Feláldozzuk a jövőt, hogy túléljük a mindennapi gondokat

A jó pap is holtig tanul – tartja a mondás, és napjainkban igencsak gyakran fogalmazódik meg, hogy mekkora jelentősége van annak, hogy folyamatosan képezzük magunkat. Országos és nemzetközi szinten is kinyilatkoztatták már hivatalos dokumentumok formájában, hogy a jövő záloga a tudástársadalom. E szépen hangzó szlogen mögött azonban bonyolult rendszer húzódik meg, amely nem feltétlenül támogatja a tanulást. Arról, hogy az élethosszig tartó tanulás kapcsán milyen kihívásokkal állunk szemben, Kraiciné Dr. Szokoly Mária egyetemi oktatóval beszélgettünk, és elhangzott egy jól ismert kulcsszó is: paradigmaváltás.

Pálffy Renáta
2011. 06. 13. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európában és szerte a világon kulcskérdés az élethosszig tartó tanulás (Lifelong Learning – LLL), hiszen az a versenyképesség, az országok életben maradásának feltétele. Az Európai Unió (EU) Tanácsának 2002-ben elfogadott határozata kimondja, hogy az egész életen át tartó tanulás központi szerepet tölt be a tudástársadalom létrehozásában, és hozzájárul ahhoz, hogy mindenki egyenlő mértékben részesüljön annak társadalmi és gazdasági előnyeiből. Ám a jelek szerint a sokat emlegetett tudástársadalom a gyakorlatban nem jött létre olyan mértékben, mint ahogy azt a szakértők feltételezték. Az EU 2008 és 2010 között zajló élethosszig tartó tanulás akciós tervének értékelése során, 2011 márciusában Budapesten elhangzott, hogy a tagállamok oktatási-képzési reformjai ellenére Európában 2010-ben 50 millióval több a „nem tanuló felnőttek” száma, mint tíz évvel ezelőtt.

Kraiciné Dr. Szokoly Mária, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Andragógia Tanszékének docense úgy véli, a jelenség oka nem az, hogy a tanulási kedv elpárolgott. Mint lapunknak elmondta, az embernek alapvető élettevékenysége a tanulás, ám a tanulásra ösztönző motivációs rendszer valószínűleg megváltozott. „Felnőttkorban prioritások kerülnek a tanulás elé, már a létbiztonság, a munka világába való bejutás kerül előtérbe” – fogalmazott. Véleménye szerint egy újfajta tanulási paradigmára van szükség ahhoz, hogy a felnőtt tanulni tudjon, és ennek eredményeként megvalósuljon a tudásalapú társadalom. Lényege, hogy a hangsúly a tanulás folyamatán van, nem pedig a tanításon. Ez a látásmód szakít azzal az általános és középiskolában jól megszokott jelenséggel, hogy a pedagóguson van a hangsúly, és elsősorban egy ismeretátadási folyamat zajlik. „A felnőttkorban sokkal inkább egy kompetenciafejlesztési folyamat van, ahol a reflektorfénybe a tanuló kerül, az ő saját tanulása, és mi, felnőttoktatók segítséget adunk ehhez az önszervező, önirányító, estenként szervezett képzésben is történő tanulási folyamathoz” – fejtette ki. A szemléletváltást elsősorban az indokolja, hogy mára világossá vált, hogy egy felnőtt másképp tanul, „óriási élettapasztalata van, pragmatikus, csak azt tanulja, ami neki itt és most kell”.

A feltételek megteremtése azonban nem könnyű – véli a szakértő, hiszen ahhoz, hogy a felnőttek oktatása igazán hatékony legyen, a társadalmi-gazdasági folyamatok alakulására reagálnia kell az oktatásnak, kapcsolatnak kell lennie közöttük. Így tudnak olyan képzések megvalósulni, amelyekre valóban szüksége van a piacnak, ám ha ez meg is történik, még mindig ott van a probléma, hogy a világ olyan gyorsan változik, hogy mire egy képzési rendszer kialakul, már lehet, hogy egész más igényekkel szembesülünk – magyarázta.

E tendenciák felismerésének jegyében zajlik az Európai léptékkel a tudásért kutatóegyetemi projekt, melynek egyik alprojektje Az élethosszig tartó tanulás társadalmi folyamatai és bio-pszicho-szociális háttere. Az ELTE Pedagogikum Központ három karának (Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Tanító- és Óvónőképző Kar, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) együttműködésével zajló munka során új keretbe helyezik a tanítás-tanulás, a nevelés és a szocializáció vizsgálatát. A tanítás-tanulás természettudományos szempontjait összekapcsolják a társadalomtudományi megközelítéssel. Olyan témákkal foglalkoznak, mint például minőségi öregedés élethosszig tartó tanulás segítségével, életmód és egészségfejlesztés, a tanulás-önkiteljesítés motivációs, emocionális háttere, az infokommunikációs környezet és a társadalmi szakadék áthidalása.

Kraiciné Szokoly Mária, aki alprojektvezető-helyettesként vesz részt a programban, úgy látja, a kutatások kapcsán az az „óriási dolog”, hogy interdiszciplinaritás valósul meg: összekapcsolódik a tanulással például az életmód, a kommunikáció és a sport. Így a különböző tudományok, karok tudásai megsokszorozzák egymást. Az alprojektvezető-helyettes kiemelte: külön érdekesség, hogy a programban párhuzamosan jelenik meg a kutatás és az oktatás innovációja: az az eredmény, amely a kutatásban keletkezik, abban a pillanatban bevándorol az oktatásba. A projekt egyik célja pontosan az, hogy a doktoranduszoknak lehetőséget biztosítson a kutatás-fejlesztésben. „Megnyílik előttük egy olyan, új tudományos eredményeket mutató világ, amely segítséget adhat ahhoz, hogy ez a tanulásalapú paradigma kicsit általánosabbá és elfogadottabbá váljon.” A kutatók egyből beépítik az óráikba a tanulási eredményeket és a módszereket. A 2012-ben végére érő program következtetései pedig bekerülnek abba a nemzetközi vérkeringésbe is, ahol a felnőttképzés kapcsán már régebb óta folynak komoly kutatások.

„A legnagyobb innovációs érték a tudás”

A tanulásról rengeteg szó esik, ám, mint Szokoly Mária fogalmazott, „nem tudjuk, hogy valójában mi a tanulás”. A fogalom alatt értjük a gyermekek és az ifjak nevelését, tanítását, emellett az új ismeretek és kompetenciák megszerzésére irányuló felnőttkori tanulási tevékenységet is, amelynek színtere lehet a formális, iskolai rendszerű tanulás, vagy a nem formális, munkahelyeken zajló tanulás, de idetartozik a turizmus, vagy a média segítségével megvalósuló tanulás világa is. A projekt kísérletet tesz arra, hogy a tanítás-tanulás kapcsolatának a mélyebb, eddig nem kutatott fiziológiai hátterét tárja fel: hogyan változik a gyerek és a felnőtt tanulása, hogyan befolyásolja ezt a társadalom, milyen lehetőségeket ad a biologikum a jobb kihasználásra? Hogyan tudjuk visszahozni a betegeket, a fogyatékkal élőket, az időseket a tanulás világába? Külön foglalkoznak a pedagógusok fejlesztésének lehetőségeivel, az együttműködés-versengés problémájával, az optimális tanulási élmény (flow-élmény) megteremtésével, hiszen a tanulás fő mozgatórugója egyfajta öröm megélése, mikor azt érezzük, egyre jobban végezzük a feladatunkat.

A jövőben megjelenő, várhatóan több száz publikáció fogja megválaszolni a fenti kérdéseket, és remélhetőleg hozzásegíthet ahhoz, hogy – Szokoly Mária szerint – 2020-ra, ’30-ra ne csak a formális oktatás világa, hanem a munkahelyek is felfedezzék a tanulásban rejlő lehetőség fontosságát, hiszen nekik is támogatni kellene a felnőttkori tanulást. Míg nálunk sokszor azt látni, hogy sokan eltitkolják, hogy tanulnak, mivel a munkahelyek nem pártolják ezt, addig külföldön, számos munkahelyen rájöttek arra, hogy „a legnagyobb innovációs érték a tudás” az emberekben – fejtette ki a szakértő, hozzátéve: „nálunk ezzel valami baj van, a napi gondok miatt eladjuk a jövőt”. Tudjuk, hogy fejleszteni kellene, hogy ha jönnek a nagy kihívások, kész válaszokat tudjunk adni, de ezt nem tesszük meg, mert „mindig az adott probléma kapcsán koncentrálunk a túlélésre”. A felnőttképzés csak a nagy profittal rendelkező cégeknél, multinacionális vállalatoknál gyakorlat – zárta gondolatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.