A szerdán közzétett jelentés szerint az ÁSZ annak ellenére veszélyeztetettnek látja rövid távon a város pénzügyi egyensúlyát, hogy az annak megőrzésére és javítására tett intézkedések hatására 56,8 millió forinttal javult az önkormányzat financiális helyzete. A város adósságállománya az elmúlt öt évben 71,1 millió forintra emelkedett, pénzügyi kapacitása 2010-től kezdve negatív volt és forráshiányt mutatott.
Az önkormányzat 2010-ben a költségvetési kiadásainak 88,3 százalékát (618,3 millióból 546 millió forintot) a kötelező feladatok, míg 11,7 százalékát (72,3 millió forintot) az önként vállalt feladatok ellátására fordította, így például az alapfokú oktatáson belül a speciális általános iskolai, szakiskolai és diákotthoni ellátásra, a pedagógiai szakszolgálatra, valamint támogatta az egyházakat, a testvértelepüléseket és a civil szervezeteket.
A vizsgált időszakban – 2007–2010-ben – a város önkormányzata 683,9 millió forint értékű beruházást és felújítást indított el, abból 2010 végéig 571,4 millió forintnyi teljesült.
Az ÁSZ vizsgálata megállapította, hogy az önkormányzat folyó költségvetési egyenlege 2007 és 2009 között, köszönhetően a működőképességének megőrzését szolgáló, kiegészítő – 15,7 millió forint – állami támogatásnak, forrástöbbletet, 2010-ben forráshiányt mutatott.
Az éves folyó bevételek nem biztosítottak fedezetet a kötelező és önként vállalt feladatellátás folyó kiadásaira, valamint az adósságszolgálatra, a pénzügyi egyensúly fenntartását 2010-től külső források bevonásával biztosították. Az önkormányzat 2007 és 2010 között rövid lejáratú hitellel nem rendelkezett, 2011-ben viszont 35 millió forintot vett igénybe. A pénzintézetekkel szembeni kötelezettsége a 2006-os 6 millió forintról 2011 első félévére 71,1 millió forintra, a 2006 december végi 1,6 milliós szállítói állománya 2011 első félévének végére 12,4 millió forintra nőtt.
A polgármesternek szóló ajánlás szerint az önkormányzat pénzügyi egyensúlyának gyors helyreállítása és hosszú távú fenntarthatósága érdekében szükséges a bevételek növelése, egyúttal a kiadások csökkentése.
Az ÁSZ azt javasolja a polgármesternek, hogy terjesszen a képviselő-testület elé egy reorganizációs programot, képezzen elkülönített tartalékot az adósságszolgálat teljesítésére, kezdeményezze az intézmények finanszírozásának napi kontrollját, vizsgálja felül az önként vállalt feladatok finanszírozhatóságát és hozzon intézkedéseket a kötelező feladatok ellátásának biztosítására.
Szarvas költségvetése kockázatos
Az ÁSZ szerdán kiadott jelentése felhívja a figyelmet arra, hogy 2014-től érdemben növekednek a város pénzintézeti kötelezettségei.
Az önkormányzat adóssága 2011. júniusban 2,079 milliárd forint volt, 25 százalékkal nőtt 2006 decemberéhez képest. Az EU által támogatott fejlesztések előfinanszírozása 2010-ig nem okozott likviditási gondot, a kifizetéseket fedezni tudta a város a támogatási előlegekből, a kötvények hozamaiból, volt szabad pénzmaradványa a folyó évi bevételekből, az összeget a beruházásokhoz előlegként tudott használni.
Az ÁSZ vizsgálata szerint 2014-től bizonytalanok a pénzintézeti kötelezettségek teljesítésének forrásai, az önkormányzat működési bevétele várhatóan nem nyújt fedezetet a törlesztések növekvő összegére, és várhatóan csökken a központi költségvetési támogatás összege is. Az ÁSZ hiányolja, hogy az önkormányzat 2006-2010 között nem mutatta ki az árfolyamváltozás veszteségeit, amelyek 2010 végén 620,9 millió forintot tettek ki, és tovább növelték a pénzintézeti kötelezettségek teljesítésének kockázatát.
Az Állami Számvevőszék javasolja a költségvetés bevételszerző és kiadáscsökkentő tételeinek további racionalizálását, az önként vállalt feladatok áttekintését és egy pénzügyi egyensúlyt szolgáló program kidolgozását, amelyet három év alatt lehetne végrehajtani.
Szarvas az ÁSZ vizsgálata előtt az adósságszolgálatra kockázati tartalékalapot különített el a költségvetésében, a számvevőszék ennek a tartalékalapnak a bővítését javasolja, a többletpénzt a költségvetési egyensúly érdekében lehetne felhasználni.
Az ÁSZ-jelentésre reagálva Babák Mihály (Fidesz) polgármester az MTI-nek azt mondta: a javaslatokat a város vezetőjeként elfogadja és végrehajtja, a javaslatok egy részét már bevezették, a költségvetési gazdálkodást például munkafolyamatokhoz kötött belső ellenőrzés tartja kontroll alatt. A devizahitelek árfolyamkockázatára négyszázmillió forintot különítettek el, a kötvények hozamait befektetik, és a 2017-ben és 2018-ban lejáró, kétmilliárd forintos hitelből a kamatok visszafizetése mellett eddig 362 millió forint tőketartozást is kiegyenlítettek.