Nem lesz olcsó az olimpia

Hatalmas fejlesztések várnak a főváros déli részére, ha hazánk sikerrel pályázik az ötkarikás játékokra.

Bodacz Péter
2016. 02. 19. 10:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a korábbi hírek arról szóltak, hogy a 2024-es olimpia megrendezéséhez kapcsolódó beruházások jelentős, de a korábbi példákhoz – a londoni, pekingi, vagy athéni rendezvényekhez – képest lényegesen csekélyebb ráfordítással megvalósíthatók, egy a napokban nyilvánosságra hozott határozat szerint óriási közlekedésfejlesztési beruházások várhatók, amelyből főleg a főváros déli része profitálna. A Magyar Közlönyben megjelent dokumentum mind közúti, mind pedig vasúti fejlesztések előkészítéséről szól.

A tervek szerint az olimpiai központ a Csepel-sziget északi csücskében lenne, ezért a fejlesztések jelentős része a város ezen részét érintené. Mivel a tervezett beruházások egyelőre nem kidolgozottak, így a megvalósítás pontos ütemterve sem ismert, annyit azonban már most tudni, hogy a tervek szerint a következő hat évben letudnák a fejlesztéseket. Azaz – figyelembe véve a tervezést, az építkezések előkészítését, az érintett területek jogviszonyának rendezését, valamint magát a kivitelezési munkálatokat – valójában igen szűkre szabott az idő.

A kabinet bedobta az elővárosi vasút-, vagyis S-Bahn-koncepciót, amelynek keretében háromvágányú kapcsolat létesülne Ferencváros és Kelenföld állomás között. Ehhez a meglévő déli vasúti összekötő hidat kell bővíteni plusz egy vágánnyal, azaz egy fél híddal. Erre a hídpillérek már most is alkalmasak, így csak a felépítményt kell megépíteni. A vasútvonal két új megállót kapna, egyet a pesti hídfőnél, egyet pedig a Fradi-stadionnál. Ettől – vagyis a déli vasúti hídtól és a Rákóczi (Lágymányosi) hídtól délre épülne egy kétszer három sávos közúti híd is. A kormány határozott az M1-es metró fejlesztéséről is: a vonal nyugati végét a Vörösmarty tértől tovább vinnék a Vigadó térre, a keleti végén új megálló létesülne a Hungária körúton. Lecserélnék a szerelvényeket is.

Szó van továbbá arról is, hogy az M1-es autópályát Győr és Budapest között a jelenlegi kétszer két sávosról kétszer három sávra bővítenék csakúgy, mint az M7-est a főváros és Balatonvilágos között.

A kormányhatározat ugyanakkor nem tesz említést olyan beruházásról, amely a Liszt Ferenc repülőtér és a városközpont közötti közlekedést javítaná akár közúton, akár kötött pályán. A dokumentum nem szól arról sem, hogy a beruházások mennyibe kerülnének, és hogy milyen forrásokból finanszíroznák azt. Uniós források felhasználásáról valószínűleg nem, vagy csak igen korlátozottan lehet szó, mivel Budapest aránylag fejlett régiónak számít, így a támogatási pénzek már most sem elsősorban itt hasznosulnak. A beharangozott fejlesztések összértéke egyébiránt becslések szerint több száz, de akár több ezer milliárd forintba is kerülhet. Nem tudni azt sem, hogy a beruházások közül melyek azok, amelyek mindenképp, tehát akkor is megvalósulnának, ha az olimpia rendezési jogát végül nem Budapest nyeri el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.