Jelentős béremelést kérnek a Volán-társaságnál is

Jövőre 25, 2018-ra pedig 20 százalékos keresetnövekedést akarnak elérni a szakszervezetek.

Markotay Csaba
2016. 12. 04. 19:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy korábban a MÁV-nál és a nagyobb városok közlekedési társaságainál, úgy most a Volánnál is a tervezett minimálbér-növekedéshez igazodó béremelést akarnak jövőre a szakszervezetek. A hét regionális Volán-társaság munkavállalóit képviselő egyik érdekképviselet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) jövőre 25, 2018-ra pedig 20 százalékos emelést szeretne elérni a mintegy 18 ezer dolgozó számára – tudtuk meg Baranyai Zoltántól.

A KKSZ elnöke ezt azzal magyarázta, hogy a szociális partnerek és a kormány nemrég kötött országos megállapodása alapján jövőre éppen ennyivel emelkedik a garantált bérminimum, vagyis a szakmunkás-minimálbér, és ha az efölötti keresetek nem növekednének a Volánnál, akkor komoly feszültségek és bértorlódás következne be. Emiatt pedig még nagyobb lenne az elvándorlás az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő társaságoknál. (Jövőre a minimálbér 15, a szakmunkás-minimálbér pedig 25 százalékkal nő, 2018-ban ez az emelés 8, illetve 12 százalékos lesz, emellett a munkaadóknak 5 százalékpontos járulékcsökkentést adnak.) Baranyai Zoltán hozzátette, az ügyben a következő napokban egyeztetnek a többi érdekképviselettel, de egyelőre nem tudni, hogy mikor kezdődhetnek a bértárgyalások a munkaadókkal, illetve a tulajdonos állam képviselőivel.

A MÁV-nál már november végén elkezdődtek a tárgyalások, s ezen a héten folytatódnak. A vasútnál az érdekképviseletek a minimálbér-emelésen túl azt szeretnék, ha a következő két évben 30 százalékkal növekednének a bérek, hogy az egyes bérkategóriák ne csússzanak össze. Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy ennek akár 15-20 milliárd forint is lehet a „költségigénye”. A vasúttársaság vezetése egyelőre nem tett konkrét ajánlatot, a tárgyalások előtt annyit közöltek, hogy egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését szeretnék, amely kiszámítható életpályamodellt nyújtana a vasutasoknak.

Megtették már bérigényüket a szakszervezetek a BKV-nál, illetve több vidéki városban az önkormányzati tulajdonú helyi közlekedési cégeknél is. Budapesten, Miskolcon, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is egységesen 15 százalékos béremelést követelnek az érdekvédők 2017-re – mondta lapunknak Nemes Gábor, a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke. Szerinte a jövő évi minimálbér-emelésről megkötött országos bérmegállapodás után itt volt az ideje, hogy a nagy önkormányzati közlekedési társaságoknál összefogjanak a szakszervezetek, mert ezen a területen szerinte egyre súlyosabb a helyzet.

Úgy tudjuk, az állami cégeknél rövidesen kezdeményezni fogják, hogy fogadjanak el olyan bérajánlást, ami megkönnyíthetné az egyes társaságoknál a béralkukat vagy legalább kijelölne egy irányt a tárgyalásokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.