Van egy fejszém. Kicsorbul a feje, ezért azt lecserélem. Kisvártatva a nyeléből szálkák kezdenek a tenyerembe állni, ezért azt is lecserélem. Új a fejszém, vagy a régi még, csak megjavítva? – nagyjából így fordítható le az M3-as metró felújítási dilemmája.
A Népszabadság csütörtöki írásában megszólalt, névtelenséget kérő szakértő ekképp foglalta össze szakmai meglátásait:
„Valójában ezen minden új.”
Az illető egyike volt azoknak, akik elsőként vizslathatták át a papíron kívül-belül felújított, Budapestre érkezett szerelvényeket. Azt már korábban is beszélték, hogy nem a kiküldött metrókat kapja vissza a BKV, hanem 2009 óta raktáron álló, új vagonok jönnek a Metrowagonmashtól. A lap gyanúját a Metróért Egyesület is csak erősítette azzal, hogy „a megadott idő alatt – a tendert 2014-ben írták ki – a Budapestről kiküldött roncsokat lehetetlenség felújítani, ám raktári példányok BKV-készre pofozása elérhető”.
A csütörtöki nap folyamán aztán nagyot fordult a világ, a Metróért Egyesület megtekintette a Pestre érkezett prototípust, és minapi gyanakvását félretéve közzétette újabb szakvéleményét:
„A támasztott elvárásokat a metrószerelvény teljesíti, több esetben az elvárt minimumnál több funkciót, illetve szolgáltatást is beépített a Metrowagonmash. A szerelvényeken szinte teljes körűen megszüntetésre kerültek az eredeti kocsikon alkalmazott, tűzveszélyt okozó szerkezeti elemek. ( ) A felújítás során nagyon sok rész cserére került azok avultsága, illetve elhasználódása miatt, ebben érintett volt a szerelvény külső burkolata, utastéri elemei is.”
A közlés szerint babakocsisoknak kedvező átalakítások és új gépi szellőzés is van a metrón, összességében pedig
„a megismert jármű jóval magasabb műszaki színvonalat jelent, mint a jelenleg az M3 vonalon közlekedő típusok, ( ) várhatóan több évtizedre megoldódik a 3-as metróvonal járműproblémája”.
Miért a drasztikus változás? – érdeklődtünk Györök Balázsnál, az egyesület alelnökénél a szemle másnapján.
– Pozitívabbak a benyomásaink, mint az előzetes várakozások voltak – egyértelműsíti Györök, akitől azt is tudni akartuk, milyen eredeti alkatrészeket láttak a metróban a csütörtöki látogatáskor. – Az általunk megtekintett prototípusban alárendeltebb dolgok lettek fölhasználva, például légtartályok, tartószerkezeti elemek, de semmiképpen sem a kopó vagy nagyobb igénybevételnek kitett alkatrészek. A hajtásrendszereknek például teljes cseréjét írta elő a megrendelő – magyarázza Györök, hozzátéve, hogy ha a felújított metrókra csak úgy tudott garanciát vállalni a Metrowagonmash, hogy eredetileg megtartani szándékozott alkatrészeket is cserél, akkor számára logikusnak tűnik, hogy nem tartja meg a régieket.