Navracsics keményen kritizálta az európai oktatást

Szerinte nincs olyan európai uniós ország, ahol ne terhelnék súlyos problémák az oktatást.

MTI
2016. 06. 03. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság kultúráért, oktatásért, ifjúságért és sportért felelős biztosa erről a Párbeszéd a polgárokkal uniós programsorozatban pénteken Debrecenben rendezett fórumon beszélt. Állítása alátámasztására összeurópai problémának nevezte, hogy az európai gazdasági válság következtében felvetődik: vajon az oktatási intézmények biztosan azt a tudást adják-e meg, amelyre a leginkább szükség van a munkaerőpiacon?

Az utóbbi években gyors változások történtek: korábban állandónak tekintett tudáskészség avul el, miközben addig nem ismertek válnak kulcsfontosságúvá – magyarázta példaként említve, hogy húsz éve a számítógépes programozás még az informatikusok problémája volt, ma már az írástudás mellett a digitális írástudást is tanítani kellene.

Navracsics Tibor a másik súlyos problémának nevezte, hogy a nyugat-európai terrortámadásokat olyanok követték el, akik egy-két generáció óta ott élnek, mégis terrortámadásokat hajtottak végre saját honfitársaik ellen. Ez felveti a kérdést, vajon az Európai Unión belüli oktatási rendszerek hatékonyan tanítják-e az adott kultúrát, ahol az emberek élnek – jegyezte meg a biztos.

A biztos fontosnak nevezte, hogy az Európai Bizottság ösztönözze, segítse az átjárhatóságot az oktatási rendszerek között, segítse a tapasztalatcserét, egymás kölcsönös megismerését. Beszélt arról is, hogy az általa képviselt területek elsődlegesen nemzeti hatáskörben vannak, de a bizottságnak is van szerepe az európai perspektíva közvetítésében. Mind az oktatás, mind a kultúra területén számos olyan európai program van, amely segíti az európai polgárok közötti kapcsolatok erősítését – tette hozzá a magyar uniós biztos.

Kiemelte ezek közül az egyetemisták jól működő mobilitási programját, az Erasmus II-t, amely fiatalokat hoz egymáshoz közel. E területen megjelent egy új fogalom: az „Erasmus-generáció”, amelynek tagjai között nagyobb az egymás iránti bizalom, nyitottság jellemzi őket, nyelveket beszélnek, s nagyobb az esélyük, hogy jobban jövedelmező, kvalifikáltabb munkát találjanak.

Navracsics Tibor jelezte: az EU-ban négymillió fiatal van munka nélkül, miközben kétmillió informatikai munkahely betöltetlen, mert nincs elég szakképzett munkaerő. Beszélt a biztos a Kreatív Európa programról, amely az alkotók szerepét, mobilitását erősíti, és az iskolai testvérkapcsolatokról, illetve a pedagógusok együttműködéséről, amelyben 300 ezer pedagógus érintett az unióban. Navracsics Tibor kérdésre válaszolva azt mondta, az összes uniós tagállamban komoly viták vannak az oktatási rendszerről, a bizottságnak az a feladata, hogy segítsen a közös problémák megoldásában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.