Gyanúsak a magyar útlevelek

Milliókba kerülhet a légitársaságnak, ha olyan utast szállít, aki fennakad a kanadai bevándorlási hivatal szűrőjén.

Győr Ágnes
2015. 07. 18. 10:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cikkünk korábbi változatában egy mondatot pontatlanul idéztünk nyilatkozónktól, így annak tartalma félrevezetővé vált. Utólag javítottuk a szövegrészt, s jeleztük, hogy hol követtük el a hibát. A félreértésért mind olvasóinktól, mind pedig forrásunktól elnézést kérünk.

A Kanadába utazni vágyó magyarok körében évek óta visszatérő probléma, hogy egyeseket nem engednek felszállni az észak-amerikai országba tartó járatukra, mióta 2008-ban megszűnt a hazánkkal szembeni vízumkényszer – mondta lapunknak Tóth Attila, a Kanadába közvetlen járatot üzemeltető Air Transat légitársaság magyarországi képviseletét ellátó Aviareps Magyarország Kft. ügyvezetője.

A szakember szerint a mostani helyzet csak annyiban más, hogy június 18. óta ismét vannak közvetlen járatok Budapest és Toronto, illetve Montreal között, így már nemcsak külföldön, hanem Budapesten is előfordulnak ilyen esetek. Az igazgató szerint az elmúlt egy hónapban a Budapestről induló négy-öt gép közül járatonként 5–15 utassal fordulhatott elő, hogy nem feleltek meg a kanadai bevándorlási hivatal által támasztott feltételeknek, s így nem utazhattak el a célországba. Arról, hogy ki szállhat fel az adott gépre, a légitársaság mondja ki a végső szót, de döntésüket a kanadai bevándorlási hivatal repülőtéren jelen lévő munkatársainak ajánlásai alapján hozzák meg.

Tóth Attilának nincsenek pontos információi arra vonatkozóan, hogy mit figyelnek a tisztek, de szerinte igen hatékony módszerekkel dolgoznak. Gyakorlott szakemberekről van szó, akik tisztában vannak vele, kik szerepelnek az utaslistán, és célzott kérdéseket tesznek fel az utasoknak – tette hozzá. Kérdésünkre, előfordul-e olyan, hogy a hatóság ajánlása ellenére a légitársaság felenged valakit a Kanadába tartó gépre, az ügyvezető nemmel válaszolt. Már csak azért sem, mert – mint arról lapunkat a kanadai nagykövetség sajtóosztálya felvilágosította – a személyszállító társaságok 3200 kanadai dollár (körülbelül 680 ezer forint) közigazgatási illetéket kötelesek fizetni minden olyan utas után, akit nem megfelelő iratok miatt nem engednek belépni Kanadába; ráadásul az adott társaság köteles fedezni az illető személy visszautaztatásának költségeit is.

Arra eddig nem volt példa, hogy pert indított volna egy magyar állampolgár, amiért nem engedték felszállni a Kanadába tartó gépre. Erre egyébként más társaságok esetén sem volt példa, holott legalább egy tucat cégnél fordult elő, hogy magyar utasok végül nem szállhattak fel a gépükre, annak ellenére, hogy rendelkeztek jeggyel. (Javítva - a szerk.) Az ügyvezető szerint minden ország maga dönt arról, milyen módon védi a határait. A jelen helyzetet tekintve nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a vízumkényszer eltörlését követő években tömegek kértek menedéket Magyarországról Kanadában, sőt idővel átmenetileg mi lettünk a legtöbb kérelmet kibocsátó ország.

Lapunk azután kereste meg az Aviareps Magyarország Kft.-t, hogy a Népszabadság a közelmúltban arról számolt be, a Roma Polgárjogi Mozgalom úgy tudja, több roma család sem szállhatott fel az észak-amerikai országba induló repülőkre az elmúlt hónapban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.