Nem kegyet kérnek a kerekes székesek

Harminchat órával korábban be kell jelenteni a tervezett utazást.

Marosi Adrienn
2016. 04. 29. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kerekes székes férfi, Faluhelyi Balázs autóbusszal szeretett volna eljutni Békéscsabáról Mezőberénybe. A békéscsabai pályaudvaron a digitális kijelzőn látta, hogy 10 óra 20 perckor indul egy járat, a sofőr azonban arra nem engedte felszállni. A 10 óra 40 perckor induló jármű sofőrje azonban kedves és udvarias volt, a felszállásban is segített – írta meg a Beol.hu.

„Debrecenben és Szegeden már piktogramokkal látták el a buszmegállókban a papíralapú menetrendeket, így ott lényegesen könnyebben közlekedtem akár a helyi járatú buszokkal is. Békéscsabán és Békés megyében miért nem lehet ezt megtenni?” – tette fel a kérdést Faluhelyi Balázs, aki szerint általában minderre az a válasz, hogy az interneten minden rajta van, ott lehet tájékozódni.

A Beol.hu a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt.-től megtudta, hogy az üzletszabályzat rögzíti a mozgásukban korlátozottak számára a menetrend szerinti járatok igénybevételének lehetőségét. Ám ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a tervezett utazás előtt harminchat órával, azaz másfél nappal jelezni kell a DAKK Zrt.-nek az információs pontokon keresztül – esetleg elektronikus levélben, telefonon – a szándékot.

Emellett jelezték, hogy a DAKK Zrt. Békéscsabán az önkormányzattal, országos, regionális és elővárosi szinten pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal megkötött szerződés szerint végzi a szolgáltatást. A dokumentum azonban nem tartalmaz kötelezettséget, előírást arra vonatkozóan, hogy alacsony padlós járatoknak kell közlekedniük, illetve hogy azokat meg kell hirdetni – fűzték hozzá.

Sajnos nem egyedi esetről van szó – közölte a történtekre reagálva az MNO-val Kovács Ágnes, a  Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke. Hozzátette: a kormány nemzetközi egyezményben és hazai jogszabályokban is kötelezettséget vállalt arra, hogy biztosítja a mozgássérült embereknek a közösségi közlekedéshez az egyenlő esélyű hozzáférést, a gyakorlatban azonban ez nem valósul meg. „A mozgássérült, kerekes széket használó utasoknak ugyanolyan joguk van busszal vagy vonattal közlekedni, mint bárki másnak, és akkor, amikor akarnak” – hangsúlyozta.

„A 36 órás előzetes bejelentési kötelezettség nem jogszabályi előírás, azt a Dél-alföldi Közlekedési Központ írta elő. Úgy véljük, ezzel hátrányosan megkülönbözteti a mozgássérült embereket” – hangsúlyozta, hozzátéve: bejelentésre egyébként a társaság köteles alacsony padlós buszt küldeni, az pedig 2016-ban a minimum lenne, hogy a menetrendben feltüntesse az akadálymentes járatokat, más szolgáltatók ezt már régen megtették.

A MEOSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a szövetséghez is számos panasz érkezik a közösségi közlekedés akadálymentességével, a mozgássérült utasok tájékoztatásával kapcsolatban, de ezek közül is kiemelkedik a DAKK. Kecskeméten, Szegeden is rendszeresen vannak gondok – emelte ki, hozzátéve: a MEOSZ egyeztetést kezdeményezett a társasággal, amire érdemben nem reagáltak, csak egy tájékoztató levelet küldtek a szövetség által már ismert rossz gyakorlatukról.

Arra a kérdésre, hogy milyen változtatásokra lenne szükség, Kovács Ágnes közölte: a legfontosabb, hogy a magyar állam betartsa a jogszabályokban vállalt kötelezettségeit.

„A fogyatékos emberek egyenlő esélyű hozzáférése a közösségi közlekedéshez emberi jogi kérdés, nem kegy vagy jótékonykodás. Fontos lenne, hogy az állam a jelenleginél komolyabban vegye végre az ezzel kapcsolatos feladatait. Addig is, amíg megtörténnek a szükséges lépések, sok múlik a szolgáltatók hozzáállásán. Sajnos sokszor hiányzik a szándék és az empatikus hozzáállás, ahogy ezt a DAKK esetében is gyakran tapasztalhatjuk” – vélekedett.

Nemrég nagy visszhangot kapott, hogy egyes közlekedési társaságok biztonsági okokra hivatkozva kitiltották járataikról az elektromos mopeddel utazó, súlyosan mozgássérült embereket.

A MEOSZ szerint a biztonsági aggályokra – amelyeket statisztikai adatok nem támasztanak alá, a társaságok ugyanis évek óta gond nélkül szállítják a mopedes utasokat – nem a mopedek kitiltása a megoldás, hanem meg kell teremteni a biztonságos közösségi közlekedés feltételeit. Emellett felül kell vizsgálni a súlyosan mozgássérült személyek gyógyászatisegédeszköz-ellátását, és a szükségleteiknek megfelelő eszközökkel kell ellátni őket – írta a MEOSZ az esetre reagálva. Kovács Ágnes egyeztetést kezdeményezett az érintett tárcákkal, hatóságokkal a mopedek szállítása ügyében.  

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.