Hozzátette, hogy az ellenőrzéssel a veszélyekre akarták felhívni a figyelmet. A vasúttársaság tájékoztatása szerint idén a közúti-vasúti átjárókban 70 közlekedési baleset történt, amelyekből 12 halálos kimenetelű volt, és 12-en súlyosan megsérültek. Fábián György független közlekedési szakértő a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az átjárókban történt balesetekben is gyakran szerepet játszik a járművezetők felelőtlensége, a KRESZ hiányos ismerete.
Keszmann János, a Baross Gábor Oktatási Központ oktatásvezetője elmondta, hogy a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúttal közös vasútbiztonsági programot indítanak, a gyermekvasutasok bemutatják iskolatársaiknak az oktatási központ által készített számítógépes prezentációt. A program december 12-én húsz gyermekvasutas felkészítésével kezdődik, ők 2015 első felében már több ezer 10–14 éves tanulót ismertetnek meg a biztonságos vasúti közlekedés szabályival.
A nemzeti vasúttársaság a baleset-megelőzési kampányokon kívül korszerű jelzőberendezések kiépítésével is támogatja a biztonságos közlekedést a vasút-közút találkozásoknál. A Közlekedés operatív programban (Közop) 2015-ig az Új Széchenyi-tervben elkülönített közel 12,5 milliárd forint áll rendelkezésére közlekedésbiztonságot javító fejlesztésekre – közölte a MÁV Zrt.
A 2012 és 2015 között zajló programban háromszáznál is több vasúti átjáróban hajtottak végre biztonságot javító fejlesztéseket, köztük fél- és fénysorompókat szereltek fel, vonatérzékelés-korszerűsítést hajtottak végre, az átjárókban elkövetett szabálysértések figyelésére kamerákat, diagnosztikai és monitoringberendezéseket telepítettek, valamint videós pályafelügyeleti rendszert építettek ki.
A vasúttársaság közlése szerint több mint 870 millió forintot fordítottak a sorompóprogram első ütemére, a keretből augusztus végéig 44 átjáróban alakítottak ki a közúton közlekedők számára jobban megfigyelhető jelzést adó, ledoptikás fény-, illetve félsorompókat. A sorompóprogram közel kétmilliárd forintra becsült második üteme jövő év első negyedévében indulhat el 128 helyszínen.
A MÁV 99 vasúti átjáróban alakít ki olyan kamerás megfigyelő rendszert, amellyel a sorompókat letörő gépjárművek azonosítása is lehetővé válik. A fejlesztésről a MÁV tavaly állapodott meg az ORFK-val, a rendőrséggel a telepítési helyszíneket és az eseményrögzítést követő eljárást is egyeztette már a társaság.
A közbeszerzési folyamatot követően, jövő év elejétől mintegy 1,4 milliárd forintból 53 vasúti átjáróban korszerű tengelyszámlálós vonatérzékelő rendszert alakítanak ki – írja a MÁV Zrt. közleményében.