Altatógázt is használnak a vasúti tolvajok

Nem ajánlott elbóbiskolni a kupéban értékeink fölött. Vannak, akik nem is önszántukból teszik ezt.

Szabó Emese
2016. 12. 21. 17:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kora este Budapestről induló EuroCity vonattal könnyen ki lehet jutni Bécsbe, hogy onnan az EuroNight járattal másnap reggelre már Velencében legyen az utazó. Ez a remek kaland pár hete a szokásosnál jobban bevéste magát Erikáék emlékezetébe, a velük szomszédos fülkében ugyanis bűncselekmény történt. A fiatalasszony és unokanővére nem hálókocsiban, hanem egy hatszemélyes ülőkabinban utazott, az ajtajuk elvileg zárható volt. Csakhogy ha valaki úgy akarja, akkor kívülről is ki tudja nyitni. A szomszéd fülkében utazók sokáig égették a lámpát, volt náluk laptop is, be lehetett hozzájuk látni. Idővel lekapcsolták a fényt, nyugovóra tértek. Erikáék ekkor fura alakokat láttak a folyosón: hozzájuk is benéztek, de az ajtót nem nyitották ki, vagy legalábbis nem vették észre. Egyedül az volt nekik gyanús, hogy a férfiak egyből továbbálltak, amint fölnéztek rájuk. Unokanővére még annyit látott, hogy az egyik alak a szomszédos ajtónál picit leguggol – akkor nem feltételezett komolyabb dolgot, csupán furcsállta a mozzanatot, utólag viszont már azt gondolja, az illető vélhetőleg akkor használhatta az altatógázt. A fiatalasszony ilyen esetnek tíz évvel ezelőtt áldozatként maga is részese volt: akkor arra ébredt, hogy utastársaihoz hasonlóan erősen fáj a feje. Nála nem voltak komolyabb értékek, viszont a mellette ülő két lányról levágták a keresztpántos táskákat.

Mint ahogy arról az Indóház vasúti magazin beszámol, az altatógázos vonatrablások már a kriminalisztika történetébe is bevésték magukat: 1996 novemberében az előbbieknél lényegesen durvább módon rabolták ki a Dacia expresszt. A járatot Újszász és Tápiógyörgye között a nyílt pályán fosztották ki oly módon, hogy altatógázt juttattak szellőzőrendszerébe, majd amíg mindenki aludt, kirabolták a kupékat. A rablók a vészféket meghúzva próbáltak elmenekülni, a rendőrség végül kilenc gyanúsítottat tartóztatott le. Ilyesmi a norvég vasúton is előfordult, pedig a skandináv állam az egyik legbiztonságosabb ország Európában. Ezekhez képest a mostani elkövetők igazán kispályások.

Azzal, hogy most is altatógázos, de persze sokkal enyhébb bűncselekmény történhetett, Velencében szembesültek az utasok: a tárgyak eltűnését vélhetőleg csak ébredésük után, leszálláskor észlelték a szomszédos fülkében utazók, így csak akkor kértek segítséget. Viszont míg a célállomásig elértek, addig a Bécs után Linz, Salzburg és Udine városát is érintő vonatról bőven lehetett lehetőségük leszállni az elkövetőknek. A kalauz az eseten egyáltalán nem volt meglepődve, csupán gondterhelten nézett, majd intézkedni kezdett. Erika unokahúga gondolkodott azon, hogy jelezze, a félhomályban látott valamit, de mivel személyleírást úgysem tudott volna adni, nem tette meg. Az ügy kimenetelét nem ismerik, de a visszaúton egyértelmű volt, hogy a vonat komolyabb biztonsági intézkedések mellett közlekedik: az osztrák–olasz határnál nagyon sok rendőr fölszállt, elemlámpájukkal a fülkékbe is bevilágítottak.

A pár héttel ezelőtti esetről sem Magyarország bécsi nagykövetsége, sem pedig a milánói főkonzulátus nem értesült, ami nem meglepő, hiszen hazai érintettje nem volt. Mint azt a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól megtudtuk, vonaton történt hasonló rablásról az előző években más külképviseletek sem szereztek tudomást. Azt ugyanakkor kiemelte a tárca, hogy vonatokon, főleg az éjszaka is közlekedő nemzetközi járatokon Európán belül is előfordulnak lopások. Azokról azonban a konzuli szolgálat nem feltétlenül értesül: csak akkor kap róluk információt, ha az érintett vagy a rendőrség valamilyen oknál fogva – például ha tolmácsolásra van szükség, pótolni kell az úti okmányokat, esetleg egészségügyi ellátást kell intézni – külön jelzi ezt. Egyéb esetben kizárólag az illetékes rendőrség jár el az ügyben.

Magyarok altatógázos lopásnak vagy kifosztásnak sok éve nem voltak itthon sem áldozatai: a rendőrségnek nincs tudomása arról, hogy vonalainkon akár nemzetközi, akár belföldi járatokon történt volna mostanában ilyen bűncselekmény. Másfajta viszont igen, nem is kevés: éves szinten ezres nagyságrendben van szükség rendőri eljárásra lopás, rablás, kifosztás és egyéb esemény kapcsán. Tavaly például 881 vonatos lopásos ügyet zárt le a rendőrség, míg az idén októberig 706 esettel végzett. Bőven foglalkoztak kifosztással is: a lopásnál súlyosabb, ám a rablásnál enyhébb bűncselekményből tavaly 197-et, az idén októberig 136-ot dolgoztak fel. Rablás jóval kevesebb volt, a múlt évben 9 ügyet zártak le, míg az idén 11 került be a nyomozó hatósági és ügyészségi statisztikába. Noha csak egy esetben, de az idén regisztráltak vasúti járművön emberölési kísérletet, tavaly pedig erőszakos közösülést is. Mindkét évre jutott 10-20 garázdaság, nagyságrendileg húsz ellenőr ellen pedig erőszakosan léptek fel – egyéb bűncselekményből, így például rongálásból vagy testi sértésből viszont nem regisztrált évi tíznél többet a rendőrség.

A hatóságtól kapott adatok úgynevezett követő statisztikák, a már lezárt eljárások számát mutatják. Talán ez magyarázhatja azt, hogy a MÁV jóval kevesebb bűncselekményről számolt be portálunknak, mint amennyiről a rendőrség. A másik lehetőség, hogy a vasúttársaság nem szerez tudomást minden esetről. Akárhogy legyen is, információik szerint járataikon 2015-ben jóval kevesebb, mindössze 151 lopás és 9 rablás történt, míg az idén 81, illetve 4 esetről szereztek tudomást. Azt, hogy a bűncselekmények száma nyilvántartásuk szerint csaknem a felére csökkent, egyebek mellett a hatékonyabb ellenőrzéseknek – éves szinten csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 8000-8500 vonatot pedig a Készenléti Rendőrség kísér – és az új motorvonatokon található fedélzeti elektronikus megfigyelőrendszereknek tudják be. Tapasztalataik szerint az elkövetők elsősorban az utasok figyelmetlenségét használják ki, főként alvás közben károsítják meg őket, de könnyen eltulajdonítják a kézközelben hagyott értékeket is.

Ha valaki bajba került, vonaton lopták meg vagy rabolták ki, még akkor sem reménykedhet könnyű kártérítésben, ha volt általános utasbiztosítása. Mint azt a Magyar Biztosítók Szövetségétől (Mabisz) megtudtuk, olyan felelősségbiztosítással a belföldi és a külföldi vasúttársaságok is rendelkeznek, amely ilyen esetekben bizonyos összeghatárig térít, viszont ez is csak rablásnál van így: azt, hogy valakit alvás közben meglopnak, senki nem téríti meg. Csak akkor, ha a kabinba valóban erőszakos behatolás történt – ez esetben ugyanis már rablásról van szó, így annak megfelelően fizetik meg a kárt. Ilyenkor mindig szükség van az adott vasúttársaság és a rendőrség jegyzőkönyvére, a történteket csak azzal bizonyíthatják a sértettek.

A Mabisztól érdekes választ kaptunk arra is, hogy minek minősül, ha valakit altatógázzal kábítanak el: álláspontja szerint a kabinba való erőszakos behatolás nyomának ez esetben is látszódnia kell, mivel a hálófülke zárható. Ülőfülkében ugyanez a helyzet: ha valaki elbóbiskol, az ajtón pedig nincs nyoma erőszakos behatolásnak, akkor nem igazán bizonyítható, hogy erőszakkal vették el az értékeket. Ezekben az esetekben „őrizetlenül hagyott tárgynak” minősül az elveszett csomag, hasonlóan a besurranó tolvajlással elcsent értékekhez vagy a repülőn, illetve a buszon, a kalaptartóban elhelyezett, onnan eltulajdonított tárgyakhoz. A gond csak az, hogy a kabinok ajtajait nem minden esetben lehet bezárni, és ha mégis, biztonsági okok miatt akkor sem lehet annyira bereteszelni, hogy minimális trükknél többre legyen szükség a kinyitásukhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.