Az Oktatási Hivatal honlapján elérhetők a 2021-es országos kompetenciamérés iskolai és tanulói adatai – írta a belügyminisztérium lapunkhoz eljuttatott közleményében.
Az országos kompetenciamérés minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja. A mérésre járványügyi okokból egy év kihagyást követően, 2021 májusában került sor. A nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményeire, kérdéses legfeljebb az lehetett, hogy azok mely évfolyamokon, milyen mértékben csökkennek – emelte ki a szaktárca.
Az eredmények azt mutatják, hogy a 10. és a 8. évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a tantermen kívüli, digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek. A hatodik évfolyamon matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest 1, százalék, a szövegértés terén 0,7 százalék a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít – fejtették ki.
Az elmúlt öt kompetenciamérés eredményei, illetve a PISA mérések adatai arra világítanak rá, hogy a családi háttér teljesítményre gyakorolt hatása mindkét mérési területen gyengülő tendenciát mutat Magyarországon, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége. A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021-es kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, ez viszont nem nőtt a járvány ellenére sem, ami nagyon biztató adat – tették hozzá.
Borítókép: illusztráció (Pusztai Sándor/Kelet-Magyarország)