Bár alig van bő egy hónapnál több a szeptemberben induló új tanévig, még mindig nem tudni, a kormány pontosan hogyan kívánja átalakítani a szakképzést. A tervek szerint a szakmai órák számát jelentősen megemelik, míg a természettudományos órák száma csökken. Ezt kompenzálandó kívánják bevezetni a kilencedik osztályos diákoknak az egyes területeken átívelő, komplex természettudományos tantárgyat. Hogy ennek részeként pontosan mit kellene tanítani, azt a kormány a pedagógusokra bízza, ám pontos tanterv híján a tanárok nem tudnak a tananyag kidolgozásához hozzálátni.
Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) szakértője szerint a komplex tantárgy bevezetése önmagában nem lenne rossz megoldás, az EU-ban vannak rá példák. Ám a bevezetés megfelelő előkészítést igényel, amire a szeptemberig hátralévő idő nem elegendő. „Normális viszonyok között egy tanterv kidolgozására legalább egy tanévet szoktak hagyni. Ha pedig egy tantárgy annyira újnak számít, mint a komplex természettudományos tárgy, akkor ennél több időre lenne szükség” – mondta.
– Nehéz tanév elé nézünk, bizonytalan a helyzet – mondta Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) elnöke. A szakszervezeti vezető is arról számolt be, hogy amíg a komplex természettudományos tárgyról szóló rendelet nem jelenik meg, addig a pedagógusok nem tudnak érdemben készülni az átalakításokra. Főként a szakgimnáziumnak átnevezett szakközépiskolákban lesznek jelentős tartalmi változások, ugyanis a szakiskolákban (amelyeket ősztől szakközépiskolának neveznek – a szerk.) már jelenleg is létezik az iskolatípusra fejlesztett természetismeret tárgy.
Tóth szerint ugyanakkor nagyobb probléma az új tantárgy bevezetésénél, hogy a természettudományos tárgyak komplexszé válása miatt foglalkoztatási gondok keletkeznek majd a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) felügyelete alá tartozó szakképzési centrumokban, hiszen a tanároknak kevesebb órát kell majd tanítani. Hogy a pedagógusoknak ne kelljen elbocsátással számolniuk, az Emberi Erőforrások Minisztériumához tartozó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) iskoláiban is tarthatnak majd órákat az ígéretek szerint. Ám arról még senki sem beszélt, hogy a gyakorlatban milyen módon tudnak majd a centrumok és a Klik iskolái együtt dolgozni. Eközben pedig probléma az is, hogy nem lesz elegendő pedagógus a szakmai órák megtartásához. „Eddig mindig a pedagógusok rugalmassága és nagylelkűsége oldotta meg a nehézségeket, ez így lesz a jövőben is” – mondta az MKSZSZ elnöke.