– Önt 2020-ban, gyakorlatilag a koronavírus-járvány elején nevezték ki a Honvédkórház élére. Az elmúlt két év távlatából hogyan értékeli az intézmény munkáját, helytállását?
– Emberemlékezet óta nem látott kihívásokkal néztünk szembe, a munkaszervezéstől kezdve az ellátási kapacitást érintő kérdéseken át a szakmai feladatokig. A járvány első hulláma alatt és a második hullám elején a viszonylag alacsony esetszám lehetővé tette, hogy a budapesti sürgősségi ellátásban betöltött kiemelkedő szerepe miatt a Honvédkórház ne kezeljen covidos betegeket, viszont – mivel számos más intézményben a fertőzött betegek kezelésére fókuszáltak – a Covid-mentes pácienseket jóval nagyobb számban kellett ellátnunk. 2020 novemberétől a magasabb esetszám miatt azonban már nem volt lehetőség a fertőzött beteget máshová küldeni, így a Honvédkórháznak is ki kellett alakítania a maga Covid-osztályait.
A járvány alatti átszervezések sok kolléga számára jelentettek kellemetlenséget, más szakmában dolgozóknak kellett inkább belgyógyászati jellegű munkát végezni a Covid-osztályokon, ráadásul egész nap a roppant kényelmetlen védőöltözetben, maszkban, arcvédő pajzs mögött. Ezzel együtt viszont azt láttuk, hogy új közösségek formálódtak, az emberek jobban megismerték egymást.
A járvány elleni védekezésben is jól szerepeltünk, idáig közel hatezer pácienst láttunk el, megyei irányító intézményként viszont ennek többszörösét koordináltuk. Csak a Honvédkórházban közel 328 ezer oltást, az általunk irányított intézményekben pedig szintén jelentős számú vakcinát adtak be. Kórházunk tehát, mint a magyar egészségügy általában, derekasan állt helyt a világjárvány időszakában.
– Kétségtelen, hogy a pandémia a teljes egészségügyi ellátórendszert próbára tette, ugyanakkor új lehetőségeket is teremtett.
– A járványidőszak alatt végrehajtott fejlesztések mindenképpen kedvezőek. Intézményünkben a teljes altatógépparkot lecseréltük a ma elérhető legmodernebb készülékekre, rengeteg betegőrző monitor, intenzív terápiában szükséges infúziós pumpa, állvány, berendezés került hozzánk. Emellett a járvány okozta megbetegedések kivizsgálásához szükséges mobil röntgen- és ultrahang-berendezéseket is kaptunk, amelyeket azóta is használunk.
– Kinevezése alkalmával három fontosabb célt – az ellátás minőségének javítását, a fenntartható gazdálkodást, valamint a megoldásközpontú és hatékony munkavégzést – nevezett meg. Sikerült megvalósítaniuk ezeket a terveket úgy, hogy közben a járvány okozta válsághelyzetre kellett összpontosítani?
– Korábban is elsődleges célnak tekintettük a Honvédkórház hagyományos feladatának megerősítését, a hon- és rendvédelmi szervek igényeinek kiszolgálását, ebben biztosan tudtunk előrelépést felmutatni. Jelentősen átszerveztük a járóbeteg-szakrendelő munkáját is. Ezzel és egy sor más szervezési intézkedéssel elértük, hogy a fegyveres testületek tagjai gyorsabban kerüljenek be a szakrendelésekre, miközben ez nem járt mások érdekeinek sérelmével, tehát a „civil lakosság” ellátása nem került hátrányba.
A minőség és a gazdálkodás helyzetének javítása nagyobb volumenű ellátási kapacitást is jelent, így az átszervezések nyomán szélesebb kör számára tudunk segítséget nyújtani. A pandémia időszakában milliószor kellett átszervezni a kórházat, osztályokat kialakítani és másokat átalakítani, amellett, hogy számos osztályt jelentősen csökkentett kapacitással tudtunk csak működtetni. Ez természetesen akadályt jelentett a nagyobb teljesítmény elérésében. Vannak azonban ígéretes, számokban is kimutatható változások. Amikor 2021 kora őszén az átlagfinanszírozás helyett a valós teljesítményalapú mérést bevezette a kormányzat, akkor azon kevés egészségügyi szolgáltató között voltunk az országban, amelyek a 2019-es bázis év aktuális hónapban elért teljesítményét meg tudta haladni. Olyan teljesítmény- és költségvisszajelzést tudunk adni az egyes osztályainknak, amivel a saját munkájukat pontosan tudják – csaknem napi szinten – követni.
Az elmúlt két és fél évben a gazdálkodás fenntarthatóságának kérdései viszont háttérbe szorultak: vészhelyzetben az ellátással foglalkoztunk, és nem azt néztük, mennyibe kerül az emberéletek megmentése. A járvány magyarországi megjelenése óta csak rövidebb időszakok voltak, amikor csaknem háborítatlanul tudtak dolgozni a kórházak. Ezt a helyzetet felismerve vezette be az átlagfinanszírozást a kormány 2020 novemberében. Kórházunk jelenleg sem mentes az adósságtól, de a korábbi évek rangsoraihoz képest ma jobb helyen állunk.
A járványhelyzet továbbá gátolta a célkitűzéseink elérését az ellátás minőségének javításában is.
A védekezés mellett ugyanakkor sikerült a főigazgatóságom alatt eredményesen lezárni a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel évekkel korábban megkezdett tárgyalásokat a Honvédkórház PET/CT diagnosztikus berendezésének befogadásáról és finanszírozásáról, így ez a képesség már nálunk is rendelkezésre áll. Ezen felül számos területen új terápiás eljárásokat vezettünk be. Bőrgyógyászatunk biológiai terápiás centrummá vált, a sebészeti osztályon számos új műtéttípust vezettünk be, jelentősen kibővített ellátási esetszámmal. A stroke-ellátásban néhány kórház mellett már mi is képesek vagyunk arra, hogy a vérrögöt ereken keresztül távolítsuk el, valamint egyes nagyon modern minimál-invazív szívbillentyű problémák szívsebészeti ellátását is el tudjuk végezni.
– Mi a helyzet a várólistákkal? Milyen lépésekkel próbálják csökkenteni a pandémia óta megnövekedett várakozási időt?
– A magyar kórházak számára a várólisták ledolgozása most az egyik legfontosabb feladat. Az utolsó „békeévben”, 2019-ben jól álltunk: a magyar várólisták hossza nagyjából a svédországival volt megegyező, az európai országok első harmadában helyezkedtünk el. Most ismételten jelentős energiákat kell arra fordítani, hogy visszatérjünk erre a korábbi szintre, a Honvédkórházban is számos belső átalakítás szolgálja ezt a célt.
A kórház működését 2022 nyarán jelentősen átszerveztük. Korábban a két fő telephelyünkön egymástól függetlenül működött két sebészeti és ortopédiai-traumatológiai osztály. Ezen osztályok működését és ágyszámait úgy alakítottuk át, hogy a Papp Károly utcai székhelyen a sürgősségi ellátásokat végezzék inkább, hiszen itt van az ország egyik legnagyobb forgalmú sürgősségi osztálya, míg a tervezett elektív (azaz halasztható) ellátások helyszíne inkább a Podmaniczky utcai telephely legyen. A kollégák eddig vagy itt dolgoztak, vagy ott.
Ez idén nyártól másként van, nem csak a rezidensek képzését tudjuk jobbá tenni azáltal, hogy ki-ki a saját szakmájának minden műtéttípusát látja és megtanulja, de a szakorvosaink szakmai fejlődése és kiégése ellen is jó eszköz a változatos, több szakmai kihívást tartogató munkavégzés. Fő célunk, hogy a páciensek ebből az átszervezésből jelentős hasznot húzzanak. Prioritásunk pedig a várólisták rövidítése.
– Jelentős változás a magyar egészségügyben a hálapénz kivezetése is. Az intézményen belül mennyire sikeres az intézkedés?
– Szerencsére a Honvédkórházban egyetlen eset sem fordult elő, amikor a kollégákat a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) munkatársai jogellenes tevékenységen érték volna, pedig nálunk is rendszeresen történnek ellenőrzések.