Most még folyik a hajózás Dunán, de a kisebb merülés érdekében már csak könnyítésekkel, ami pluszköltséget jelent az áru átrakása miatt – fejtette ki Szalma Botond, a MAHOSZ elnöke. Hozzátette, hogy ha sokat veszít a hajó a merülésből, akkor egy idő után gazdaságtalanná válik a hajózás, mert nem térül meg az üzemanyag, illetve a személyzet költsége. Tíz centiméterenként 80-100 tonna áru vész el, azaz ennyivel kevesebbet lehet berakni. A MAHOSZ elnöke elmondta, hogy az Al-Duna most még jól járható, de a német szakaszon egyre rosszabb a helyzet, és elképzelhető, hogy két hét múlva már nem tudnak a hajók elindulni onnan, így leállhat a vízi szállítás.
A külkereskedelemre is veszélyt jelent
A leállás veszélyezteti a magyar külkereskedelmet is, különösen a most induló gabonaexportot – hangsúlyozta Szalma Botond. A szakember úgy véli, hogy ha továbbra is tartós lesz a meleg, és nem esik eső a vízgyűjtő területeken – Ausztriában, Németországban – akkor veszélybe kerülhet a turistahajók közlekedése is. Ezek merülése azonban alacsonyabb, mint a teherszállító uszályoké, így egyelőre biztonsággal közlekednek.
Blázsovits Lívia, az I. kerületi önkormányzat sajtóreferense a Lánchíd Rádióban arról beszélt, a zaj, a közlekedési problémák és a szemétszállítási hiányosságok miatt nem köthetnek ki a szállodahajók a Dunán.
Egyre gyakrabban jönnek a figyelmeztető jelek, hogy oda kell figyelni a Dunára – mondta a MAHOSZ elnöke, hozzátéve: nem elsősorban a hajózás miatt, amely csak a haszonélvezője a folyónak, előbb-utóbb az ivóvíz szempontjából lesz lényeges ez a kérdés. Véleménye szerint szükség lenne a nagymarosi és a másik két meg nem épült vízlépcsőre, amelyekkel kiszámíthatóbb lenne a vízjárás.
A Budapesti Közlekedési Központ kedden közölte, hogy a Duna folyamatos apadása, valamint alacsony vízállása miatt szerdától bizonytalan ideig nem közlekednek egyes hajójáratok Budapesten, illetve néhány kikötőnél nem kötnek ki.
Nincs hová rakni az iszapot
Az MNO beszámolt róla, hogy egyre nehezebbé válik a hajózás a Balatonon is az alacsony vízállás miatt. A kapitányok tudásának köszönhető, hogy eddig nem történt hajófennakadás. Iszapkotrásra nincsen lehetőség, mivel nincs megoldva az elhelyezés. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság szerint azért van ez így, mert nem állami feladatról van szó.