– A felsőoktatási államtitkár ígérete szerint a következő pár évben 35-40 milliárdot fektetnek az orvosképzésbe, elsősorban a külföldi hallgatók idevonzása érdekében. Ön szerint hol lenne a legjobb helye ennek a pénznek? Mi szorul leginkább fejlesztésre ezen a területen?
– Szó sincs arról, hogy azért kell többletforrásokat biztosítania a kormánynak, mert az orvosképzésben valami rosszul működik, és át kell alakítani. Éppen ellenkezőleg! Arról van szó, hogy ez a magyar felsőoktatás stratégiailag kiemelkedő húzóágazata, amit pont a sikeressége miatt szeretnénk még jobban kihasználni. Az első számú célkitűzés valóban a külföldi diákok létszámának növelése, hiszen az idegen nyelvű orvosképzés gazdasági szempontból óriási jövedelemforrás, nemcsak az egyetemnek, de az egész országnak is. Ezek a hallgatók tekintélyes tandíjat fizetnek, emellett öt-hat éven át itt élnek, itt bérelnek lakást, itt költekeznek, az előnyöket nyilván nem szükséges magyarázni. Ha pedig növelni akarjuk a hallgatók létszámát, akkor értelemszerűen több oktatóra, több előadóteremre és több betegágyra van szükség.
– Hány külföldi hallgatójuk van most?
– Az általános orvosi karon a hallgatók közel fele külföldi, az egész egyetemet nézve pedig 30 százalékos az arány. Idén a magyar nyelvű, államilag finanszírozott képzésekre mintegy 1800 hallgató nyert felvételt, és csaknem 650 új külföldi hallgatója lett az egyetemnek, akik öt földrész ötven különböző országából érkeztek Brazíliától Norvégián át Nagy-Britanniáig. Hatvan százalékuk angol, míg negyven százalékuk német nyelven tanul. Viszonylag sokan érkeznek a fogorvos-tudományi és a gyógyszerész-tudományi karra is, az egészségtudományi, illetve az egészségügyi közszolgálati karunkon nem olyan jelentős mértékű a jelenlétük, bár itt is szép számmal vannak külföldi vendéghallgatók.
– Mi a célkitűzés, mekkorára emelnék az arányt?
– A helyzet az, hogy jelenleg kitehetjük a megtelt táblát. A mostani oktatói létszám, tantermeink befogadóképessége és az egyéb infrastrukturális feltételek mellett egyetlen hallgatóval sem tudnánk többet felvenni, hiába is akarnánk. Mindennemű létszámemelés kizárólag beruházások, oktatói kapacitásbővítés és esetleg béremelés mellett képzelhető el. Az orvosképzés egyes tantárgyai – például az anatómia, a kémia vagy a biofizika – nagyon eszközigényesek, a drága műszerek, a digitalizált metszetek és demonstrációs anyagok elkészítése és beszerzése pedig igen komoly beruházásokat jelent. Enélkül viszont nem tudnak gyakorolni a hallgatók. Szerencsére úgy látjuk, hogy a szakállamtitkár látja az igényeket, és a szándék is megvan a források biztosítására.