Karácsony Gergely újabb politikai bosszúja a belvárosiak ellen

Újabb politikai bosszú áldozatai lettek az V. kerületi emberek. A Karácsony Gergely vezette főváros és a Budapest Közút elutasította Szentgyörgyvölgyi Péter fideszes polgármester a helyi lakosok kizárólagos parkolásra tett javaslatát, miközben a szomszédos, baloldali vezetésű Terézvárosnak engedélyezte azt. A miniszterelnöki pozícióra pályázó Karácsony kampányában az ország egyesítéséről beszél, miközben Budapestet szétszabdalja, és a kerületek között jelentős különbséget tesz.

2021. 07. 28. 12:55
null
A főpolgármesterre most a hajótender ügye vetül rá Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület kormánypárti polgármestere többszöri megkeresésre azt kérte a fővárostól: legyen lehetőség arra, hogy a budapesti polgármesterek az általuk vezetett kerületek lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessenek ki. A főváros a kormánypárti polgármester javaslatát elutasította, majd „mintaterületnek” azt a Terézvárost jelölte ki, amelynek polgármestere később csatlakozott rá Szentgyörgyvölgyi Péter felvetésére. Azaz a momentumos vezetésű VI. kerületben valósul meg az, amiért a fideszes vezetésű polgármester hosszú idő óta dolgozik és előterjesztést nyújtott be a Fővárosi Közgyűlésnek.

Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros polgármestere szélmalomharcot vív a fővárosi önkormányzattal. Fotó: Belváros-Lipótváros Önkormányzata

„Mivel rendkívül fontos, hogy a sűrű városi környezet ellenére is a fejlesztéseink során minél nagyobb mértékben újabb zöldfelületeket is létrehozzunk, ezért a lakossági parkolási feltételek további javítására már csak adminisztratív eszközök állnak rendelkezésre. Ennek tükrében

Szentgyörgyvölgyi Péter 2020 novemberében, addig egyedülálló ötletként, elsőként nyújtotta be javaslatát főpolgármester úrnak, kérve, hogy tűzze a Fővárosi Közgyűlés napirendjére azt, hogy a fővárosi parkolási rendelet módosításával a budapesti polgármesterek az általuk vezetett kerületek lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessenek ki.

A főváros vezetése a kezdeményezést jogszabályi hivatkozásra tekintettel napirendre sem tűzte” – reagált lapunk kérdésére a belvárosi önkormányzat. Hozzátették: bár a közgyűlés nem vette napirendre Szentgyörgyvölgyi Péter javaslatát, több szomszédos kerület, szembesülve hasonló nehézséggel, az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozásra.

„Az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli terve 2021. január 25-én került benyújtásra a Budapest Közúthoz jóváhagyásra. A megvalósítás módja: a KRESZ-táblával kijelölt szakaszon csak az V. kerületi várakozási engedéllyel rendelkező lakosok várakozhatnának a terv szerint. A tervezéssel érintett területek 31 százalékán kizárólag a kerületi lakosság várakozhatna. Az elosztásra előzetes felmérés és lakossági igények, jelzések alapján tettünk javaslatot.”

– emlékeztetett az V. kerületi önkormányzat. Hangsúlyozták: a Budapest Közútnak az előírások szerint húsz napja lett volna válaszolni, azonban közel fél éven át válasz nélkül hagyta a megkeresést, egyeztetést sem kezdeményezett ez ügyben. Mindezek után Szentgyörgyvölgyi Péter július 23-án küldött, postafordultával jóváhagyást kérő levelére 2021. július 26-án a mellékelt, megdöbbentő válasz érkezett a Budapest Közút vezérigazgatójától a tervekre vonatkozóan.

„A levélben arról tájékoztatnak, hogy

a Budapest Közút a szakmaiság helyett a Fővárosi Önkormányzat és a BKK iránymutatása alapján dönt az V. kerületiek kizárólagos várakozóhelyei ügyében, csak az említett két szervezet egyetértését követően áll módjukban kiadni a jóváhagyást.

A Budapest Közút válaszában azt is jelezte, hogy időközben a VI. kerület számára a Szentgyörgyvölgyi Péter kezdeményezéséhez teljesen hasonló megoldást jóváhagytak, szintén a Fővárosi Önkormányzat és a BKK iránymutatása mellett. Mély megdöbbenéssel értesültünk a fentiekről, hiszen a tények ellentmondanak egymásnak, és jogsértést feltételeznek” – mutatott rá az V. kerület sajtóosztálya.

Az önkormányzat arra is felhívta a figyelmet, hogy a levél azt sugallja, hogy a tulajdonos fővárosi önkormányzat vezetése nyomást gyakorolt a Budapest Közútra, és diszkriminatív politikai döntés született egy jogi keretekkel szabályozott szakmai ügyben.

„Érthetetlen, hogy a Budapest Közút által a VI. kerületben megvalósítandó mintaterületre nem vonatkoznak Szentgyörgyvölgyi Péter közgyűlési előterjesztése elutasítására indokul szolgáló szabályok. Ha pedig a szabályok mégis lehetővé teszik az engedély kiadását, akkor mi miért nem kaptuk meg a hozzájárulást, azaz milyen alapon sújtja Karácsony Gergely főpolgármester elutasító döntésével Belváros lakosságát?” – áll értetlenül a kormánypárti vezetésű önkormányzat.

A döntés azért is visszás, mert Karácsony Gergely azt ígérte programjában: „A városlakók politikai részvétele nem merülhet ki abban, hogy megválasztják a képviselőiket. Minden jelentősebb döntés előtt ki kell kérni az érintettek véleményét, különös tekintettel a tervezett beruházásokra.” Valamint: „A főpolgármester, a kerületi polgármesterek és a Fővárosi Közgyűlés munkáját minden esetben a budapestiek érdekei határozzák meg. Ennek megfelelően a főpolgármester, a kerületi polgármesterek és a Fővárosi Közgyűlés felelősséget vállalnak a budapestieket érintő minden kérdésben”. Ezzel szemben a kormánypárti vezetésű kerületek rendre szenvednek el politikai diszkriminációt, és jelentős hátrányba kerülnek a főpolgármester döntései nyomán. Mindez azért is érdekes, mert Karácsony Gergely a Párbeszéd–MSZP–LMP jelöltjeként kampánykörútjai során arról szónokol, hogy egyesíteni kell Magyarországot, miközben az általa vezetett fővárosban az ellenkezőjét teszi, ahogy a példák is mutatják, hátrányos megkülönböztetés éri a fideszes vezetésű kerületeket.

Fővárosi bosszú a Belváros ellen

Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros-Lipótváros polgármestere immár sokadik levelét írta meg a főpolgármesternek a Vörösmarty tér elhanyagoltsága miatt. Az önkormányzat szerette volna átvenni a tér kezelését, ám kérésüket a főváros elutasította. A belvárosi polgármester arra is felhívta Karácsony figyelmét, hogy takarítási gondok vannak az Astorián, a Deák Ferenc téren, a Kálvin téren és a Március 15-e téren is.

„A számos üzemeltetési hiányosság miatt – mint a piszok, a kiégett növényzet, az elhanyagoltság – idestova egy éve kérem már a fővárost, hogy a belváros önkormányzata gondoskodhasson ezekről a terekről. A Vörösmarty teret illetően elutasítást, a Podmaniczky tér kapcsán pedig még csak választ sem kaptam”

– írta közösségi oldalán Szentgyörgyvölgyi Péter. A Belvárosban már a főváros által gondozott játszóterekkel is gond van: a Hild József téri játszótéren emberi és állati ürülék, balesetveszélyes járólapok, a földön üvegszilánkok, kerítésből kilógó drótok és a játszótérre rendszeresen bejáró hajléktalanok látványa fogadja az arra járókat. Szentgyörgyvölgyi Péter ebben az esetben is azt javasolja a fővárosnak, adják át a játszóteret az V. kerületi önkormányzat kezelésébe. Eddig ezekben az ügyekben sem történt előrelépés.

Számtalan forgalomtechnikai javaslat a fővárosnak

Szentgyörgyvölgyi Péter Belváros polgármestereként folyamatosan azon dolgozik, hogy a belvárosiak számára minél kedvezőbb életkörülményeket biztosítson az V. kerületben. Ebbe beletartozik a lakossági parkolási feltételek további javítása is anélkül, hogy ez az V. kerületben megfigyelhető zöldfelület-növelési tendencia rovására történne. A polgármester azt is kezdeményezte, hogy a Fővárosi Önkormányzat elzárt udvarát, azaz a Városháza parkolóját nyissák meg a belvárosi lakosság gépjárművei előtt. Mindössze két hétre került erre sor, majd Karácsony Gergely ismét bezárta a belvárosiak előtt a Városháza kapuját, hogy a kerékpáros és közösségi közlekedés helyett autóval érkező hivatalvezetés számára nyújtson parkolóhelyet. A főpolgármester így nemcsak azt a kampányígéretét nem váltotta be két év távlatában sem, hogy közparkként adja át a Városháza udvarát, hanem parkolni sem engedi ott a lakosságot. Ezen kívül Szentgyörgyvölgyi Péter arra is javaslatot tett a főpolgármesternek, hogy vizsgáltassa meg a Városháza udvara alatti mélygarázs kialakításának lehetőségét, amelyre az a visszajelzés érkezett, hogy ez „elsősorban a hivatali igények kielégítése végett tervezett”, tehát ez esetben is előnyt élvezne a hivatalvezetés parkolása a lakosságival szemben.

Hasznos helyi megoldások

Belváros önkormányzata folyamatosan vizsgálja a közterület-használati szokásokat és igényeket, amelyek eredményeképpen forgalomtechnikai felülvizsgálattal 2014 óta több mint 200 új parkolóhelyet tudtak kialakítani a lakók igényeinek megfelelően.

„Mindezeken túl külön várakozóhelyeket alakítottunk ki az egészségügyi intézményeket használók számára. A kerületben a felszínen parkoló autók számát azzal is igyekszünk csökkenteni, hogy mélygarázsokban biztosítunk ingyenes parkolóhelyet a lakók autóinak. Eddig közel háromszáz kerületi lakos vette igénybe ezt a lehetőséget” – tájékoztatta lapunkat az önkormányzat sajtóosztálya. Kiemelték: a Parker okosparkolási rendszerüket többek közt azért fejlesztették ki, hogy a kerületben parkolóhelyet kereső autósok az alkalmazás letöltésével minél rövidebb idő alatt le tudjanak parkolni az úti céljukhoz lehető legközelebb, ezzel is csökkentve a parkolóhely keresgélése közben okozott környezetterhelést, amely jelenleg a belvárosi forgalom körülbelül harminc százalékát teszi ki. Így kevesebb a forgalmi fennakadás, továbbá időt, pénzt és üzemanyagot spórolnak az autósok, valamint csökken a károsanyag-kibocsátás is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.