A konfliktusok léte nem egyenlő a zaklatással, hiszen önmagában ez fontos része a gyerekek személyiségfejlődésének, nem kell mindenáron feloldani mindet, mert ezek fejlődésre ösztönző tényezők is. „Az, hogy ki uralja a hatalmi pozíciókat, fontos egy csoporton belül, a gyerekeknél az ilyen konfliktus megoldásának egy speciális zónája, mikor erőszakkal próbálkoznak, ez a bullying (megfélemlítés) jelensége” – mondja Szitó Imre iskolapszichológus.
A kicsiknél általában több a fizikai agresszió, mint a felsősöknél, de ők még messze nem tudnak komoly testi sérülést okozni, a verekedések inkább csak erőpróbákként funkcionálnak, és körülbelül másodikos korig ez a fejlődés velejárója, afölött, főleg a serdülőknél, körülbelül ötödikes kortól kezdve már antiszociális agresszió felé haladhat. A csúfolódás – mint a verbális agresszió legelemibb formája – mindennapos, a fizikai agresszió ha heti egyszer-kétszer előfordul az érintett gyerekek közt, az már jelentős. Felső tagozatban ez már komoly testi sérüléssel is társulhat. „Minden iskolában megvannak az együttélés szabályai, melyeket részben lefed a házirend, illetve az osztály is készíthet saját »alkotmányt«, ami további kiegészítéseket tartalmazhat” – mondja Szitó Imre.
A munka, melynek eredménye a nemrégiben elkészül honlap, Aáry Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa kezdeményezésére indult 2014 áprilisában. Az online tudásközpont célja, hogy összegyűjtse a jelenleg rendelkezésre álló információkat az iskolai konfliktusokról. „Szeretnénk csökkenteni a szétszórtságot, hogy az érdeklődők ne vesszenek el az információdömpingben” – mondja Fehérpataky Balázs projektvezető.
Az iskolai agresszió
Zaklatás, bántalmazás olyan rendszeresen előforduló, a felek közti egyenlőtlen erőviszonyokból fakadó agresszív cselekvés, mely az áldozatra nézve ártó szándékú. Ez lehet fizikai, verbális vagy kapcsolati, valódi vagy virtuális térben zajló. Egyszerű kérdéssel jelenleg csak nagyon pontatlanul mérhető, összetett kérdésrendszer szükséges a felderítéséhez. Az iskolapszichológusok elismerik az iskolai zaklatás problematikus természetét, a megoldások keresésekor azonban azzal kell szembesülniük, hogy a zaklató gyerek szülei gyakran kevésbé érzik, hogy probléma van, és nem járulnak hozzá a megoldáshoz – ez nehézség lehet.














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!