Szalai Annamária a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat budapesti rendezvényén a gyermekvédelmi célkitűzések eszközeként beszélt az elektronikus kereskedelemről szóló törvényről is, amelynek módosítása szintén a világháló gyermekbaráttá tételét szolgálná. Emellett úgy vélte: egy testület felállítása, amely az internet káros hatásaival foglalkozik, hatékonyan segítené a fiatalok védelmét.
Kövér László, az Országgyűlés, valamint a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesületének elnöke nyitó beszédében úgy fogalmazott: nincs jövő internet nélkül, de ha meg akarjuk nyerni a jövőt, meg kell szelídíteni a világhálót, elsősorban úgy, hogy megtanuljuk annak használatát.
Az internet és a fiatalok
Nemrég egy felmérésből az derült ki, hogy a jövőre vonatkozó kilátásoktól, a nem biztonságos közlekedéstől, a kábítószerektől, a bűnözéstől és az idegenekkel való kapcsolattól féltik leginkább a magyar szülők a gyermekeiket.
Gyorsabbá válhat a káros internetes tartalmak elleni fellépés, mivel a médiahatóság által üzemeltetett Internet Hotline tagja lett a forródrótokat tömörítő nemzetközi szervezetnek. A tagság több előnnyel is jár: gyorsabbá válik a fellépés a külföldi szervereken tárolt káros tartalmakkal szemben, segítséget nyújthatnak a helyi jogvédők, elérhetővé válik a pedofil tartalmak közös adatbázisa, és megismerhető lesz más országok tapasztalata.
Egy tavalyi, ezt a kérdéskört vizsgáló angol kutatás nyomán az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Reklám Világszövetség (IAA) Magyar Tagozata megbízásából az NRC és a TNS Hoffmann Research végzett hasonló kutatást ez év augusztusában a 18–59 éves magyar lakosság körében, akiknek 4–18 éves gyermekük van.
Az angol Credos piackutató intézet 2011-ben végzett felmérése szerint az angol szülők leginkább az oktatás, a drogok, gyermekük jövője, a közlekedés biztonsága és a szexuális zaklatás miatt aggódnak. A reklám – az internet és az alkohol mögött – a tizenegyedik a sorban.
Hasonló aggodalmakkal küzdenek a magyar szülők is
A magyar szülők aggodalmai hasonló képet mutatnak: a jövőbeni kilátásokat a válaszadók 61 százaléka, a közlekedés biztonságát 58 százaléka, a kábítószereket 57 százaléka, a bűnözést 55 százaléka, az idegenekkel való kapcsolatba kerülést 46 százaléka említette.
A reklámoktól, hirdetésektől a válaszadók 24 százaléka félti gyerekét, így ez tizenkettedik a listán. A szülők aggodalmaiban ezt megelőzi az alkohol, a túl gyors felnőtté válás, a túl korai szexuális élet, az iskola, az internet és a televíziós műsorok. Az ideálisnak tartott testképet a felmérésben részt vevők 24 százaléka, a gyermekkori elhízást 22 százaléka nevezte problémának.