Ingyen megoldják pénzügyi gondjainkat, 46 millióért

Az internet egyre nagyobb térnyerésével a „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” (magyarán az átverős reklám) is meghódította az új felületet. A fogyasztóvédők perelnek, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljár, de a folyamat lassú, szövevényes, így még ma is szedhetik áldozataikat olyan oldalak, melyek évek óta feketelistán vannak. A Hír Televízió is beszámolt róla, hogy milliós „tartozás” megfizetésére kötelezné egy offshore cég a „gyanútlan” netes hirdetőket. De nem meglepő módon a reklámszektorban is a multik a „nyerők”, legalábbis ez derül ki a kiszabott szerény büntetési tételekből.

Lóska Márton
2011. 08. 14. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken keresztül szedheti áldozatait az interneten egy „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot” alkalmazó oldal a felület „örökkévalóságának” köszönhetően, illetve a eljárások döcögős volta miatt. A www.ingatlandepo.com (testvéroldala a www.ingatlanbazar.com) lap ellen már 2008-ban keresetet nyújtott be a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME), a sajtó és a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) pedig 2009-ben meszelte el a honlapokat és az offshore anyacéget. Ugyanebben az évben a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) is perelte, a GVH szintén eljárást indított ellene. Hosszas jogi procedúra után a Szegedi Ítélőtábla mondta ki a jogerős ítéletet, amely szerint nem áll meg a cég követelése. Nem meglepő módon az All Finance Management Kft., melynek képviselői messzire elkerülték az igazságszolgáltatás épületét, az ítélethirdetés idejére már megszűnt. Ennek ellenére továbbra is üzemelnek az oldalaik, sőt a másodfokú ítélet ellenkezőjét közlő irományok árasztották el a kiberteret: ezek magabiztosan állítják, hogy a honlapok „állításai nem sértik sem a versenytörvényt, sem a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt”. Ezen felül a megszüntetett céghez köthető társaságok továbbra is küldik egyre fenyegetőző követeléseiket.

A szóban forgó „vállalkozás” meglehetősen egyszerűen működött. Az ember felment a honlapra, feltöltötte az eladandó ingatlan adatait. Ezután hónapokkal később jött a borsos fizetési felszólítás, mivel az offshore cég „a szerződést visszaigazolás nélkül is létrejöttnek tekintette”. A „hirdető” fél, minthogy nem jeleztek neki vissza se bút, se bát, nem tudhatta, hogy az „ingyenes” 30 nap mikortól kezdődik, s azt sem közölték vele, hogy mikor ér véget. Ehhez hozzátartozott az is, hogy még a vak szerencse segítségével sem lehetett időben leiratkozni. Egy kedves olvasónk a közelmúltban arra hívta fel a figyelmünket, hogy a weboldalon nem lehet törölni a hirdetést, így mindenképpen belecsúszik az áldozat a fizetős időszakba.

A közelmúltban a Seychelles-szigeteken bejegyzett anyacég által megbízott behajtók több ezer ügyfélnek küldtek levelet, a felháborodott adósok miatt azonban felfüggesztették „a jogszerű, de etikailag mindenképpen megkérdőjelezhető” eljárást – számolt be a Hír Televízió. A Creditexpress ügyvezetője, Deszpot Károly a követelés mértékét üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, de a tévé értesülései szerint volt olyan tétel, mely meghaladta a félmillió forintot. A televízió emellett beszámolt arról is, hogy több adós pertársaságot hozott létre, illetve az ügy kiemelt súlya miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is eljárást indított az offshore cég ellen.

Lassan, de kaszál a GVH

A versenytörvény alapján a bírság maximuma a cég előző évi nettó árbevételének 10 százaléka lehet. A GVH felhívta a figyelmet arra is, hogy az offshore cégek is bírságolhatók. A büntetési tételek az ejnye-bejnyétől indulnak. Szemlézzünk egy kicsit a közelmúlt kivetései között! A „kedvezményes” viteldíjról szóló hirdetés egy taxiscégnek félmillióba fájt, míg egy nílusi hajóút „garantáltan ingyen” nyolcmilliós bírságot jelentett. Egy klasszikusabbnak mondható „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot” mutatott be a Parapszichológiai Centenáriumi Központ Kft. A cég nem kevesebbet, mint „Julius Caesar szerencsét hozó személyes talizmánját” ígérte, ingyen és bérmentve, csak a személyes adatainkat kellett megadni hozzá. A kincs a reklám szövege szerint megoldja pénzügyi problémáinkat. Tuti biznisz, hiszen eközben a „vállalkozók” anyagi gondjait is rendbe teszi a „csodaszer”. A cég ontotta a szerencsére vágyókra az „ingyenes” ajándékokat több ezer forintos csomagküldési és adminisztrációs díjakkal egyetemben. Az „agresszív” rábeszélő 46 milliós bírságot fizethetett, emellett betiltották a „folytatólagosan elkövetett” törvényellenes tevékenységet. De még ez a tétel is eltörpül a hazai telekommunikációs óriás 200 milliós büntetést eredményező tavalyi SMS-játéka (Vj-3/2010) mellett.

(hírTV, gvh.hu, mte.blog.hu, fogyasztovedok.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.