Nem kegyet kérnek a kerekes székesek

Harminchat órával korábban be kell jelenteni a tervezett utazást.

Marosi Adrienn
2016. 04. 29. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kerekes székes férfi, Faluhelyi Balázs autóbusszal szeretett volna eljutni Békéscsabáról Mezőberénybe. A békéscsabai pályaudvaron a digitális kijelzőn látta, hogy 10 óra 20 perckor indul egy járat, a sofőr azonban arra nem engedte felszállni. A 10 óra 40 perckor induló jármű sofőrje azonban kedves és udvarias volt, a felszállásban is segített – írta meg a Beol.hu.

„Debrecenben és Szegeden már piktogramokkal látták el a buszmegállókban a papíralapú menetrendeket, így ott lényegesen könnyebben közlekedtem akár a helyi járatú buszokkal is. Békéscsabán és Békés megyében miért nem lehet ezt megtenni?” – tette fel a kérdést Faluhelyi Balázs, aki szerint általában minderre az a válasz, hogy az interneten minden rajta van, ott lehet tájékozódni.

A Beol.hu a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-től megtudta, hogy az üzletszabályzat rögzíti a mozgásukban korlátozottak számára a menetrend szerinti járatok igénybevételének lehetőségét. Ám ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a tervezett utazás előtt harminchat órával, azaz másfél nappal jelezni kell a DAKK Zrt.-nek az információs pontokon keresztül – esetleg elektronikus levélben, telefonon – a szándékot.

Emellett jelezték, hogy a DAKK Zrt. Békéscsabán az önkormányzattal, országos, regionális és elővárosi szinten pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal megkötött szerződés szerint végzi a szolgáltatást. A dokumentum azonban nem tartalmaz kötelezettséget, előírást arra vonatkozóan, hogy alacsony padlós járatoknak kell közlekedniük, illetve hogy azokat meg kell hirdetni – fűzték hozzá.

Sajnos nem egyedi esetről van szó – közölte a történtekre reagálva az MNO-val Kovács Ágnes, a  Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke. Hozzátette: a kormány nemzetközi egyezményben és hazai jogszabályokban is kötelezettséget vállalt arra, hogy biztosítja a mozgássérült embereknek a közösségi közlekedéshez az egyenlő esélyű hozzáférést, a gyakorlatban azonban ez nem valósul meg. „A mozgássérült, kerekes széket használó utasoknak ugyanolyan joguk van busszal vagy vonattal közlekedni, mint bárki másnak, és akkor, amikor akarnak” – hangsúlyozta.

„A 36 órás előzetes bejelentési kötelezettség nem jogszabályi előírás, azt a Dél-alföldi Közlekedési Központ írta elő. Úgy véljük, ezzel hátrányosan megkülönbözteti a mozgássérült embereket” – hangsúlyozta, hozzátéve: bejelentésre egyébként a társaság köteles alacsony padlós buszt küldeni, az pedig 2016-ban a minimum lenne, hogy a menetrendben feltüntesse az akadálymentes járatokat, más szolgáltatók ezt már régen megtették.

A MEOSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a szövetséghez is számos panasz érkezik a közösségi közlekedés akadálymentességével, a mozgássérült utasok tájékoztatásával kapcsolatban, de ezek közül is kiemelkedik a DAKK. Kecskeméten, Szegeden is rendszeresen vannak gondok – emelte ki, hozzátéve: a MEOSZ egyeztetést kezdeményezett a társasággal, amire érdemben nem reagáltak, csak egy tájékoztató levelet küldtek a szövetség által már ismert rossz gyakorlatukról.

Arra a kérdésre, hogy milyen változtatásokra lenne szükség, Kovács Ágnes közölte: a legfontosabb, hogy a magyar állam betartsa a jogszabályokban vállalt kötelezettségeit.

„A fogyatékos emberek egyenlő esélyű hozzáférése a közösségi közlekedéshez emberi jogi kérdés, nem kegy vagy jótékonykodás. Fontos lenne, hogy az állam a jelenleginél komolyabban vegye végre az ezzel kapcsolatos feladatait. Addig is, amíg megtörténnek a szükséges lépések, sok múlik a szolgáltatók hozzáállásán. Sajnos sokszor hiányzik a szándék és az empatikus hozzáállás, ahogy ezt a DAKK esetében is gyakran tapasztalhatjuk” – vélekedett.

Nemrég nagy visszhangot kapott, hogy egyes közlekedési társaságok biztonsági okokra hivatkozva kitiltották járataikról az elektromos mopeddel utazó, súlyosan mozgássérült embereket.

A MEOSZ szerint a biztonsági aggályokra – amelyeket statisztikai adatok nem támasztanak alá, a társaságok ugyanis évek óta gond nélkül szállítják a mopedes utasokat – nem a mopedek kitiltása a megoldás, hanem meg kell teremteni a biztonságos közösségi közlekedés feltételeit. Emellett felül kell vizsgálni a súlyosan mozgássérült személyek gyógyászatisegédeszköz-ellátását, és a szükségleteiknek megfelelő eszközökkel kell ellátni őket – írta a MEOSZ az esetre reagálva. Kovács Ágnes egyeztetést kezdeményezett az érintett tárcákkal, hatóságokkal a mopedek szállítása ügyében.  

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.