Csúcsidőben is eltűnnek a vezetők a 4-es metróról

Ne csodálkozzunk, ha munkába menet már senkit nem látunk a vezetőfülkében. De mi lesz a sofőrökkel?

Gabay Balázs
2015. 08. 27. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár tizenhét hónap eltelt azóta, hogy Orbán Viktor és Tarlós István átadta az M4-es metrót a nagyközönségnek, még mindig tesztelik a vonatokat. Aggodalomra nincs ok, tervezett tesztüzemről van szó. A vonalat teljesen automatizálják, aminek végén egy vezető nélküli metróban száguldhatunk majd úti célunk felé. A segéd-vonatvezető régóta nem ül a kocsi elejében, és egy ideje, a kora reggeli és a késő esti órákban maga a vonatvezető is csak kintről ellenőrzi a megfelelő működést. Úgy tudjuk, szeptember első napjaiban jön az utolsó fázis: csúcsidőben is a CBTC, vagyis a digitális vonatbefolyásolási rendszer veszi át a teljes irányítást. Ez tulajdonképpen eddig is így volt, a vezetők csak felügyelték a működést a fülkében, de napokon belül már erre sem lesz szükség.

A próbautak a hírek szerint jól sikerültek, a metróvezetők kiköltözésével viszont nem zárul még le az automatizálás. Néhány hónapon belül egyesével leszerelik a vezetőfülkék belső falát is, egybenyitják a helyiséget az utastérrel. Onnantól a metrózók ugyanazt fogják látni, mint korábban a sofőr. Vészhelyzetben a vezető persze újra át tudja venni az irányítást. A vonat szélvédője alatt meghagyják a műanyag lappal letakart műszerfalat, melyhez hozzá lehet férni, így manuálisan is vezethető lesz a szerelvény – remélhetőleg erre nem lesz szükség.

A vezetők egy része átül a forgalmi ügyeletes székébe, napi munkájuk abból áll majd, hogy a központban figyelik a monitorokat, ellenőrzik az állomási utasforgalmat, felügyelik a vonatforgalmat.

Nagyjából ötven ember munkája válik feleslegessé a teljes automatizálással, ennyi vonatvezető szabadul fel. A szakszervezet folyamatosan tárgyal a munkáltatóval, a BKV-hoz tartozó DBR Metróval. A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Gulyás Attila az MNO-nak bizakodóan nyilatkozott: egyesével végignézik a vonatvezetők lehetőségeit, csoportos létszámleépítés szinte biztosan nem várható.

A fiatalok közül néhányan már korábban váltottak, elmentek a MÁV-hoz, és átképzik magukat. A vonatvezetők egy része hajlandó arra, hogy forgalmi ügyeletesként dolgozzon tovább, a mostani ügyeleteseket pedig levizsgáztatják, hogy ők is tudják vezetni a szerelvényeket. Mivel az M2-es és M3-as vonalon létszámhiány van, néhányan oda kerülnek vissza.

Az M4-es vonalon azért a következő hónapokra is marad még ember, aki tud metrót vezetni, hiszen a próbafutásokat és a járműtelepi munkákat is el kell végeznie valakinek.

A vezetőfülkék elbontásával Budapest lesz a tizenkettedik város a világon, ahol kézi vezérlés nélkül közlekedik a metró. A teljesség igénye nélkül: Londonhoz, Párizshoz, Barcelonához, Koppenhágához zárkózunk fel ezzel. De ne gondoljuk, hogy ezek a világ legmodernebb föld alatti vasútvonalai. Pekingben, Szöulban és Hongkongban szintén automatán futnak a szerelvények, de itt még egy plexit, néhol üvegfalat is kiépítettek a peron szélére, hogy még véletlenül se eshessen be valaki a sínekre. A metrókocsik ajtajainak nyitásával egyidejűleg a plexiajtók is kinyílnak.

Megkérdeztük a BKV-t, Budapesten nem gondolkoztak-e hasonló megoldáson a tervezéskor. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ, ha megérkezik, frissítjük a cikket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.