Megszólalt egy szabadkőműves történész

Nincs szó a hatalom megszerzéséről vagy más titkos célról: önmagunk és így társadalmaink tökéletesítése a feladat – így jellemezte a szabadkőművességet a magát tagnak valló történész, Pók Attila. A professzor beszélt Trianon elgyászolásáról és a szélsőjobb szerepéről is.

Magyar Nemzet
2020. 07. 13. 14:50
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetek óta folyik a szabadkőművesekről a vita, lapunk hasábjain is. Ezúttal a Népszavában Pók Attila történész szólalt meg, aki nyíltan vállalja szabadkőművességét. A Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézetének korábbi igazgatóhelyettese, a Columbia Egyetem vendégprofesszora úgy fogalmazott: sajátos módon a szabadkőművesség egyszerre látható és láthatatlan: közéleti, karitatív, kulturális megnyilvánulásai nyilvánosak, belső világába azonban, számos más szervezethez hasonlóan, nem bocsát be másokat.

– Aki belülről éli meg a szabadkőművességet, az tudja, hogy olyan társadalmi igényt elégít ki, amilyet az egyházak, politikai pártok, jótékony, szakmai egyesületek nem – mondta Pók Attila. A történész szavai szerint nincs szó a hatalom megszerzéséről vagy más titkos célról. Önmagunk és így társadalmaink tökéletesítése, „a durva kő türelmes csiszolása” a vállalt feladat: a haladás nagyon elvont, de konkrét időszakokban, adott helyeken mégiscsak realizálható lehetőségében hívő, különböző emberek összehozása, véli. Korábban betöltött szerepéről azt mondta: a „szabadkőműves–zsidó–kommunista démon” megfestése a hivatalos propaganda fő eszközévé vált a náci Németországban: a „békeszerető Németország” elleni széles körű kampány fő mozgatóit a nemzetközi zsidóságban, a szabadkőművességben és a marxizmusban jelölték meg. A gondolat egyik magyarországi kifejtője, Somogyi István szerint a trianoni döntést az 1917. június végi párizsi szabadkőműves „világkonferencián” készítették elő, ám Pók Attila szerint a mintegy három tucatnyi, „véletlenszerűen kiválasztott résztvevővel zajló megbeszélés” nem hatott se a háború kimenetelére, se a következményeire.

A történész arra is kitért, Magyarországon sem 1920, sem 1945 után nem került és nem kerülhetett sor kollektív „Trianon-gyászra”.

– A gyász ugyanis azt jelenti, hogy valami visszafordíthatatlanul lezárult, véget ért, a múlt részévé lett. A tágabb értelemben vett magyar és kelet-közép-európai jelen azonban a mai napig Trianonnal kezdődik – fogalmazott.

– Egy tisztességes, komoly történészvita kialakulását az is akadályozta, hogy az 1990-es évek elején a Trianonnal és a holokauszttal kapcsolatos kérdőjelek megválaszolását a szélsőjobboldal mintegy kisajátította – állította a professzor.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.