2011-ben elfogadta a parlament a mobilfizetésről szóló törvényt. Ezt a jogszabályt azért kellett megalkotni, mert 2010-ben egyebek között a közterületi parkolás közszolgáltatási tevékenység lett, ezáltal a parkolás önkormányzati hatáskörbe került.
Mivel a parkolás mobilfizetése ma már igen nagy arányú – 50 százalék fölötti –, a fizetést magát is be kellett vonni a közszolgáltatási körbe. „Korábban ráadásul előfordult akár egy kerületen belül is, hogy több szolgáltatónál lehetett a parkolási díjfizetést intézni mobilon, az pedig utcánként változott, hogy hol melyiknél fizethettünk. Ez is mozgatórugója volt annak, hogy ne csak területenként, de országosan is vonjuk egységes kezelésbe a díjfizetést” – indokolja a július 1-jén startoló rendszer kialakítását az MNO-nak Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója.
Az egységesség azt jelenti, hogy a rendszerhez kapcsolódva már nem kell azt néznie a parkoló autósnak, hogy mely városban, mely kerületben van, illetve azon belül melyik utcában. Az állam szempontjából azért kellett Veres szerint ezt meglépni, mert így átláthatóvá válik a díjfizetés.
A mobilfizetési rendszer elindulásától kezdve hat viszonteladó partnerrel biztosítja a mobilparkolási szolgáltatást. A hat viszonteladó mindegyike országos lefedettségű szolgáltatást fog nyújtani, vagyis az autós bármelyiket választhatja szolgáltatóként, azzal bárhol az országban tud majd parkolni. Az eddigi rendszerben ez nem így volt, egy domináns szolgáltató mellett a többiek csak egy-egy területen tudtak megjelenni.
A korábbi csatornák – és a felhasználói kényelem szempontjából ez hangsúlyos – megmaradnak a fizetésre: továbbra is lehet sms-ben, behívással parkolást indítani, illetve meg fognak jelenni mobilapplikációk is.
„A legnépszerűbb parkolási mód az ad hoc típus volt, amikor a mobilegyenlegünk terhére vásárolhattuk a parkolást, legalábbis azok, akiknek ezt a mobilszolgáltatójuk lehetővé tette. Ebben annyi változás lesz, hogy a korábbi 810-es behívószám július 1-jével 763-asra változik. A mobiloperátorok mellett lesznek egyéb szolgáltatók is, ugyanúgy lehetőség lesz regisztrálni, előre feltölteni egyenleget, zöldszámra indított hívással parkolni, felhasználóként tehát ki lehet választani a legjobb, legkényelmesebb megoldást” – húzza alá a vezérigazgató.
Korábban adódhattak abból is problémák, hogy az ellenőrzést végző parkolóőr a rendszer bonyolultsága miatt nem feltétlenül tudta, hogy fizetett-e a parkolásért az általa vizsgált autó, ez a gubanc is megszűnik most. „Részben azért voltak ilyen problémák, mert piaci szolgáltatók üzleti alapon üzemeltették a mobilparkolást. Mi száz százalékig állami tulajdonú vállalatként a közszolgáltatás keretein belül nyújtjuk ezt a szolgáltatást, átlátható működés szerint. Mivel az önkormányzatokra nézve is kötelező, hogy csak rajtunk keresztül bonyolítható mobilparkolás, az ellenőrzés is a mi rendszerünkhöz csatlakozik. Tehát a parkolóellenőr biztosan meg tudja nézni, hogy az adott gépjárműre elindították-e a parkolást. A mobilos parkolást értékesítő viszonteladók is a mi rendszerünkhöz csatlakoznak.”
Fontos, hogy a mobilos parkolás a közszolgáltatások mobilfizetésének csupán az első állomása, később újabb szolgáltatások jöhetnek. „A rendszer nem csak azért jött létre, hogy a parkolást megoldja. Ezt a platformot szeretnénk majd felhasználni arra, hogy közlekedésben és más közszolgáltatásban is igénybe tudjuk venni a mobilos díjfizetést. Ez most tehát az első állomás. Az ügyfélélményt is jelentősen javítani lehet” – fogalmaz Veres Mihály.