Négy év tapasztalatai alapján történt meg a döntés – mondta el Tarlós István a városüzemeltetési modell megváltoztatásáról a Hír TV P8 című műsorában.
A Budapesti Közlekedési Központot (BKK) tulajdonképpen én hoztam létre, de viszonylagos érdemek mellett nem az lett belőle, amit elképzeltünk – tette hozzá a főpolgármester. „Egy felduzzasztott, önmagát is túlnövő cég lett”, „túl nagy lépéseket akart hirtelen megtenni”. A BKV egy rabszolgacéggé silányult, pedig eredetileg ez lett volna a végrehajtó. Strukturális döntésre volt szükség, egy Stadtwerke típusú városigazgatóságot akartunk létrehozni. Egy ellenszavazat sem volt a közgyűlésen az előterjesztést illetően – mondta. Tarlós szerint egy olcsóbb, takarékosabb, átláthatóbb, jobban irányítható, a közgyűlés szándékait jobban végrehajtó szervezetet látunk majd.
A BKV az elmúlt időszakban nem termelt adósságot, most a pénzbeli adósságállománya 50 milliárd körül van, 73-74 milliárd volt 2010-ben – mondta a főpolgármester. Felhalmozódott egy komoly adósságállomány, a hiteleket 2010 előtt vették fel, azóta működésihitel-felvételre nem került sor.
A 3-as metróra kénytelenek vagyunk felvenni hitelt, az állami garanciát megkaptuk, ki is írtuk a nyílt tendert a szerelvények felújítására, ez 2015-ben meg is kezdődik. Egy ekkora város közösségi közlekedésének fenntartása sokba kerül, ezt tudomásul kell venni. A közlekedés költségeit Budapesten ki kell fizetni, az önkormányzatok nem nyereségtermelő szervezetek, mesterségesen gerjesztett vita van erről 25 éve – közölte.
Elmondta azt is, hogy közelgő moszkvai látogatása nem a 3-as metróról szól majd, hanem egy városfejlesztései konferenciára hivatalos. De a Moszkva tér korábbi átnevezése is szóba kerül majd a két város polgármesterének megbeszélésén.
Tarlós a megkapott főpolgármesteri vétójogával kapcsolatban elmondta, a vétó bevezetésének nem az az egyetlen motivációja, hogy félnie kellene valamitől. Voltak olyan döntések 25 év alatt Budapesten, amelyeket meg kellett volna akadályozni. De a vétójog egy nagyon erős alkualap ahhoz, hogy egyezkedni kelljen azoknak is, akik erre korábban nem éreztek hajlandóságot. Egy majdnem formális polgármesterből senkinek sem származik haszna, hiszen nem sokat tud tenni. Ha az erős jogosítványokkal élni, és nem visszaélni akar a városvezető, az abszolút pozitív dolog – hangsúlyozta.
A közgyűlésben Tarlósnak jól jön a nagyobb fideszes többség, de az ellenzékkel is több egyeztetést lefolytatott az elmúlt időszakban, és bízik abban, hogy a kapcsolat továbbra is jó marad. Ha kudarcos lenne az elkövetkező időszak, az inkább a fideszes polgármestereknek lenne kínos, ugyanis a főpolgármester saját bevallása szerint a jelenlegi cikluson túl már nem neki lesznek igazán politikai ambíciói.
A források biztonságától eltekintve Tarlós szerint megvannak a nyugodt munkához a feltételek, ha a jogköröket és a körülményeket nézzük. A működés stabil lehet, az önkormányzat belső hangulata megbízható lehet, ennek most minden garanciája látszik e pillanatban – mondta a főpolgármester, akinek már Lázár Jánossal is kiváló a munkakapcsolata.
A dugódíjról elmondta, több lépést kell még megtenni odáig, hogy beszélni lehessen róla, legközelebb 2016-ban lesz aktuális a kérdés. Megemlítette, hogy a dugódíjra a Demszky Gábor vezette városvezetés vállalt kötelezettséget, és ha elmarad a bevezetése, az nagyon komoly anyagi hátrányokkal járhat Budapestnek.