Tömeges riasztások, épületkárok, áramszünetek – itt a vihar

Viharos szél tombolt a Dunántúlon, de az árvízi helyzetre is oda kell figyelni. Az OKF továbbra is rengeteg bejelentésre számít.

MNO
2014. 05. 15. 6:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta: elsősorban a Dunántúlon voltak gondok, a legtöbb riasztást Somogy megyéből kapták. Jellemzően a viharos erősségű szél miatt kidőlt fákhoz, leszakadt faágakhoz riasztották őket. A tűzoltókhoz mintegy 20 épületkárról érkezett bejelentés. Egy esetben a szél annyira megbontotta a tetőszerkezetet, hogy a ház lakhatatlanná vált.

Volt, ahol fa dőlt az útra, másutt vasúti felsővezetéket rongáltak meg a leszakadó faágak. Öt megyében, 12 településen volt átmenetileg áramszünet – tette hozzá.

Az előrejelzés szerint az OKF továbbra is tömeges bejelentésekre készül. Mint elmondta: a katasztrófavédelem műveletirányítási központjaiban tömeges riasztások esetén rangsorolják az eseteket: az életveszély, illetve közművet érintő káresetek elsőbbséget élveznek.

A szerda óta tomboló viharos szél miatt kidőlt fák telefonkábelt szakítottak el, utakat torlaszoltak el vagy a forgalmat veszélyeztették Zala megyében – közölte a Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság. Csütörtök reggelig csaknem tucatnyi esetben kellett beavatkozniuk a zalai tűzoltóknak a viharos szél okozta fakidőlések miatt.

Galambokon egy lakókocsira döntött a szél egy fát, Bocföldén pedig a vasúti sínekre borult egy 20 méter magas fa. Személyi sérülés egyik esetben sem történt.

Zalaegerszegen három utcában távolítottak el az utakról egy-egy megtermett fát a tűzoltók, de Zalaszentbalázson, Reszneken, Valkonyán és Magyarszombatfán is hasonló okból kérték a közbeavatkozásukat. Lentiben három helyen is több tíz méter magas, félig kidőlt fákat kellett kivágniuk, mert azok telefonkábelt szakítottak el vagy veszélyeztették a villanyvezetéket és a közlekedőket.

Hajdu Márton az árvízi helyzetről azt mondta: árvízi védekezés van a Rábánál. A 86-os utat homokzsákokkal védik. Emellett a Balaton déli partján is egyes part menti településeket homokzsákokkal védenek.

Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője a Kossuth rádió 180 perc című műsorában azt mondta: a sok eső miatt a Sajó és a Hernád mentén kell számítani a legkomolyabb árvízi védekezésre. Az árhullámot a hétvégére várják – tette hozzá.

A Sajó és a Hernád mentén egyelőre elsőfokú a készültség, fokozott figyelőszolgálattal és megelőző munkákkal készülnek a szakemberek. Önkéntesek munkájára várhatóan nem lesz szükség – mondta Siklós Gabriella.

Az OVF honlapjának adatai szerint még a Rába felső szakaszán és a Murán elsőfokú az árvízvédelmi készültség.

Öt dél-balatoni településen, Siófokon, Zamárdiban, Lellén, Bogláron, Fonyódon és Fenyvesen az óránkénti 100 kilométeres széllökések következtében kilépett medréből a tó, part közeli utcákat öntött el, és sok helyütt a lakóházak pincéibe is behatolt a víz. Az érintett önkormányzatok több mint tizenegyezer homokzsákkal védekeznek, a tűzoltóság mobil szivattyúkkal sietett a bajba jutott települések segítségére.

A balatoni kikötőkben horgonyzó vitorlásokat is veszélyezteti az orkán, az árbocosok egyébkén a magas vízállás miatt is a „szél közelébe” kerültek.

A személyhajók és a kompok szerdán még közlekedtek, csütörtök reggel viszont minden közcélú vízi jármű a kikötőben maradt – tudta meg az MNO a Balatoni Hajózási Zrt. forgalmi irodájától.

Mintegy ötszáz ingatlant védenek a kicsapódó hullámoktól a Balaton déli partján – közölte Bázelné Mihályka Szabina Somogy megyei katasztrófavédelmi szóvivő csütörtök reggel.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat csütörtökre az egész országra figyelmeztetéseket adott ki a viharos szél, a jelentős mennyiségű csapadék, felhőszakadás, illetve heves zivatarok miatt. A viharos szél miatt másodfokú figyelmeztetés van érvényben Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Vas, Veszprém és Zala megyében. Ezeken a területeken a legerősebb széllökések a 90 kilométer/órás erősséget is meghaladhatják.

Emellett a várható jelentős mennyiségű csapadék miatt Baranya, Bács-Kiskun, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Pest, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém és Zala  megyében, valamint Budapesten van érvényben ugyancsak másodfokú figyelmeztetés. Ezeken a területeken 24 óra alatt több mint 30 milliméternyi eső hullhat.

Somogy megyében több vasútvonalon is késnek a vonatok kidőlt fa, illetve felsővezetéki zárlat miatt – közölte a Mávinform csütörtök reggel az MTI-vel. A kora reggeli tájékoztatáshoz képest a reggeli órákban további dél-dunántúli szakaszokról közölte a vasúttársaság, hogy az időjárás miatt fennakadásokra kell számítani.

A Mávinform közlése szerint a Barcsról Pécsre közlekedő vonat kénytelen várakozni, miután Darány és Szigetvár között fa dőlt a sínekre. A Dél-balatoni vasútvonalon Fonyód és Balatonszárszó között van zárlat a felsővezetékben, itt is várakoznak a vonatok. A Mávinform a korábban azt közölte az MTI-vel, hogy a Siófok–Kaposvár, a Pécs–Barcs–Gyékényes, illetve a Dombóvár–Kaposvár vasútvonalon kell késésekkel számolni.

Dombóvár és Kaposvár között hajnali 4 óra óta nincs feszültség a vasúti felsővezetékben, emiatt a villanymozdonnyal közlekedő vonatok nem tudnak útnak indulni a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon.

Taszárnál leszakadt a felsővezeték, emiatt Baté és Taszár között a pálya el van zárva a vonatközlekedés elől. Egy ott maradt vonatot, amely Dombóvárról Nagykanizsáig közlekedik, dízelmozdony visz majd tovább, de a helyreállításig a MÁV-Start vonatpótló autóbuszokat rendelt.

A Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vasútvonalon 30-40 perces késésekkel kell számolniuk a reggeli órákban útra kelőknek.

A hajnali órákban az első vonat a Kaposvár–Siófok közötti vonalon Tab és Kapoly között várakozott több mint egy órán át egy pályára dőlt fa miatt. Ugyancsak kora reggel a Pécs–Gyékényes vonalon közlekedő első vonat Barcs és Középrigóc között volt kénytelen vesztegelni, ott is kidőlt fa okozott gondot. Ezeken a helyszíneken már eltávolították a fákat, megindult a vonatközlekedés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.