Papíron csökkent a tanulási zavaros gyerekek száma

A szakpszichológus szerint az adatok hamis képet ad az érintettek számáról.

Hutter Marianna
2016. 11. 26. 10:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkent a tanulási zavarokkal élő gyermekek száma az elmúlt tíz évben – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal lapunk kérésére küldött adataiból. Ezek szerint míg 2006-ban közel 9200 gyermeknél állapítottak meg diszlexiát (az olvasás zavara) és diszgráfiát (az írás zavara), ez a szám 2015-re 1800-ra csökkent. A diszkalkuliával (a számolás zavara) küzdő gyerekek száma pedig a tíz évvel ezelőtt mért 670-es szám kevesebb mint negyedére, 148-ra csökkent tavaly.

Ugyanakkor Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan-szakpszichológus, az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének tagja nem ért egyet azzal, hogy csökkenne a diszlexiás gyerekek száma. Szerinte az adatok nem valós előfordulásokat, hanem diagnózisokat jelezhetnek, ami hamis képet ad az érintett gyermekek számáról. Ugyanis azt tapasztalja: egyre többen fordulnak hozzá különféle zavarokkal.

A diszlexiával kapcsolatban elmondta, két típust lehet megkülönböztetni. Egyik típus, az úgynevezett mély diszlexia esetén a betűhang-megfelelés nem alakul ki a gyerek fejlődése során. Ez azt jelenti, hogy a kiejtett hangokat a gyerek nem tudja automatikusan betűkre fordítani, így minden egyes betűt tudatosan kell megtanulnia. Ez a típusú zavar sajátos nevelést igényel. Hasonlóan súlyos és egész életre kiható hátrányt jelenthet a felszíni diszlexia, amikor is az olvasáshoz és egyéb iskolai készségekhez szükséges részképességek, automatizmusok éretlensége okozza a zavart. Ez a típus viszont könnyen megelőzhető volna, ha a neurológiai rendszert már óvodáskortól megfelelően fejlesztik.

– Csak akkor szabad az olvasás tanításába fogni, mikor már az összes olyan részképesség kialakult, amely az információk precíz feldolgozásáért felel – magyarázta a szakember. Tehát például a gyermek már képes érzékelni saját testét a térben, tudatosulnak benne az irányok, tudja, melyik a jobb és a bal keze. Ha ezek hiányoznak, akkor „csak bizonytalan találgatás lesz az olvasás, és bajokat szül”. Ekkor fordul elő, hogy a gyerek betűket cserélhet meg, vagy hangokat kever össze. Tehát az olvasás rossz­kor és rosszul történő tanítása is kialakíthatja a diszlexiát. Sokan ezt áldiszlexiának tekintik, holott nem az, hiszen ugyanúgy neurológiai problémán alapul, ami egész életre kihat, bár segítene a megfelelő fejlesztés.

Gyarmathy Éva leszögezte: a diszlexia kialakulása teljesen független az intelligenciától. Ez ugyanúgy igaz a diszkalkuliára is, a számolásban megjelenő tanulási zavarra. Itt ugyanaz okozza a problémát, mint az olvasás esetében: nem alakultak ki még a számoláshoz szükséges részképességek. Tehát ebben az esetben is az észlelési rendszer érettségére, és inkább megalapozó, mint gyors eredményekre törő tanításra van szükség. – Ha az oktatás nem akarna egyre többet és egyre gyorsabban elérni, hanem lassan haladna, és hagyna időt az alapok felépülésére, a gyerekek nem kevernék össze a betűket és a számokat – mondta a szakember. Hozzátette: az pedig, hogy a számolás oktatása egyre elméletibbé válik az iskolákban, azt fogja eredményezni, hogy egyre több lesz a diszkalkuliás diák.

Kérdésünkre a szakember arról is beszélt, hogy a legszerencsésebb, ha a szülő a részképességek fejlesztését játékokkal segíti. Érdemes nemcsak különféle mozgásos, de az algoritmikus gondolkodást fejlesztő táblás vagy kártyajátékokat is játszani. Ezek során már az iskola előtt kiderülhet, ha a gyermeknek érdemes volna külön fejlesztést kapnia. Mint a szakember lapunknak elmondta, azzal is tisztában kell lenni: lehet, hogy a részképességek már a gyermek hároméves korára is megérnek, de az is lehet, hogy csak nyolcéves korra. Tehát ha azt látja a szülő, hogy a gyerek nem akar olvasni, az nem azt jelenti feltétlenül, hogy lusta vagy buta lenne, hanem hogy még nem áll rá készen.

Egyébként onnan tudható, a gyerek megérett az olvasásra, hogy elkezdi kérdezgetni a betűket. Gyarmathy Éva arra is felhívta a figyelmet: előfordul, hogy a zavar csak felnőttkorban derül ki, mert bár gyerekként olvasni jól megtanították az illetőt, de a meglévő idegrendszeri eltérés más területen jelentkezik. Így például képtelen lesz a diplomához szükséges nyelvvizsgát letenni. Ez akár igaz lehet egy diszkalkuliával diagnosztizált fiatalra is.

A szakpszichológus megjegyezte, a diszlexia diagnózisa egyaránt vezethet pozitív vagy negatív diszkriminációhoz is. Például a magyar felsőoktatásban van olyan egyetem, amely kizárja a diszlexiás diákokat a felvételiből, míg más intézményeknél egyébként a diagnózis pluszpontot jelenthet. Szerinte viszont nem diszkriminációra, hanem akadálymentes tanulásra és vizsgákra volna szükség, ami miatt nemrégiben az ombudsmanhoz fordult. Az akadálymentesség azt jelentheti a gyakorlatban, hogy például aki szeretne, vizsgázhasson szóban, vagy kapjon több időt arra, hogy elkészítsen egy idegen nyelvű levelet, hiszen az a fontos, hogy képes a levelet megírni.

– A 21. század pont arról szól, hogy a természetes sokféleség megjelenik, ehhez kell az oktatásnak igazodnia és támogatást nyújtania – mondta. Azt is hozzátette: ha ezt szakszerűen szeretnénk elérni, létkérdés, hogy pontos adatok álljanak rendelkezésre a gyerekek képességeiről és igényeiről, ne pedig mesterségesen változtatható kategóriákra építsünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.