A Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége, a Mathias Corvinus Collegium és a Századvég Alapítvány közös szervezésében a „Fehéren::Feketén – Felelősen a cigány–magyar együttélésről” című konferencia hiánypótló szándékkal jött létre, hogy az érdeklődők első kézből ismerjék meg a meghívott előadók álláspontját és egy szakértő opponens előtt mérettessenek meg a gondolatok. A konferencia célja az volt, hogy ne elhallgassák, hanem megbeszéljék az országban előforduló, a társadalmi felzárkózással kapcsolatos jelenségeket és az arra adott megoldási kísérleteket.
A résztvevők – köztük Berki Judit volt romaügyi helyettes államtitkár és Sztojka Attila jelenlegi főosztályvezető-helyettes – egyetértettek abban, hogy a társadalmi felzárkózás elsősorban nem etnikai, hanem gazdasági kérdés, és létezik megoldása. A rendszerváltozás előtt a munkaképes korú cigányság 90-95 százaléka ugyanis dolgozott, ami optimizmusra adhat okot a jövőre nézve. Abban is mindenki egyetértett, hogy a gazdasági felemelkedést csak egy új szellemi-erkölcsi értelmezési keretben lehet megvalósítani.
Kiosztották pénteken a Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége (MAKÚSZ) által, Fehéren::Feketén – Felelősen a cigány-magyar együttélésről címmel szervezett fotópályázat díjait az azonos címmel rendezett konferencia keretében. A zsűri által a pályázatokból válogatott képekből szabadtéri kiállítás nyílik a Millenáris Parkban Budapesten április 12-én, pénteken. A kiállítás május 3-ig látható. A díjakat dr. Székely János, az MKPK romapasztorációs bizottságának elnöke, a fotópályázat fővédnöke adta át. Az 1 500 000 forint összdíjazású pályázat első díját Schild Tamás Szép cigánynak lenni című sorozata nyerte. A második díjat Hajdú D. András A fal, amit mi kerítésnek hívunk című fotósorozata kapta, a harmadik helyezett Molnár Zoltán Romák Erdélyben című pályázata lett.
A mélyszegénység újratermelődésében az iskolai szegregáció, a munkaerő-piaci diszkrimináció és a kirekesztettség ugyanolyan súllyal játszik szerepet, mint a hátrányos helyzetben lévő társadalmi csoportok hátráltató viselkedésmintái és elkülönülése, ami nem az egész cigányságot és nem csupán a cigányságot jellemzi.