A vakvezető robotkutya aranyérme

Egy okosvárosban közlekedő vakvezető robotkutya megépítésével nyerték el a nemzetközi zsűri tetszését Dániában a szegedi alsó tagozatos diákok, akik győzelmet arattak a múlt hét végén a World Robot Olympiad nevű, barátságos robot építő és programozó világversenyen. Az aranyéremmel hazatérő nyolc- és kilencéves gyerekek még a saját korosztályukban is a legfiatalabbak közé tartoztak, ezért tanárnőjük különösen büszke azt elért eredményre.

Csókás Adrienn
2019. 08. 07. 6:30
Először vettek részt a vetélkedésen, és rögtön eredményt értek el Fotó: Özvegy Judit
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt hét végén rendezték meg a World Robot Olympiad (WRO) robotprogramozási verseny döntőjét a dániai Aarhusban, ahol 35 ország több mint 900, programozás és robotika iránt érdeklő fiatalja mérte össze tudását, több mint 150 csapatban. Bár az itthoni általános iskolai tantervekben egyelőre nem terjedt el széleskörűen a programozás oktatása (mint például Angliában, ahol ez már ötéves kortól mindenkinek kötelező), a legfiatalabb kategóriában mégis egy magyar csapat lett a győztes.

A Manai Delal, Scurrah Linda és Kaszás Tamás alkotta háromfős csapat egy vakvezető robotkutyát álmodott és valósított meg, amelyik egy legóból épített okosvárosban közlekedik. A kutya megáll az akadályoknál, hangjelzést ad a vakoknak, és fényjelzéssel is felhívja a körülötte lévők figyelmét az általa vezetett vak kislányra.

Először vettek részt a vetélkedésen, és rögtön eredményt értek el
Fotó: Özvegy Judit

– Idén először vettünk részt a versenyen, én magam is májusban ismerkedtem meg a WeDo programmal, amellyel a gyerekek dolgoztak. A robotkutya ötlete az egyik kislány, Delal fejé­ben született meg, és hónapokig tartó kemény munka várt a csapatra, mire sikerült létrehozniuk abban a formában, ahogy végül a versenyen bemutatták – mondta el lapunknak a magyar diá­kokat felkészítő Özvegy Judit, aki a Szegedi Tudományegyetem fenntartásában működő SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium pedagógusa.

Kiemelte: iskolájuk három tanulója a 8 és 12 év közötti kategóriá­ban versenyzett, így a maguk nyolc, illetve kilenc évével még a saját korcsoportjukban is a legkisebbek közé tartoztak, ennek ellenére a zsűriben voltak olyan szakemberek, akik szerint a csapat munkája az idősebbek között is bőven megállta volna a helyét. – Rengeteg támogatást kaptunk az iskola vezetésétől és a szülőktől, a gyerekek pedig rendkívül kreatívak és szorgalmasak voltak, arról nem beszélve, hogy a nemzetközi zsűri előtt angol nyelven kellett bemutatniuk az alkotásukat, és válaszolniuk is kellett a bírók kérdései­re.

Az, hogy ki mit épít, ebben a kategóriában teljesen a gyerekek fantáziájára volt bízva, pedagógiai szempontból ez előnyösebb is szerintem, mintha megadott paraméterek alapján kellett volna programozniuk – mesélte a tanárnő, aki szerint nagyon fontos, hogy játékos formában, a gyerekekhez közel álló témákban minél szélesebb körben jelenjen meg a közoktatásban a programozás.

– Nagyon összetett pedagógiai munka volt, amit Özvegy Judit véghezvitt, hiszen a programozási ismeretek vagy a nyelvtudás mellett legalább annyira fontos, hogy a gyerekeket érzékennyé tette olyan témák iránt, mint a fenntarthatóság vagy mások segítése.

Nem véletlenül jutott a diákok eszébe éppen egy vakvezető kutya – méltatta a felkészítőt Dobi János, az iskola igazgatója. Hozzátette: intézményükben már az alsóbb évfolyamokon is nagy hangsúlyt kap az informatikaoktatás, emellett próbálják ökoszemléletben nevelni a diákokat.

A magyar csapat mögött egyébként második helyen német, harmadik helyen pedig kínai tanulók végeztek. Előbbiek egy szelektív hulladékgyűjtő takarítórobotot alkottak, míg a távol-keleti diákok egy robothópárduccal modellezték a hegyvidéki életmód kihívásait. A győztes kisdiákok mellett több magyar csapat is indult, főleg az idősebb korcsoportokban, amelyek szintén dobogós vagy top 10-es helyezéseket értek el.

A robotikaverseny célja, hogy a fiatalokat közelebb hozza a természettudományos ismeretekhez, tantárgyakhoz, és ösztönözze őket a mérnöki, informatikai szakma választására. A csapatok Lego Mindstorms elemekből építették meg a robotokat, de versenykategóriától függően egyéb vezérlő, építőanyag vagy programozási nyelv használata is megengedett volt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.