Kell-e fizetni járulékot fizetés nélküli szabadság esetén?

2020. 04. 10. 9:14
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fizetés nélküli szabadság esetén milyen egészségügyi ellátásra jogosult a magánszemély, kell-e fizetnie egészségügyi szolgáltatási járulékot, átvállalhatja-e ezt a munkáltató?

Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe, akkor szünetel a biztosítási jogviszonya, és csak akkor jogosult orvosi ellátásra, ha egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet. Az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összege 7 710 forint (napi összege 257 forint). A fizetési kötelezettség már a fizetés nélküli szabadság első napjától terheli a magánszemélyt.

A járulékfizetést a kötelezett helyett annak hozzájárulásával más személy vagy szerv, azaz a munkáltató is teljesítheti. A járulékfizetés átvállalásához a bejelentkezéskor (20T1011-es adatlapon, illetve az online nyomtatványkitöltő alkalmazáson keresztül benyújtott bejelentkezéshez csatolt nyilatkozatban) az átvállalónak nyilatkozni szükséges, mely az állami adóhatóság jóváhagyásával válik érvényessé.

A koronavírus terjedésével összefüggésben kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, ha az adózók önhibájukon kívül, a járvány- illetve a veszélyhelyzet gazdasági következményei miatt nem tudnak eleget tenni fizetési kötelezettségeiknek, fizetési kedvezmény (fizetési halasztás, részletekben történő megfizetés, mérséklés illetve elengedés) iránti kérelmet nyújthatnak be.

Azon adózók (természetes személy és gazdálkodó szervezet) esetében, akik fizetési kedvezményi kérelmükben a fizetési nehézség okaként a koronavírus által okozott gazdasági nehézségre hivatkoznak, e körülményeket a törvényi kereteken belül fokozottan figyelembe kell venni. A kérelem benyújtható papír alapon vagy elektronikus úton. A papíralapú kérelmet célszerű a NAV által rendszeresített nyomtatványon benyújtani.

A nyomtatványok megtalálhatóak a NAV internetes honlapján (www.nav.gov.hu) a „Letöltések„ → „Adatlapok, igazolások, meghatalmazás-minták” → „Adatlapok fizetési könnyítésre és/vagy mérséklésre irányuló kérelmek elbírálásához„ menüpontban. Az elektronikus ügyintézés feltétele, hogy az adózó, ügyfélkapus jogosultsággal rendelkezzen. Az elektronikus kérelem (magánszemély esetében FAM01) a www.nav.gov.hu „Letöltések” → „Nyomtatványkitöltő programok” menüből érhető el.

A fizetési kedvezményre irányuló kérelem benyújtásának feltételeiről és módjáról a NAV honlapján, „Segítség rendkívüli helyzetben (Covid-19)” rovatban közzétett tájékoztatókban találhatóak részletfizetési kötelezettség, határidő módosítás, halasztás, késedelmes információk.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.