LMP: Orbán ki akarja véreztetni Budapestet

Ellenzéki pártok szerint a budapestiek látják majd kárát a finanszírozási kérdésekben való megegyezés elmaradásának.

MTI
2015. 12. 22. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közleményekben és sajtótájékoztatón egyebek mellett arra reagált az ellenzék, hogy Tarlós István főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján az Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott hétfői megbeszéléséről elmondta: Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával, a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk.

Az MSZP szerint nagy pofont kaptak a budapestiek Orbán Viktor miniszterelnöktől, aki „veszélybe sodorta a fővárosi közszolgáltatásokat”. Horváth Csaba szocialista fővárosi képviselő szerint mély csalódást okozott a kormányfő és a főpolgármester hétfői találkozója, amelyen azt várták volna a kormányoldaltól, hogy adjon írásos garanciát a budapesti tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásának rendezésére, továbbá garantálja a fővárosi fejlesztéseket, vonja vissza a Budapestnek káros legutóbbi törvénymódosításokat, és tartsa távol magát a budapestiek vagyonától.

Az ellenzéki politikus úgy fogalmazott: az eredménytelen találkozó azt jelenti, hogy a főváros már nem kapja vissza azt a 15 milliárd forintot, amit az idén az állam helyett előlegezett meg a fővárosi tömegközlekedés fenntartásához.

A Jobbik szerint Budapest fideszes vezetése és a Fidesz-kormány közötti feszültség miatt a jövő évtől az agglomerációba irányuló járatok csupán a főváros közigazgatási határáig járnak. Hegedűs Lorántné, a párt budapesti alelnöke szerint ez több százezer ember munkába, iskolába járását fogja megnehezíteni, ellehetetleníteni. A Jobbik ismét azt kezdeményezi a parlamentben, hogy a tömegközlekedés forgalmi adóját csökkentsék 27-ről 5 százalékra, amivel ötödére csökkenne annak a 10 milliárd forintnak az összege, amiről a főpolgármester és a kormányfő „huzavonája” szól.

Az LMP úgy látja, Orbán Viktor „ki akarja véreztetni” Budapestet. Csárdi Antal, az ellenzéki párt fővárosi képviselője szerint az iparűzési adó újraosztása nem jelent megoldást a főváros hosszú ideje megoldatlan finanszírozási problémáira. Miközben Budapest kormányzati kezdeményezésre a nyári olimpiára pályázik, addig a kormány arra sem biztosít forrást, hogy a főváros legalább egy rendes hétköznapot meg tudjon szervezni – fogalmazott, majd megismételte, az LMP szerint a tömegközlekedés költségein egyenlően kellene osztoznia az utasoknak, a fővárosnak és a kormánynak.

Az Együtt – a Korszakváltók Pártja szerint a főpolgármester egy üres ígérettel távozott hétfőn a miniszterelnöktől. Pataki Márton, a párt budapesti elnöke szerint amennyiben a tárgyalások tempója változatlan marad, akkor a fővárosi önkormányzatnak 2019-ig kell finanszíroznia az agglomerációs járatokat. Az a kérdés, hogy miért bízzanak a budapestiek Tarlós Istvánban, aki ma már fenyegetőzni sem mer – közölte az Együtt politikusa, aki szerint a főpolgármesternek és a kerületi vezetőknek távoznia kell, ha nem hajlandóak ellátni feladatukat.

A Magyar Liberális Párt (Liberálisok) szerint Tarlós István totális vereséget szenvedett Orbán Viktorral szemben, a kettőjük közötti politikai csata igazi vesztesei azonban a fővárosiak. Szabadai Viktor, a Liberálisok budapesti választmányának elnöke szerint a főpolgármester nem tudja képviselni a budapestiek érdekeit, a Fidesz támogatottjaként sem találja a közös hangot a pártvezetéssel, ráadásul mélyen megalázó helyzetbe navigálta magát.

A Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) ugyanakkor cáfolja azokat a „félreértelmezett híreket”, amelyek szerint megszűnik az agglomerációs tömegközlekedés. Közleményükben azt írták: a valóság az, hogy korábbi megbeszéléseknek megfelelően Orbán Viktor és Tarlós István hétfői találkozóján szóba került az agglomerációs járatok állam általi átvétele, de ez nem megszűnést jelent. Konkrét döntés azonban nem született a témában – tették hozzá.

Hangsúlyozták, hogy a kerületi vezetők jelentős többsége közösen megoldandó kérdésként tekint a tömegközlekedés finanszírozására, hiszen az sok százezer budapesti polgár mindennapi életét érinti, függetlenül attól, hogy melyik városrészben él.

A BÖSZ határozottan cáfolja azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a kerületi polgármesterek Tarlós Istvánnal közösen tiltakozó levelet írtak volna a miniszterelnöknek az iparűzési adó átcsoportosításával kapcsolatban. Ilyen levelet senki sem írt – hangsúlyozták, hozzáfűzve: a kormánypárti fővárosi polgármesterek támogatták a parlament döntését, és a főpolgármester korábbi elvárásaival összhangban vállalták, hogy a 2012-ben átengedett nyolcmilliárd forinton túl további hatmilliárd forinttal járulnak hozzá a közösségi közlekedés kiadásaihoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.