év júliusának végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy harmincmilliárd forintot, míg az Alstommal szemben legfeljebb tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet. Az előlegre, illetve a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV megpróbálta lehívni, és bejelentette kötbérigényét is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.