Németh Szilárd elmondta: mind a fogyasztók és képviselőik, mind a minisztériumok, de a közszolgáltatók is közölhetik észrevételeiket az előterjesztéshez, amely a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakmai kontrollja és támogatása mellett készült.
A kormánypárt rezsicsökkentésért felelős politikusa a javaslat céljának a tudatos fogyasztói magatartás kialakítását, erősítését tartotta, valamint azt, hogy a fogyasztók nagyobb védelmet kapjanak a szolgáltatók túlkapásaival vagy nemtörődömségével szemben.
Előterjesztését ismertetve közölte: a szolgáltatókat önálló, informatív honlap fenntartására köteleznék, amelyen többek közt az üzletszabályzatuk, a számlázás rendje és az általános szerződési feltételek is elérhetők lennének.
Pontosítanák a fogyasztóvédelmi referensek végzettségére vonatkozó előírásokat. A rezsipontokon már mind a kilenc, a rezsicsökkentésben érintett közműszolgáltatással foglalkoznának, és újabb jogosítványokat adnának a fogyasztóvédelmi hatóságnak is, elsősorban a víziközmű-szolgáltatás és a kéményseprés üzletszabályzatának és számlázásának ellenőrzéséhez – folytatta.
Az eddigi nyolcról várhatóan 15 napra emelkedne a fizetési határidő a távhőszolgáltatók felé – mondta a politikus, megjegyezve: ezt a víz- és gázszámlafizetés esetében is megoldják, ám ezekhez egy kormányrendeletet kell módosítani.
A változtatások között említette, hogy a számlák borítékján akkor is fel kell tüntetni a szolgáltató nevét, ha az a kézbesítést kiszervezte. Közölte még: a hulladékgazdálkodás vagy a szennyvízszippantás esetében akkor is érvényesíteni kell a rezsicsökkentést, ha megváltozik a szolgáltató, vagy ha korábban nem is létezett a szolgáltatás az adott településen.
A tartozásokat a szolgáltatók az eddigi 60 napos késedelem helyett csak egy év után adhatják át követeléskezelőknek – ismertette javaslatát Németh Szilárd.