Csúcsidőben is eltűnnek a vezetők a 4-es metróról

Ne csodálkozzunk, ha munkába menet már senkit nem látunk a vezetőfülkében. De mi lesz a sofőrökkel?

Gabay Balázs
2015. 08. 27. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár tizenhét hónap eltelt azóta, hogy Orbán Viktor és Tarlós István átadta az M4-es metrót a nagyközönségnek, még mindig tesztelik a vonatokat. Aggodalomra nincs ok, tervezett tesztüzemről van szó. A vonalat teljesen automatizálják, aminek végén egy vezető nélküli metróban száguldhatunk majd úti célunk felé. A segéd-vonatvezető régóta nem ül a kocsi elejében, és egy ideje, a kora reggeli és a késő esti órákban maga a vonatvezető is csak kintről ellenőrzi a megfelelő működést. Úgy tudjuk, szeptember első napjaiban jön az utolsó fázis: csúcsidőben is a CBTC, vagyis a digitális vonatbefolyásolási rendszer veszi át a teljes irányítást. Ez tulajdonképpen eddig is így volt, a vezetők csak felügyelték a működést a fülkében, de napokon belül már erre sem lesz szükség.

A próbautak a hírek szerint jól sikerültek, a metróvezetők kiköltözésével viszont nem zárul még le az automatizálás. Néhány hónapon belül egyesével leszerelik a vezetőfülkék belső falát is, egybenyitják a helyiséget az utastérrel. Onnantól a metrózók ugyanazt fogják látni, mint korábban a sofőr. Vészhelyzetben a vezető persze újra át tudja venni az irányítást. A vonat szélvédője alatt meghagyják a műanyag lappal letakart műszerfalat, melyhez hozzá lehet férni, így manuálisan is vezethető lesz a szerelvény – remélhetőleg erre nem lesz szükség.

A vezetők egy része átül a forgalmi ügyeletes székébe, napi munkájuk abból áll majd, hogy a központban figyelik a monitorokat, ellenőrzik az állomási utasforgalmat, felügyelik a vonatforgalmat.

Nagyjából ötven ember munkája válik feleslegessé a teljes automatizálással, ennyi vonatvezető szabadul fel. A szakszervezet folyamatosan tárgyal a munkáltatóval, a BKV-hoz tartozó DBR Metróval. A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Gulyás Attila az MNO-nak bizakodóan nyilatkozott: egyesével végignézik a vonatvezetők lehetőségeit, csoportos létszámleépítés szinte biztosan nem várható.

A fiatalok közül néhányan már korábban váltottak, elmentek a MÁV-hoz, és átképzik magukat. A vonatvezetők egy része hajlandó arra, hogy forgalmi ügyeletesként dolgozzon tovább, a mostani ügyeleteseket pedig levizsgáztatják, hogy ők is tudják vezetni a szerelvényeket. Mivel az M2-es és M3-as vonalon létszámhiány van, néhányan oda kerülnek vissza.

Az M4-es vonalon azért a következő hónapokra is marad még ember, aki tud metrót vezetni, hiszen a próbafutásokat és a járműtelepi munkákat is el kell végeznie valakinek.

A vezetőfülkék elbontásával Budapest lesz a tizenkettedik város a világon, ahol kézi vezérlés nélkül közlekedik a metró. A teljesség igénye nélkül: Londonhoz, Párizshoz, Barcelonához, Koppenhágához zárkózunk fel ezzel. De ne gondoljuk, hogy ezek a világ legmodernebb föld alatti vasútvonalai. Pekingben, Szöulban és Hongkongban szintén automatán futnak a szerelvények, de itt még egy plexit, néhol üvegfalat is kiépítettek a peron szélére, hogy még véletlenül se eshessen be valaki a sínekre. A metrókocsik ajtajainak nyitásával egyidejűleg a plexiajtók is kinyílnak.

Megkérdeztük a BKV-t, Budapesten nem gondolkoztak-e hasonló megoldáson a tervezéskor. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ, ha megérkezik, frissítjük a cikket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.