A teljesen megtelt rendezvényteremben megtartott fórumon egy kisfiú arról érdeklődött, hány éves kortól lehet az internetet használni. Edvi Péter, az NGYSZ elnöke szerint szülői felügyelettel akár már 3 éves kortól, de hangsúlyozta: az internet nem válhat olyan gyermekmegőrzővé, mint pár generációval korábban a televízió, továbbá a szülőnek az eltöltött időt is korlátoznia kell.
Az eseményen megjelent Solymár Károly infokommunikációért felelős helyettes államtitkár hozzátette: az az ideális, ha a gyermek a számára káros tartalmakat neveltetése folytán maga is felismeri, megemlítette, saját gyermeke azt szokta mondani: „kapcsold más csatornára a tévét, mert rosszakat fogok álmodni”.
Egy másik fiatal az álreklámokkal kapcsolatban fogalmazott meg aggályt, amelyek elhitetik a felhasználóval, hogy telefont és egyéb készülékeket nyerhet. Erre Csapó Noémi, a Magyar Telekom munkatársa azt tanácsolta, mindenképpen telepítsen vírusirtót a készülékére, ám a megfelelő védelemre a szülőknek is oda kell figyelni.
A személyes adatokkal való visszaélés, a gazdasági visszaélések mellett a közelmúltban megjelent egy új probléma, az álhírek özöne. Nem meglepő, ha az egyik gimnazista arról érdeklődött: hogyan lehet szűrni az álhíreket? Lengyel Márk jogász rámutatott: a jog e tekintetben keveset tud tenni, lényegében a manapság lesajnált klasszikus műveltség segítségével tudjuk csak eldönteni egy hírről, hogy igaz, hamis vagy gyanús. Nem a jogi megfontolások a leglényegesebbek, tanulni kell, csak ez védi meg az embert attól, hogy ostobaságokat olvasson, illetve higgyen el.
Hány éves kortól lehet használni a Facebookot? – hangzott el az újabb kérdés. A pódiumon ülők közül akadt, aki azt tanácsolta, beszélgessenek inkább a gyerekek, ne írogassanak, más azt mondta, szülői felügyelettel bármikortól. A valódi segítség azonban a közönség soraiból érkezett, amikor egy fiatal lány közölte: a közösségi oldal adatkezelési szabályzatának, jogi és felelősségi nyilatkozat fejezetében, a regisztráció és a fiók biztonsága címszó alatt szerepel, hogy a Facebook-felhasználó vállalja, hogy nem használja a közösségi portált 13 éves korhatár alatt.
Körmendy-Ékes Judit jogász szerint az internet olyan, mint a tűz, lehet jó és rossz dologra alkalmas egyaránt. A legfontosabb feladatok között említette, hogy sok és minőségi időt töltsenek együtt a családok, sokat beszélgessen a szülő a gyermekkel, alakuljon ki olyan légkör, amelyben a gyermek mer kérdezni, illetve látja értelmét a szülőhöz fordulni.
A következő kérdező e témakörben egy fajsúlyosabb problémát feszegetett: mit tehet az, akinek nincs családja, illetve nem tud hozzájuk fordulni? Edvi aláhúzta: az árvákról az államnak kell gondoskodnia, vagyis az állami gondozott fiatalok esetben ez azt jelentené, hogy gondozóikhoz fordulhatnak problémáikkal. Emellett rendelkezésükre áll a Kék vonal 116-111 telefonszáma is, ahol szakemberek várják a hívásukat bármilyen témában.
– Folyton felugrik egy pornóoldal otthon a gépünkön, mit tegyünk? – érdeklődött egy másik kisfiú, amire Edvi Péter csak annyit mondott: „zárd be!” A gyerek fejtegetéséből később az is kiderült, hiába teszik, mindannyiszor előbukkan a portál, így világossá vált: vírusos a számítógépük.
– A szabályozás papíron rendkívül gyermekbarát, ám a valóság ridegebb – hangsúlyozta a kerekasztal-beszélgetés során Lengyel Márk jogász, aki aláhúzta a szülők felelősségét. Mint mondta, oda kell figyelniük arra, mennyi időt tölt el a gyermek az interneten barangolva, és milyen oldalakra megy fel. – Egy rablás vagy betörés ellen megtanulhatunk védekezni, ám ugyanezt kell tennünk az interneten is – fejtette ki Solymár Károly. A gyerekek védelmére már csak azért is fel kell készülni, mondta, mert a digitális oktatás keretében már nemcsak informatikát fognak tanulni a gyerekek, hanem lényegében bármilyen tantárgyat bármely tanteremben.
Edvi Péter kitért rá: a számítógépzseniknek is szükségük van arra, hogy a felnőttek útba igazítsák őket, mi az, ami helyes, és mi nem. Beszélni kell arról, amit nem ért a gyerek, mi az, ami számára gyanús. Kifejtette azt is: nem érdemes egy napi iskolai veszekedést az interneten folytatni, mert azt esetleg már nem csak a két érdekelt fél látja, hanem baráti körük, netán az egész iskola. – Márpedig az internet nem felejt! – hívta fel a megjelentek figyelmét a digitális nyomokra.