Hosszú távra rendezkednek be a pápai bázison

A jövő repülőkatonáit is nálunk képezhetik?

Zord Gábor László
2016. 11. 18. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újabb infrastruktúra-fejlesztéssel lehetővé válik, hogy a 2009-től Magyarországon állomásozó, magyar lajstromozású három repülőgépnek időszakos javításokra ne kelljen rendszeresen az Egyesült Államokba repülnie, ami idő- és pénzmegtakarítással jár, ugyanakkor növeli a – különösen az európai tagországok számára hiánypótló – katonai képesség hadrafoghatóságát, azaz hogy egyszerre hány gépet tudnak bevetni a flottából. A létesítmény fenntartását végző ATCO Frontec Europe cég 38 új munkahelyet hozott létre a dunántúli városban. A 9,5 milliárd forintba került építmény, melynek megalkotásában magyar részről az Uvaterv, a CEH és a KÉSZ cégek vettek részt, annak az újabb jele, hogy a nehéz légi szállító ezredet (HAW) fenntartó országok közössége hosszú távon elkötelezett jelenlétük fenntartása mellett. Ez egyben válasz a NATO afganisztáni jelenlétének csökkenése után a program jövőjével kapcsolatban felmerült kérdésekre, ugyanakkor azt is mutatja, hogy az Oroszországgal szembeni, hidegháborút idéző viszonyrendszer közepette ismét nagy szükség van légi szállító kapacitásra. Mint arról korábban hírt adtunk, a NATO új, nagyon gyors reagálású erőinek (VJTF) 48 órán belüli települési helyükre juttatásában a pápai C–17-eseknek főszerepet szánnak, különösen, ha az éppen aktuális VJTF-váltást adó országok köre nagy átfedést mutat a SAC-tagországokéval.

Bár a jövőkép mindezzel biztosítottnak látszik, kérdés, hogy a SAC-program kapacitásának bővítését nem tartják-e szükségesnek idővel a tagországok. Mint az eredeti elgondolás, ez azért is célszerű lenne, mert ugyan emelkedni kezdtek a védelmi költségvetések Európában, az újabb gépek százmillió eurós nagyságrendű beszerzését jószerével csak közösen engedhetik meg maguknak. Elméleti síkon már korábban felmerült, hogy újabb gépekkel bővítenék a pápai flottát: mivel a C–17-esek gyártása a Boeing Long Beach-i üzemében lezárult, jelenleg csak az Airbus A400-asai jöhetnek szóba ebben a kategóriában, esetleg az amerikai Lockheed C–130-asai, de új gyártású ukrán Antonovokat sem lehet kizárni, főleg ha a kelet-európai ország a jövőben még szorosabbra fűzi kapcsolatait a Nyugattal.

Mint egyik forrásunk rámutatott, nemcsak a szállítórepülő-kapacitás bővítése kínálhat fejlődést a pápai bázisnak. Az is felmerült, hogy szintén nemzetközi keretek között repülőkiképző létesítményt is ide lehetne hozni, bár kérdéses, hogy a magyar légtérben zajló jelentős átrepülő forgalom mellett ki lehetne-e alakítani olyan, jelentős méretű légtereket, melyekben a képzési tevékenység hatékonyan és biztonságosan végezhető lenne. Tény, hogy a tengerparttal rendelkező, esetleg ritkábban lakott kelet-európai országok (például a NATO-tag Lengyelország és Románia) ebben nagyobb mozgástérrel rendelkezik Magyarországnál, arról nem is beszélve, hogy politikailag az ilyen közös projekteknek inkább a terítése, mint a koncentrálása lehet a cél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.