Jelentős béremelést kérnek a Volán-társaságnál is

Jövőre 25, 2018-ra pedig 20 százalékos keresetnövekedést akarnak elérni a szakszervezetek.

Markotay Csaba
2016. 12. 04. 19:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy korábban a MÁV-nál és a nagyobb városok közlekedési társaságainál, úgy most a Volánnál is a tervezett minimálbér-növekedéshez igazodó béremelést akarnak jövőre a szakszervezetek. A hét regionális Volán-társaság munkavállalóit képviselő egyik érdekképviselet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) jövőre 25, 2018-ra pedig 20 százalékos emelést szeretne elérni a mintegy 18 ezer dolgozó számára – tudtuk meg Baranyai Zoltántól.

A KKSZ elnöke ezt azzal magyarázta, hogy a szociális partnerek és a kormány nemrég kötött országos megállapodása alapján jövőre éppen ennyivel emelkedik a garantált bérminimum, vagyis a szakmunkás-minimálbér, és ha az efölötti keresetek nem növekednének a Volánnál, akkor komoly feszültségek és bértorlódás következne be. Emiatt pedig még nagyobb lenne az elvándorlás az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő társaságoknál. (Jövőre a minimálbér 15, a szakmunkás-minimálbér pedig 25 százalékkal nő, 2018-ban ez az emelés 8, illetve 12 százalékos lesz, emellett a munkaadóknak 5 százalékpontos járulékcsökkentést adnak.) Baranyai Zoltán hozzátette, az ügyben a következő napokban egyeztetnek a többi érdekképviselettel, de egyelőre nem tudni, hogy mikor kezdődhetnek a bértárgyalások a munkaadókkal, illetve a tulajdonos állam képviselőivel.

A MÁV-nál már november végén elkezdődtek a tárgyalások, s ezen a héten folytatódnak. A vasútnál az érdekképviseletek a minimálbér-emelésen túl azt szeretnék, ha a következő két évben 30 százalékkal növekednének a bérek, hogy az egyes bérkategóriák ne csússzanak össze. Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy ennek akár 15-20 milliárd forint is lehet a „költségigénye”. A vasúttársaság vezetése egyelőre nem tett konkrét ajánlatot, a tárgyalások előtt annyit közöltek, hogy egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését szeretnék, amely kiszámítható életpályamodellt nyújtana a vasutasoknak.

Megtették már bérigényüket a szakszervezetek a BKV-nál, illetve több vidéki városban az önkormányzati tulajdonú helyi közlekedési cégeknél is. Budapesten, Miskolcon, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is egységesen 15 százalékos béremelést követelnek az érdekvédők 2017-re – mondta lapunknak Nemes Gábor, a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke. Szerinte a jövő évi minimálbér-emelésről megkötött országos bérmegállapodás után itt volt az ideje, hogy a nagy önkormányzati közlekedési társaságoknál összefogjanak a szakszervezetek, mert ezen a területen szerinte egyre súlyosabb a helyzet.

Úgy tudjuk, az állami cégeknél rövidesen kezdeményezni fogják, hogy fogadjanak el olyan bérajánlást, ami megkönnyíthetné az egyes társaságoknál a béralkukat vagy legalább kijelölne egy irányt a tárgyalásokra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.