Egyre fiatalabb korban kezdenek internetezni a gyerekek

A fiatalok internet-, média- és kultúrahasználati szokásait mutatták be a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös, Balatonalmádiban rendezett konferenciájának előadói szerda délután.

MNO
2011. 09. 28. 14:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ságvári Bence, az MTA Szociológiai Intézetének kutatója az EU Kids Online felmérés eredményeiről számolt be, amely 2010-ben mérte fel a fiatalok internetezési szokásait. Mint mondta, az internet korába beleszületett, úgynevezett digitális bennszülötteknek uniós átlagban 36 százaléka véli úgy, hogy jobban ért a világhálóhoz, mint szülei, míg Magyarországon a 46 százalékuk. A magyar gyermekek 5, míg az európaiak 10 százaléka blogol.

Pornográf tartalmakkal a hazai fiatalok 12 százaléka találkozott már a neten, az európai átlag ennél 2 százalékkal magasabb. A felmérésből kiderült az is, hogy Európában a 11–16 éves korosztály 87 százaléka csak személyes ismerőseivel tart fenn online kapcsolatot, és mindössze 9 százalék azok aránya, akik idegenekkel ismerkednek a neten, de általában kortársakkal, és ha személyesen is találkoznak velük, akkor a találkozókra nem egyedül mennek el.

Ságvári Bence szerint a magyar gyermekek jobban követik a szülői utasításokat az uniós átlagnál: mindössze 20 százalékuk hagyja figyelmen kívül ezeket, míg uniós szinten a 28 százalékuk.

A hagyományos kulturális közeg megszűnőben van, a társadalmi folyamatok változásai között ezt is figyelembe kell venni – mondta a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet kutatási igazgatóhelyettese. Bauer Béla az opera-, színház-, múzeumlátogatási, valamint hagyományos és netes olvasási szokásokat mérte fel a fiatalok körében, és megállapította, visszaszorulóban van a hagyományos kulturális intézmények látogatottsága azok körében, akik a digitális korba születtek bele. Bauer Béla egy három ízben, 2000 óta elvégzett vizsgálat eredményeit mutatta be, és elmondta: míg 2000-ben a 15–29 évesek 9 százalékának háztartásában volt internet, mára szinte mindenki hozzájut.

Boda Judit, az Axel Springer munkatársa a média iránti csökkenő igényről és forrásokról és az ezzel egyidejűleg meglévő túlkínálatról számolt be előadásában. Mint mondta, a huszadik század második fele óta az rövidíti meg a gyermekkort, hogy az újabb és újabb eszközök egyre több lehetőséget adnak a fiatalok számára arra, hogy bepillantsanak a felnőttek világába.

Ezzel kapcsolatban elmondta: Magyarországon a gyermekek fele egyedül tévézik, további 16 százaléka pedig egy vele egykorúval. Már a 6 évesnél fiatalabbak is használják a világhálót, a közösségi média használata pedig 11 éves kortól válik természetessé a gyermekek számára.

Az Országgyűlési Biztosok Hivatala az interneten keresztül próbálja elérni a gyermekeket, növelni a jogtudatosságukat és felkutatni a fiatalokat érintő társadalmi problémákat – mondta előadásában Borza Beáta, a hivatal főosztályvezetője. Mint mondta, a 2008 óta működő Gyermekjogok.obh.hu már pozitív eredményeket hozott.

A főosztályvezető beszámolója szerint egy 2008-as, az ENSZ által készített felmérés szerint bár világviszonylatban a fiatalok 67 százaléka tudta, hogy a 18 év alattiakat speciális jogok illetik meg, Magyarországon ennek csak a megkérdezettek 38 százaléka volt tudatában.

Borza Beáta arról is beszámolt, hogy a tavaly, a hivatal által lefolytatott mintegy nyolcezer ügy 13 százaléka volt gyermekjogi vonatkozású.

Fekete Gábor, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium e-közigazgatásért felelős helyettes államtitkára azt mondta: az elektronikus ügyintézés gördülékenyebbé tételével az internetezés iránt kevésbé fogékony korosztályok is megtanulhatják a világháló biztonságos használatát.

Kötelezővé kellene tenni a médiaismereteket

A jogalkalmazás, az önszabályozás, valamint a médiaoktatás és a médiatudatosság terén látnak teendőket a konferencia résztvevői. A délután elfogadott zárónyilatkozatuk szerint a pedagógusképzés kötelező részévé kell tenni a médiaismereteket.

Az esemény résztvevői a dokumentumban felhívják a szabályozót, hogy biztosítsa: a gyermekműsorokban és azok környezetében ne szerepelhessenek reklámok. Emellett felhívják a médiaszolgáltatókat, hogy fordítsanak különös figyelmet azoknak a technikai megoldásoknak a használatára, amelyek lehetővé teszik a fogyatékkal élők számára műsoraik minél teljesebb értékű élvezetét.

A résztvevők a zárónyilatkozat értelmében fontosnak tartják, hogy a gyermekek egészséges fejlődését elősegítő műsorok terjesztéséhez, bemutatásához kedvezmények is kapcsolódjanak, és fontosnak tartják, hogy a civil szféra szervezeteinek a gyermekek védelme és médiatudatosságuk erősítése érdekében végzett munkáját az állam megfelelő források biztosításával támogassa.

Szükségesnek tartják azt is, hogy a civil szervezeteknek nyújtott ilyen támogatások odaítélésére az állam megfelelő kvalifikációs rendszert dolgozzon ki és működtessen, és javasolják, hogy – egyéb források mellett – a médiatörvény a gyermekek védelmére vonatkozó szabályainak megszegése miatt kiszabott bírságokból befolyó összegeket az állam kifejezetten e célra fordítsa.

A résztvevők a zárónyilatkozat értelmében elengedhetetlennek tartották, hogy a közszolgálati média képessé váljon a gyermekek és szüleik megszólítására.

„A közelmúltban a médiaszabályozásban a gyermekek védelme terén jelentős pozitív változások történtek” – tartalmazza a zárónyilatkozat, amelynek elfogadói különösen üdvözlik, hogy a korábbi konferenciák ajánlásával összhangban a jogalkotó differenciáltan kezeli a 12 év alatti korosztályt.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.