Gyógyfürdő áll a kisvasútprojekt mögött?

A helyiek úgy tudják: a termálvízkincsre alapozva fürdőt és luxusszállót álmodtak Etyekre.

Velkei Tamás
2016. 03. 03. 9:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügyészség nem indított nyomozást – fogad botpusztai otthonának kapujában Kerényi Ferenc, aki amiatt tett korábban ismeretlen tettes ellen feljelentést, hogy a Bicskéről (esetleg egészen Felcsúttól) Etyekre tartó, 10 milliárd forintért épülő kisvasút keresztbe szelné telkét, és épp otthona, valamint lovardájának karámjai mellett haladna el a szerelvény. – A legalapvetőbb jogainkat sértik meg a nyomvonalvezetéssel – mondja.

Kerényi Ferencnek egyébként nem ez az egyetlen kalandja az ügyészséggel: feljelentését február 5-én tette meg a Fejér Megyei Főügyészségen, három nappal később meg is érkezett a levele. A nyomozó hatóság a HVG 11-ei érdeklődésére azt közölte, három napon belül dönt róla, hogy in-dít-e nyomozást. Az ügyészség Kerényi Ferenc 16-ai érdeklődésére úgy reagált: 16-án elküldte válaszlevelét, amely másnap meg is érkezett Etyekre. A küldemény – amelyet nem ajánlva adtak fel – azonban előtte megjárta a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Legyesbénye postahivatalát is. Egyébként pedig február 10-én keltezték.

A férfi elmondja: érdeklődésére azt közölték a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél, hogy a számos nyomvonal közül a B verziót fogadták el. Ez a variáns nem érinti a szőlőként feltüntetett területeket, ugyanakkor a tervezők besatíroztak olyan területeket is szőlőként, ahol nincsenek tőkék. Igaz, a földek ettől még lehetnek szőlőtermő területként nyilvántartva. Kerényi Ferenc szerint a satírozás nem tükrözi a valóságot, lovardájuk alig látható, ahogy néhány Kolumbusz utcai ház is.

A tervrajzokon más érdekesség is megfigyelhető. Nagy betűkkel tüntették fel rajta: „Natura 2000”, ám a természetvédelmi terület nincs körbehatárolva. A térképeken egyedül a szőlőket tüntették fel, erdő, rét, legelő, szántó, gyep feliratot hiába keres rajta a fürkésző szem. A vállalkozások közül is csak a dolomitbánya és a Korda-stúdió látható, noha Kerényiék lovardája is fizet iparűzési adót.

Az összes elkészült nyomvonalban egy közös pontot találni: mindegyik érinti Kerényiék és szomszédjuk, Fischer László földjét. Bicske és Etyek között egy lakóház található a pusztában, Kerényiéké.

– Mi másra tudnék ebből következtetni, mint arra, hogy a földünk kell valakinek? – fakad ki a lovardatulajdonos.

A hírek szerint, tudjuk meg, a háttérben titokzatos befektetők állhatnak, akik a korábban Botpusztán talált termálvízre alapozva elit gyógyfürdőt és szállodát építenének. Mindenesetre eddig még nem tett ajánlatot a Kerényi családnak földjük megvásárlására. De hogy valami készül, az biztos. A férfi ugyanis járt a NIF-ben is, ahol azt mondták neki, hogy nem lesznek kisemmizve, küldenek egy független szakértőt, aki felbecsüli az ingatlant, és az alapján ajánlatot tesz a hivatal. Ha azt elfogadja, jó, ha nem, kisajátítják a földjüket.

– Megkérdőjelezhető a kisvasút közhasznúsága, hiszen a fesztiválokra látogatók adataival igazolták ezt – vélekedik Kerényi úr. A szomszéd, Fischer László is ezt említi meg elsőként, amikor a kisvasút értelmetlenségét boncolgatjuk.

– Azt mondják, a hegyeshalmi vonalra ráhordó szárny lesz az etyeki kisvasút. Ám a botpusztai állomás – amelyet a telkemre terveznek – egy kilométerre van a településtől – értetlenkedik a terv láttán egykori világkupa-pontszerző, 19-szeres magyar bajnok síugrónk.

Ráadásul, folytatja, vasúttechnikailag sem az ideális vonalat választották ki, hiszen a mozdonynak több alkalommal is nagy emelkedőket kell majd leküzdenie, miközben ha a szőlőföldeken haladó földúton vezetnék a sínpárt, gyakorlatilag sík terepen gurulhatna be a szerelvény a tervezett végállomásig. Ugyanezen okból kifolyólag kevésbé biztonságos a szerelvény útja a tervezett szakaszon.

– Ennyi logikátlanság láttán nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy valakinek fáj a foga erre a területre, különben minek telepítenek a telkemre, a semmi közepére egy vasúti megállót? – teszi föl a költői kérdést Fischer László. Megemlíti: ha az ötletek valóra válnának, saját telkén három szemaforon kellene majd átkelnie a szerelvénynek, ugyanis a területen három út is átvezet.

A férfi elmondja: két hónapja nem tud rendesen aludni, arcán kiütések jelentek meg, feleségének pedig a látása romlott meg az átélt stressz hatására. Kérdésünkre, hogy kapott-e ajánlatot földjére, azt mondja, senki nem kereste eddig, de hiába is tette volna, a telek nem eladó.

– Egy külföldi versenyen az egyik sporttársam síléccel a hátán ballagott le a sáncról, mert amikor lenézett, nem mert leugrani. Nincs síugró számára ennél nagyobb szégyen. Igaz, mi itthon csak harmincméteres sáncon készültünk, a versenyeket pedig 120 méteres sáncon rendezik, de semmi pénzért nem fordultam volna meg, inkább vigyenek el a mentők, gondoltam; míg társam nem mert szembenézni a félelmeivel. Én igen, és most sem futamodom meg! – szögezi le.

Persze nem mindenki ódzkodik a kisvasút ötletétől. Újhegyen sorjáznak a kis kőpincék, az egyik előtt joviális asszonyság tesz-vesz.

– A kisvasútról készítenek felmérést? – kérdezi legnagyobb meglepetésünkre. Igennel felelünk, és érdeklődünk, mit szól az új vonalhoz. Azt mondja, örül neki, mert fellendül a térség. Ezután nemcsak termeli a bort, el is tudja adni. Felvetjük, nem zavarja, hogy a vonat majd mások földjén halad át, illetve van, aki megállót is kap a háza mellé?

– Gyergyószentmiklóson is lerombolták a házakat, hogy sugárutat vezessenek, az emberek kaptak másik lakhelyet – döbbent meg válaszával.

– De asszonyom, az a legvadabb Ceausescu-időkben történt, ne mondja, hogy rendben volt!

– Igen, igen Vannak idősek, akiknek a forgalom miatt nem tetszik az ötlet, de így legalább lesz itt egy gasztrosétány. Sok tanult embernek nincs ugyanis munkája a faluban – ad némiképp kitérő választ, ám a nevét nem árulja el, azt mondja, ő csak kisember.

Kerestük Etyek polgármesterét, de hetek óta elküldött levelünkre a településvezető lapzártánkig nem reagált.

Szűkre szabta mondandóját Tessely Zoltán (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlés képviselője és a terület fejlesztéséért felelős miniszteri biztos. Arra a kérdésünkre, hogy hallott-e a megvalósíthatósági tanulmányról, azt felelte: igen, hallott. Szerettük volna megtudni a politikustól, milyen információja van a létesítendő új vasúti kapcsolatokról. Milyen konkrét tervekkel ismertették meg eddig? Tessely erre azt felelte: „Mint volt polgármestert igen sokkal.” Érdeklődtünk arról is, tudja-e, milyen céldátumok léteznek, mikorra és mennyiből készülhetnek el a kapcsolatok, amire azt a választ kaptuk, nincs még döntés. Végül megkérdeztük, a képviselő véleménye szerint mennyiben segítenék a lakosság közlekedését az új szárnyak? Azt felelte: „Segítenék.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.