A Budapesti Közlekedési Központ részben a Magyar Nemzet információi és saját adatai alapján felügyelőbizottsági vizsgálatot kezdeményez az M5-ös autópálya felhajtója melletti telekegyüttes privatizációja miatt. A legértékesebb terület továbbadása után az adóhatóság sok száz milliós büntetést szabott ki.
Egy éven belül csaknem kilencszeres haszonnal adott túl ingatlanán egy, a BKV-tól területeket vásároló cég – derült ki egy, a Magyar Nemzet birtokába került dokumentumból. Budapest kiemelt területén, a svéd Skanska Népliget Center irodaházával átellenben lévő kéthektáros telek először 2005. december 20-án cserélt gazdát. Az eladó a BKV saját cége, a Vasúti Járműjavító Szolgáltató (VJSZ) Kft. nem több mint bruttó 500 millió forintot kapott a vevő Centrál Ingatlan Kft.-től, amelynek tulajdonjogát – az ünnepek ellenére rekordgyorsasággal – 2006. január 11-én már be is jegyezték.
Alig telt el kilenc hónap, s a Könyves Kálmán körút és a Gyáli út sarkán ma is üresen álló területért a Skanska leánycége, az S. O. I. Ingatlan Kft. pontosan 4,44 milliárd forintot utalt át a Centrál bankszámlájára. Ez a hatalmas értékkülönbözet tűnhetett fel az adóhatóságnak is, mert az ügyletek időszakára adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzést kezdeményezett. A lap információi szerint a revízió nyomán a továbbadó cégnél csaknem 744 milliós adótartozást állapítottak meg.
A Demszky-korszakban, az MSZP–SZDSZ-es városvezetés idején nem ez az egyetlen terület tűnt el a közvagyonból. A Könyves Kálmán körúton egy csaknem héthektáros BKV-ingatlanegyüttesből a Centrál Kft. megszerezte a fent említett ingatlannal szomszédos, háromhektáros telek tulajdonjogának több mint a kilencven százalékát is. Az ügyletekben lényegében strómanszerepet játszó vevő ellen az APEH 2010 szeptemberében rendelt el végrehajtást.
Még a héten hivatalos levélben kezdeményezzük a BKV felügyelőbizottsága vizsgálatát a korábbi években értékesített Könyves Kálmán körúti ingatlanok ügyében – mondta a Magyar Nemzetnek Zana Tibor, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakterületi vezetője. Kifejtette: a BKK vagyongazdálkodás és portfóliómenedzsment szakterülete hónapok óta vizsgálja az M5-ös autópálya felhajtója melletti értékes területek évekkel ezelőtti, de a mai napig tisztázatlan tulajdonoscseréit.
Amennyiben a vizsgálat azt a gyanút erősítené meg, hogy áron aluli eladások történtek, a felügyelőbizottságnak javaslatot kell tennie a személyi felelősség megállapítására, az esetleges büntetőjogi lépések megtételére, illetve a kártérítés érdekében a polgári peres eljárások megindítására – fűzte hozzá a szakterületi vezető. A BKK a meglévő szerződéseket, a fellelhető dokumentációkat bekérte a BKV illetékeseitől, ugyanakkor ezek az iratok meglehetősen hiányosnak bizonyultak, több kérdésre nem adnak egyértelmű választ. Az eddigi belső vizsgálatok szerint annyi megállapítható, hogy az ügyleteket a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi bizottsága 2001-es döntése alapján a VJSZ a BKV meghatalmazásával 2005 végén ütötte nyélbe.
További részletek a Magyar Nemzet keddi számában.