Gyógyfürdő áll a kisvasútprojekt mögött?

A helyiek úgy tudják: a termálvízkincsre alapozva fürdőt és luxusszállót álmodtak Etyekre.

Velkei Tamás
2016. 03. 03. 9:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügyészség nem indított nyomozást – fogad botpusztai otthonának kapujában Kerényi Ferenc, aki amiatt tett korábban ismeretlen tettes ellen feljelentést, hogy a Bicskéről (esetleg egészen Felcsúttól) Etyekre tartó, 10 milliárd forintért épülő kisvasút keresztbe szelné telkét, és épp otthona, valamint lovardájának karámjai mellett haladna el a szerelvény. – A legalapvetőbb jogainkat sértik meg a nyomvonalvezetéssel – mondja.

Kerényi Ferencnek egyébként nem ez az egyetlen kalandja az ügyészséggel: feljelentését február 5-én tette meg a Fejér Megyei Főügyészségen, három nappal később meg is érkezett a levele. A nyomozó hatóság a HVG 11-ei érdeklődésére azt közölte, három napon belül dönt róla, hogy in-dít-e nyomozást. Az ügyészség Kerényi Ferenc 16-ai érdeklődésére úgy reagált: 16-án elküldte válaszlevelét, amely másnap meg is érkezett Etyekre. A küldemény – amelyet nem ajánlva adtak fel – azonban előtte megjárta a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Legyesbénye postahivatalát is. Egyébként pedig február 10-én keltezték.

A férfi elmondja: érdeklődésére azt közölték a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél, hogy a számos nyomvonal közül a B verziót fogadták el. Ez a variáns nem érinti a szőlőként feltüntetett területeket, ugyanakkor a tervezők besatíroztak olyan területeket is szőlőként, ahol nincsenek tőkék. Igaz, a földek ettől még lehetnek szőlőtermő területként nyilvántartva. Kerényi Ferenc szerint a satírozás nem tükrözi a valóságot, lovardájuk alig látható, ahogy néhány Kolumbusz utcai ház is.

A tervrajzokon más érdekesség is megfigyelhető. Nagy betűkkel tüntették fel rajta: „Natura 2000”, ám a természetvédelmi terület nincs körbehatárolva. A térképeken egyedül a szőlőket tüntették fel, erdő, rét, legelő, szántó, gyep feliratot hiába keres rajta a fürkésző szem. A vállalkozások közül is csak a dolomitbánya és a Korda-stúdió látható, noha Kerényiék lovardája is fizet iparűzési adót.

Az összes elkészült nyomvonalban egy közös pontot találni: mindegyik érinti Kerényiék és szomszédjuk, Fischer László földjét. Bicske és Etyek között egy lakóház található a pusztában, Kerényiéké.

– Mi másra tudnék ebből következtetni, mint arra, hogy a földünk kell valakinek? – fakad ki a lovardatulajdonos.

A hírek szerint, tudjuk meg, a háttérben titokzatos befektetők állhatnak, akik a korábban Botpusztán talált termálvízre alapozva elit gyógyfürdőt és szállodát építenének. Mindenesetre eddig még nem tett ajánlatot a Kerényi családnak földjük megvásárlására. De hogy valami készül, az biztos. A férfi ugyanis járt a NIF-ben is, ahol azt mondták neki, hogy nem lesznek kisemmizve, küldenek egy független szakértőt, aki felbecsüli az ingatlant, és az alapján ajánlatot tesz a hivatal. Ha azt elfogadja, jó, ha nem, kisajátítják a földjüket.

– Megkérdőjelezhető a kisvasút közhasznúsága, hiszen a fesztiválokra látogatók adataival igazolták ezt – vélekedik Kerényi úr. A szomszéd, Fischer László is ezt említi meg elsőként, amikor a kisvasút értelmetlenségét boncolgatjuk.

– Azt mondják, a hegyeshalmi vonalra ráhordó szárny lesz az etyeki kisvasút. Ám a botpusztai állomás – amelyet a telkemre terveznek – egy kilométerre van a településtől – értetlenkedik a terv láttán egykori világkupa-pontszerző, 19-szeres magyar bajnok síugrónk.

Ráadásul, folytatja, vasúttechnikailag sem az ideális vonalat választották ki, hiszen a mozdonynak több alkalommal is nagy emelkedőket kell majd leküzdenie, miközben ha a szőlőföldeken haladó földúton vezetnék a sínpárt, gyakorlatilag sík terepen gurulhatna be a szerelvény a tervezett végállomásig. Ugyanezen okból kifolyólag kevésbé biztonságos a szerelvény útja a tervezett szakaszon.

– Ennyi logikátlanság láttán nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy valakinek fáj a foga erre a területre, különben minek telepítenek a telkemre, a semmi közepére egy vasúti megállót? – teszi föl a költői kérdést Fischer László. Megemlíti: ha az ötletek valóra válnának, saját telkén három szemaforon kellene majd átkelnie a szerelvénynek, ugyanis a területen három út is átvezet.

A férfi elmondja: két hónapja nem tud rendesen aludni, arcán kiütések jelentek meg, feleségének pedig a látása romlott meg az átélt stressz hatására. Kérdésünkre, hogy kapott-e ajánlatot földjére, azt mondja, senki nem kereste eddig, de hiába is tette volna, a telek nem eladó.

– Egy külföldi versenyen az egyik sporttársam síléccel a hátán ballagott le a sáncról, mert amikor lenézett, nem mert leugrani. Nincs síugró számára ennél nagyobb szégyen. Igaz, mi itthon csak harmincméteres sáncon készültünk, a versenyeket pedig 120 méteres sáncon rendezik, de semmi pénzért nem fordultam volna meg, inkább vigyenek el a mentők, gondoltam; míg társam nem mert szembenézni a félelmeivel. Én igen, és most sem futamodom meg! – szögezi le.

Persze nem mindenki ódzkodik a kisvasút ötletétől. Újhegyen sorjáznak a kis kőpincék, az egyik előtt joviális asszonyság tesz-vesz.

– A kisvasútról készítenek felmérést? – kérdezi legnagyobb meglepetésünkre. Igennel felelünk, és érdeklődünk, mit szól az új vonalhoz. Azt mondja, örül neki, mert fellendül a térség. Ezután nemcsak termeli a bort, el is tudja adni. Felvetjük, nem zavarja, hogy a vonat majd mások földjén halad át, illetve van, aki megállót is kap a háza mellé?

– Gyergyószentmiklóson is lerombolták a házakat, hogy sugárutat vezessenek, az emberek kaptak másik lakhelyet – döbbent meg válaszával.

– De asszonyom, az a legvadabb Ceausescu-időkben történt, ne mondja, hogy rendben volt!

– Igen, igen Vannak idősek, akiknek a forgalom miatt nem tetszik az ötlet, de így legalább lesz itt egy gasztrosétány. Sok tanult embernek nincs ugyanis munkája a faluban – ad némiképp kitérő választ, ám a nevét nem árulja el, azt mondja, ő csak kisember.

Kerestük Etyek polgármesterét, de hetek óta elküldött levelünkre a településvezető lapzártánkig nem reagált.

Szűkre szabta mondandóját Tessely Zoltán (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlés képviselője és a terület fejlesztéséért felelős miniszteri biztos. Arra a kérdésünkre, hogy hallott-e a megvalósíthatósági tanulmányról, azt felelte: igen, hallott. Szerettük volna megtudni a politikustól, milyen információja van a létesítendő új vasúti kapcsolatokról. Milyen konkrét tervekkel ismertették meg eddig? Tessely erre azt felelte: „Mint volt polgármestert igen sokkal.” Érdeklődtünk arról is, tudja-e, milyen céldátumok léteznek, mikorra és mennyiből készülhetnek el a kapcsolatok, amire azt a választ kaptuk, nincs még döntés. Végül megkérdeztük, a képviselő véleménye szerint mennyiben segítenék a lakosság közlekedését az új szárnyak? Azt felelte: „Segítenék.”

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.