Iránymutató lehet a győri példa

A szakképzési törvény módosításáról kezdett vitázni kedden a parlament. A foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár expozéjában azt mondta, a javaslattal tovább erősödhet a duális képzés.

PR
2012. 05. 08. 20:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly elfogadott új szakképzési törvény mostani módosítási javaslata a duális képzés erősítésének újabb állomása, és két változtatást indítványoz – mondta a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár a jogszabály módosításának általános vitájában. Czomba Sándor expozéjában kifejtette: biztosítani kívánják a megfelelő szakiskolai szakmai képzés időkeretét, továbbá lehetővé akarják tenni, hogy a tanulók megfelelő, ellenőrzött, kizárólag gyakorlati képzés céljait szolgáló vállalati tanműhelyben már a 9. évfolyamon tanulószerződést köthessenek. Utóbbi lehetőséggel akár tízezer diák is élhet. A tanulószerződés keretében zajló képzés – amelynek köszönhetően hamarabb ismerkedhetnek meg a tanulók a kétkezi munkával, a felelősséggel, a valós vállalati körülményekkel – nem munka, jelentette ki a bírálatokra reagálva.

A szakképzés közismereti tartalomra vonatkozó módosításával kapcsolatban Czomba Sándor azt mondta: a három évfolyamos szakiskolai oktatás koncepciója az, hogy egy évfolyam legyen a közismereti, két évfolyam pedig a szakmai oktatás. A módosításnak a következő tanév előtt kell hatályba lépnie – jelezte az államtitkár.

Fidesz: fontos munkaerő-piaci intézkedésről tárgyalnak

Kara Ákos (Fidesz) szerint fontos és meghatározó jogszabály tervezetét tárgyalják, mivel az országban több gazdasági térségnek jó a kapcsolata a munkáltatókkal, de van, ahol semmilyen kapcsolat nincs. Hozzátette: fontos, hogy a jó kapcsolattal rendelkező térségekben az újabb igényekre jó válaszokat lehessen adni. A képviselő hangsúlyozta, hogy közös érdek az ország versenyképességének javítása, ezt jól szervezett oktatással, a piaci igényekre reagáló képzési rendszerrel tudják segíteni. Az országgyűlési képviselő kitért arra is, hogy a statisztikák szerint a pályakezdők között a legnagyobb a munkanélküliség, ez azt jelentheti, hogy a választott szakma nem volt keresett, vagy az anyagi megbecsültsége, presztízse volt alacsony.

Felhozta a győri modell példáját, ahol az Audi több mint ezer diákkal kötött szerződést oktatásra, többségük most a német cég győri üzemében vagy beszállítóknál dolgozik. A kormánynak az a feladata, hogy a képzéseket olyan jogszabályokkal segítse, amelyekkel más térségek is sikeresek lehetnek. A tanulószerződésekkel kapcsolatban azt mondta, nem kötelezően írják elő, hanem lehetőséget teremtenek rá a 9. évfolyamtól. Ilyet csak azok a cégek köthetnének, amelyek biztosítani tudják a képzési célokat szolgáló helyszíneket.

Herman István Ervin fideszes országgyűlési képviselő szerint kiművelt szakembergárdát szeretnének kinevelni, ami több évtized munkája, ehhez kell az elméleti és gyakorlati képzés feltételeit megteremteni. Hozzátette: a szakemberek, a kamarák és a mesterek is azt mondják, hogy a gyakorlati képzést kell erősíteni, és nem az elméletit.

MSZP: biztosítani kell az alapokat is

A szocialista Sós Tamás hangsúlyozta, hogy a képzés alapjait adó oktatásra is nagy hangsúlyt kellene fektetni. Mint mondta, ha elkezd dolgozni egy fiatal, valószínűleg több átképzésein is részt kell majd vennie élete során, de ha a mindennapi tudást nem biztosítják, akkor kérdés, hogyan fog boldogulni. Szerinte egy „leredukált” rendszert hoznak létre, amellyel veszélyeztetik a magyar gazdaságot, és alapok nélkül érettségit sem tudnak majd szerezni a diákok. Hozzátette: ha nem teszik versenyképessé a szakmunkásokat, akkor nem szerezhetnek majd idegen nyelvi, informatikai, vállalkozói ismereteket sem.

Jobbik: hátsó szándékok vannak az előterjesztés mögött

Ferenczi Gábor (Jobbik) szerint joggal mondható, hogy hátsó szándékok állnak az előterjesztés mögött, pártja pedig attól tart, hogy azok a tanárok, akik alól kiszervezik a diákokat, bizonytalanságban érezhetik magukat és a munkahelyüket is. Szerinte nem változott az a szemlélet, amely a tananyagot, a létszámot, a statisztikákat helyezi előtérbe, a Jobbik szerint viszont a profitalapú szemlélet helyett az emberközpontúságot kell erősíteni. A képviselő elfogadhatatlannak nevezte, hogy a nemzeti alaptanterv legfeljebb 33 százalékát vihetik a tantervbe, a diákok jogai nincsenek biztosítva, mégis már 9. osztálytól szerződést köthetnének velük.

LMP: legalizálnák a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását

Az LMP szerint a kormány a törvényjavaslattal legalizálná a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását. Osztolykán Ágnes úgy fogalmazott: ez a hozzáállás a multinacionális cégeknek kedvez, és nem a magyar gazdaságnak, s mindez komoly aggályokat vethet fel. Az ellenzéki politikus szerint azzal, hogy 33 százalékban maximálnák a közismereti tananyagot, elhelyezkedni sem tudó állampolgárokat „gyártanak” majd, akik ki lesznek szolgáltatva a munkaerőpiacnak, ennek pedig semmi köze a versenyképességez. Hozzátette: ez sem a multicégek rövid távú, sem a magyar gazdaság hosszú távú érdekeinek nem felel meg.

Az LMP tájékoztatást kér arról, hogy várható-e pedagógus-elbocsátás a közismereti tananyag szűkítése miatt, vagy pedig forrást akar-e kivonni a rendszerből a kormány. Megjegyezte: elképzelhetetlen károkat fog okozni a társadalomban, ha a gyerekeken spórol az állam. Osztálykán Ágnes javasolta, hogy állítsanak fel egy szakképzési kerekasztalt, amely párbeszédet folytatna a szakmai szervezetekkel.

Czomba Sándor a vitában elhangzottakra úgy válaszolt, mindaddig, amíg a 8. osztályos bizonyítvány mögött nincs valós tudás, mindegy, hogy hány százalék lesz a közismereti tárgyak aránya, a szakképzésben nem fognak lényegi eredményeket elérni.

Ezt követően a vitát az elnöklő Jakab István lezárta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.