Nem emelkednek januártól a debreceni helyi közösségi közlekedést lebonyolító DKV Debreceni Közlekedési Zrt. jegy- és bérletárai a hajdú-bihari megyeszékhelyen – erről határozott a közgyűlés feladat- és hatáskörében eljárva Papp László Fidesz–KDNP-s polgármester. Közben november 23-án, üzemkezdettől a DKV Zrt. módosította a menetrendjét, az autóbuszok, trolibuszok és villamosok azon járatai, amelyek általános iskolákat, valamint egészségügyi intézményeket és nagy foglalkoztatókat érintenek, reggel és délután sűrűbben közlekednek.
A társaság folyamatosan figyelemmel kíséri a teljes vonalhálózaton a reggeli és délután csúcsidőszakban jelentkező utazási igényeket.
– Amennyiben az adott járat kihasználtsága meghaladja az ötven százalékot, úgy a törvényi előírásokat is szem előtt tartva, a menetrenden felül további rásegítő járatot indítanak – tájékoztatott a debreceni polgármesteri hivatal.
Cser-Palkovics András, Székesfehérvár kormánypárti polgármestere lapunkat arról tájékoztatta, hogy a városban nem terveznek járatszűkítést, sőt, kisebb járatsűrítés volt. A csúcsidőszakokban, illetve a műszakváltásokhoz kapcsolódóan iktattak be rásegítő járatokat.
– Nem lesz áremelés sem a jegyeknél, illetve a bérleteknél. Sőt, maga a város – elismerve a járványhelyzetben végzett munkájukat – helyben ingyenes tömegközlekedést biztosít a szociális szektorban dolgozóknak.
A diákok és tanárok esetében pedig rendelkeztünk a bérletek árának időarányos visszatérítéséről a következő bérlet megváltásakor – tette hozzá.
Csökken a kihasználtság
Kaposváron a vírushelyzet miatt szintén nem emelték az árakat a helyi tömegközlekedésben. – Városunkban már tavasszal, az első hullám idején bővítettük a járatszámokat, ahol igény volt rá, ott csuklós buszt is küldtünk. Ezt megtettük a mostani intézkedéseknél is. Folyamatosan nyomon követjük az utaslétszám alakulását, és ahol szükséges, ott az igényeknek megfelelően közlekednek autóbuszaink. Minden szükséges óvintézkedést megteszünk utasaink és a busztársaság dolgozóinak biztonsága érdekében, éppen ezért éjszakánként minden autóbuszunkat fertőtlenítjük – tájékoztatott az önkormányzat.
Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere azt emelte ki: a veszélyhelyzet elrendelése óta jól látszik, hogy a járatokon folyamatosan csökken a kihasználtság.
– A közlekedők biztonsága érdekében azonban, az ország számos nagyvárosával ellentétben, Békéscsabán nem ritkultak a járatok, és nem tervezzük a helyi viteldíjak emelését sem – fűzte hozzá.
Fotó: Ádám János /ÁJ Észak-Magyarország
Győr első embere a tömegközlekedéssel kapcsolatos kérdésünkre úgy fogalmazott: – Számukra a kihívást leginkább az jelenti, hogy a Volán egymilliárd forint többlet számlát akar benyújtani, ami teljesen indokolatlan. S ebben a helyzetben, mivel állami cégről van szó, még a pofátlanság határait is súrolja – tette hozzá Dézsi Csaba András.
Elöregedő buszpark
A vírushelyzet alatt jelentősen csökkent az utaslétszám, ennek megfelelően mintegy 34 százalékkal kisebb a jegyárbevétel, a járványvédelmi intézkedések betartása jelentős többletkiadással járt és jár – fejtette ki lapunknak Porga Gyula, Veszprém kormánypárti polgármestere. Hozzátette: emiatt január elsejétől, a helyi járatos közösségi közlekedésükben áremelést vezetnek be, 2013 óta először kényszerülnek erre. Szavai szerint az utasok Veszprémben eddig a 2013-as árakon vásárolhatták meg a jegyeket.
– A helyi szolgáltatás színvonalát a tavaly megérkezett modern buszok beszerzése jelentősen javította. Ez hét járatnál összesen 37 darab többlet indulást jelent a csúcsidőszakban – fogalmazott a politikus.
A balliberális vezetésű Szombathelyen egyelőre nincs szó áremelésről, de a Volánbusz november 27-től visszavonásig – az önkormányzat kezdeményezésére – este 20 óra és hajnali 5 óra között szünetelteti egyes kihasználatlan járatok közlekedését a helyi közlekedésében.
Fenyvesi Gábor, a salgótarjáni Fidesz–KDNP frakció sajtószóvivője lapunknak arról beszélt, hogy tervezett járatritkításról nem tudnak. – A tömegközlekedés már amúgy is nagyon gyér a nógrádi megyeszékhelyen, emellett Salgótarjánban szinte a legmagasabb a buszok átlagéletkora. 2016-ban, az időközi választás után a baloldali Fekete Zsolt polgármester pénzt vont el a tömegközlekedéstől, és csökkent a járatok sűrűsége. Szomorú, hogy a járványhelyzet alatt a polgármester nem intézkedett többlet buszokról – mutatott rá Fenyvesi Gábor.
Drága diákbérlet
Miskolcon már idén szeptember elsejétől jelentősen, 17–25 százalékkal emelkedtek a helyi tömegközlekedés jegy- és bérletárai. Ennek kapcsán korábban megírtuk, hogy számos magyar és közép-európai egyetemi központban – például Debrecenben, Szegeden, Pécsett vagy éppen Kassán, Krakkóban, Prágában és Bécsben – már lényegesen olcsóbb a tömegközlekedés a diákoknak. Hollósy András, a miskolci Fidesz–KDNP-frakció szóvivője lapunknak úgy fogalmazott: azért is ilyen drága a diákbérlet, mert ígérete ellenére Veres Pál egy év alatt sem nevezett ki válságmenedzsert a Miskolci Városi Közlekedési Zrt.-hez.
Nagy port kavart a borsodi megyeszékhelyen az is, hogy Magyarországon példátlan, a közvélemény elképesztő felháborodását kísérő gyakorlatot vezettek be szeptembertől a Miskolci Városi Közlekedési Zrt.-nél.
A rendszer úgy működik, hogy ha valakit a miskolci tömegközlekedési eszközök valamelyikén rajtakapnak, hogy jegy nélkül utazik, de az illető hajlandó a helyszínen kifizetni az ötezer forintos bírságot, akkor kap egy öt jegyből álló tömböt, tulajdonképpen ajándékba. Ebből az egyiket, hogy folytathassa az utazást, el kell használnia, de a másik négyet megtarthatja.